Study of relations between workers and pupils of family children’s homes – ethnographic methodology, the perspective of application

Authors

  • Agnieszka Deja University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.05

Keywords:

ethnography method, quantitative and qualitative research, relationships, family foster home

Abstract

The purpose of  this article is  to  analyze the  ethnographic methodology research in terms of possibilities of its application in the study of relations between employees and  pupils of  family children’s homes. The  author describes  – what the  ethnography is  and indicates the  weak and  strong sides of it. I also present the conflict between quantitative and qualitative methods as a competing models of conducting social research called by his precursors “positivist” and “naturalistic”. Often seen as clash of contesting philosophical stands. First stand prefers quantitative methods, second recognizes ethnography as leading – if not only – method of conduct social researches. A purpose to confront those two methods is to improve the rationality of the choices, and to ensure reliability and validity of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agnieszka Deja, University of Gdańsk

Agnieszka Deja – pracownik Gdańskiej Szkoły Wyższej, doktorantka studiów z zakresu pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończone studia: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną, pedagogika społeczna. Zainteresowania: opieka zastępcza, rodzinne formy opieki zastępczej, rodzinne domy dziecka, interakcjonizm symboliczny.

References

Angrosino M., 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa.

Babbie E., 2003, Badania społeczne w praktyce, Warszawa.

Blumer H., 2007, Interakcjonizm symboliczny, Kraków.

Denzin N.K., 1978, The logic of naturalistic inquiry, „Social Forces”, Vol. 50 (2).

Hammersley M., 1987, Etnography for surrvival?, „British Educational Research Journal”, Vol. 13 (3).

Hammersley M, Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Poznań.

Harvey L., 1987, Myths the Chicago School, Aldershot, Gower.

Kacperczyk A., 2006, Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicjach, Łódź.

Kawecki I., 1996, Etnografia i szkoła, Kraków.

Kleinknecht S., 2005, An interview with Robert Prus: His Career Contributions and Legacy as an Interactionist Ethnographer and Social Theorist, „Qualitative Socjology Review”, Vol. 3 (2).

Kołakowski L., 2004, Positivist Philosophy: From Hume to the Vienna Circle, Harmondsworth, Penguin. Wyd. pol.: Filozofia pozytywistyczna (od Hume’a do Koła Wiedeńskiego), Warszawa.

Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.

Koster M., 2003, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Warszawa.

Koster M., 2007, Kultura organizacji. Badania etnograficzne polskich firm, Gdańsk.

Matza D., 1969, Becoming Deviant, Englewood Cliffs, New York.

Niedbalski J., 2013, Żyć i pracować w domu pomocy społecznej, Łódź.

Pilch T., 1998, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa.

Raport Departamentu Polityki Rodzinnej MIPS, http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzinz-dziecmi/opieka-zastepcza-nad-dzieckiem/dane-statystyczne.

Reichenbach H., 1983, Exerience and Prediction: An Analysis of the Foundations and the Structure of Knowledge, Chicago.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593).

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331).

Schutz A., 1971, The stranger: an essay In social psychology [w:] A. Schütz (ed.), Collected Papers, t. 2, The Hague.

Silverman D., 2007, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa.

Szkudlarek T., 1995, Dialektyka Innego i postkolonialna tożsamości [w:] M.M. Urlińska, Edukacja a tożsamość etniczna. Materiały konferencji naukowej w Rabce, Toruń.

Toulmin S., 1972, Human Understanding, Oxford.

Truzzi M., 1974, Verstehen: Subjective Understanding In the Social Sciences, Reading.

Published

2019-05-14

How to Cite

Deja, A. (2019). Study of relations between workers and pupils of family children’s homes – ethnographic methodology, the perspective of application. Progress, (5), 66–75. https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.05

Issue

Section

Artykuły naukowe