Studium relacji pracowników z podopiecznymi rodzinnych domów dziecka - perspektywa zastosowania metodologii badań etnograficznych

Autor

  • Agnieszka Deja Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.05

Słowa kluczowe:

etnografia, interakcjonizm symboliczny, relacje, rodzinny dom dziecka

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza metodologii badań etnograficznych pod kątem możliwości zastosowania jej w badaniach relacji pracowników z podopiecznymi rodzinnych domów dziecka. Autorka opisuje, co to jest etnografia i wyróżnia jej zarówno mocne, jak i słabe strony. Przedstawia również konflikt pomiędzy metodami ilościowymi a jakościowymi jako konkurencyjnymi modelami prowadzenia badań społecznych, nazywanymi przez poprzedników „pozytywistycznymi” i  „naturalistycznymi”. Często postrzeganych jako starcie rywalizujących stanowisk filozoficznych. Pierwsza orientacja preferuje metody ilościowe, natomiast druga uznaje etnografię za czołową, jeśli nie jedyną, metodę prowadzenia badań społecznych. Konfrontacja tych dwóch metod ma się przyczynić do poprawy racjonalności podejmowanych wyborów, a także zapewnić rzetelność i trafność prowadzonych badań.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Agnieszka Deja - Uniwersytet Gdański

Agnieszka Deja – pracownik Gdańskiej Szkoły Wyższej, doktorantka studiów z zakresu pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Ukończone studia: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną, pedagogika społeczna. Zainteresowania: opieka zastępcza, rodzinne formy opieki zastępczej, rodzinne domy dziecka, interakcjonizm symboliczny.

Bibliografia

Angrosino M., 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa.

Babbie E., 2003, Badania społeczne w praktyce, Warszawa.

Blumer H., 2007, Interakcjonizm symboliczny, Kraków.

Denzin N.K., 1978, The logic of naturalistic inquiry, „Social Forces”, Vol. 50 (2).

Hammersley M., 1987, Etnography for surrvival?, „British Educational Research Journal”, Vol. 13 (3).

Hammersley M, Atkinson P., 2000, Metody badań terenowych, Poznań.

Harvey L., 1987, Myths the Chicago School, Aldershot, Gower.

Kacperczyk A., 2006, Wsparcie społeczne w instytucjach opieki paliatywnej i hospicjach, Łódź.

Kawecki I., 1996, Etnografia i szkoła, Kraków.

Kleinknecht S., 2005, An interview with Robert Prus: His Career Contributions and Legacy as an Interactionist Ethnographer and Social Theorist, „Qualitative Socjology Review”, Vol. 3 (2).

Kołakowski L., 2004, Positivist Philosophy: From Hume to the Vienna Circle, Harmondsworth, Penguin. Wyd. pol.: Filozofia pozytywistyczna (od Hume’a do Koła Wiedeńskiego), Warszawa.

Konecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa.

Koster M., 2003, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Warszawa.

Koster M., 2007, Kultura organizacji. Badania etnograficzne polskich firm, Gdańsk.

Matza D., 1969, Becoming Deviant, Englewood Cliffs, New York.

Niedbalski J., 2013, Żyć i pracować w domu pomocy społecznej, Łódź.

Pilch T., 1998, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa.

Raport Departamentu Polityki Rodzinnej MIPS, http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzinz-dziecmi/opieka-zastepcza-nad-dzieckiem/dane-statystyczne.

Reichenbach H., 1983, Exerience and Prediction: An Analysis of the Foundations and the Structure of Knowledge, Chicago.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593).

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych (Dz. U. Nr 37, poz. 331).

Schutz A., 1971, The stranger: an essay In social psychology [w:] A. Schütz (ed.), Collected Papers, t. 2, The Hague.

Silverman D., 2007, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa.

Szkudlarek T., 1995, Dialektyka Innego i postkolonialna tożsamości [w:] M.M. Urlińska, Edukacja a tożsamość etniczna. Materiały konferencji naukowej w Rabce, Toruń.

Toulmin S., 1972, Human Understanding, Oxford.

Truzzi M., 1974, Verstehen: Subjective Understanding In the Social Sciences, Reading.

Pobrania

Opublikowane

2019-05-14

Jak cytować

Deja, A. (2019). Studium relacji pracowników z podopiecznymi rodzinnych domów dziecka - perspektywa zastosowania metodologii badań etnograficznych. Progress, (5), 66–75. https://doi.org/10.26881/prog.2019.5.05