Rola biblioteki w przestrzeni miejskiej na przykładzie Biblioteki Manhattan w Gdańsku
Słowa kluczowe:
biblioteki publiczne, mediateki, nowe formy usługAbstrakt
W artykule został poruszony problem funkcji nowoczesnych bibliotek publicznych. Zwrócono uwagę na ich rolę oraz nowe zadania realizowane zgodnie z potrzebami społeczeństwa informacyjnego. Jako przykład omówiono Bibliotekę Manhattan – jedną z filii Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku, która kładzie nacisk na zaspokajanie potrzeb kulturalnych, informacyjnych i społecznych różnych grup odbiorców. Przedstawione zostały także wyniki badania ankietowego pokazującego postrzeganie roli mediateki przez jej użytkowników.
Downloads
Bibliografia
BUCK Andrzej, SIMONJETZ Monika, KOTLAREK Dawid. Miejsce spotkań: biblioteka jako przestrzeń społeczna (na przykładzie województwa lubuskiego). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019. ISBN 978-83-65741-40-0.
JASIEWICZ Justyna. Nieco inny wysiłek. Czyli przyjazna biblioteka dla młodzieży? In PUGACEWICZ Iwona H., ZYBERT Elżbieta Barbara (red.). Biblioteki, tożsamość, kultura. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2013, s. 45-64. ISBN 978-83-61464-91-4.
WOJCIECHOWSKA Maja (red.). Koncepcje organizacji bibliotek. Gdańsk: Wydawnictwo Ateneum – Szkoły Wyższej, 2012. ISBN 978-83-61079-16-3.
WOJCIECHOWSKA Maja, CYRKLAFF-GORCZYCA Magdalena (red.). Mobilnie, interaktywnie, kompetentnie. Usługi, media i technologie informacyjno-komunikacyjne w nowoczesnej bibliotece. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2019. ISBN 978-83-65741-42-4.
WOJCIECHOWSKA Maja. Czy bibliotekarze mogą budować sieci społecznego zaangażowania? Wyniki badania postaw personelu bibliotecznego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia. 2021, nr 19, s. 728-750. ISSN 2081-1861.
WOJCIECHOWSKA Maja. Metody pokonywania oporu wobec zmian i innowacji przeprowadzanych w bibliotekach. Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [Dokument elektroniczny]. 2006, nr 4. Tryb dostępu: http://www.ebib.info/2006/74/wojciechowska.php. Stan z dnia 10.05.2021.
WOJCIECHOWSKA Maja. Zjawisko lojalności wśród klientów bibliotek. Bibliotheca Nostra, 2010, nr 1, s. 84-96. ISSN 1734-6576.
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku. Metropolitarna Karta do Kultury [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: www.wbpg.org.pl/tresc/metropolitalna-karta-dokultury. Stan z dnia 10.05.2021.
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku. Zniżki z Kartą do Kultury / Partnerzy [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.wbpg.org.pl/tresc/zniżki-z-kartą-dokultury-partnerzy. Stan z dnia 10.05.2021.