Komunikacja w szkołach Pornlandu

Wizerunki szkoły w mainstreamowym porno

Autor

  • Piotr Stańczyk Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.09

Słowa kluczowe:

szkoła, pornografia, porn studies, relacje komunikacyjne, edukacyjne studia kulturowe

Abstrakt

Artykuł stanowi raport z badań nad obrazami szkoły w głównonurtowej pornografii. Ze względu na multimodalny charakter materiału empirycznego zastosowano hybrydowe rozwiązania metodologiczne bazujące na Teorii Ugruntowanej (GT) oraz Krytycznej Analizy Dyskursu (CDA). Głównym tematem prezentowanego tekstu są stosunki komunikacyjne między stronami procesów edukacyjnych prezentowanych w materiałach pornograficznych. W artykule przedstawiona jest hipoteza rodzinnego podobieństwa między szkołą rzeczywistą i szkołą w imaginarium pornograficznym. Konkluzja sprowadza się do dostrzeżenia w pornograficznych przedstawieniach szkoły i edukacji nieintencjonalnej formy oporu wobec kultury oficjalnej w ogóle, jak i szkoły w szczególności.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Albury K. 2014. Porn and sex education, porn as sex education. „Porn Studies”, Vol. 1, Nos. 1–2.

Althusser L. 2006. Ideologie i aparaty ideologiczne państwa. Warszawa: SKFM.

Apple M. W. 1990. Ideology and Curriculum. New York: Routledge.

Attwood F., Smith C. 2014. Porn Studies: an introduction. „Porn Studies”, Vol. 1, Nos. 1–2.

Attwood F., Maina G., Smith C. 2018. Conceptualizing, researching and writing about pornography. „Porn Studies”, Vol. 5, No. 1.

Barker C. 2005. Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków: WUJ.

Barker M. 2014. Psychology and pornography: some reflections. „Porn Studies”, Vol. 1, Nos. 1–2.

Barker M. 2018. The problems speaking about porn. „Porn Studies”, 2018, Vol. 5, No. 1.

Barthes R. 1989. The Rustle of Language. Berkeley–Los Angeles: University of California Press.

Bowles S., Gintis H. 1976. Schooling in Capitalist America: Educational Reform and the Contradictions of Economic Life. New York: Basic Books.

Bowles S., Gintis H. 1987. Democracy and Capitalism: Property, Community, and the Contradictions of Modern Social Though. New York: Basic Books.

Braudel F. 1999. Historia i trwanie. Warszawa: Czytelnik.

Cackowska M., Kopciewicz L., Patalon M., Stańczyk P., Starego K., Szkudlarek T. 2012. Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Dewey J. 1963. Demokracja i wychowanie: wstęp do filozofii wychowania. Toruń: KiW.

Dines G. 2011. Pornland. How Porn Has Hijacked Our Sexuality. Boston: Beacon Press.

Dines G., Jensen R., Russo A. (1997). Pornography: The Production and Consumption of Inequality. New York: Routledge.

Fairclough N., Wodak R. 1997. Critical discourse analysis. W: van Dijk, T. A. (red.), Discourse as social interaction, Vol. 1, 258–284. London: SAGE.

Fairclough N. 2018. Critical Discourse Analysis: The Critical Studies of Language. Routledge, New York.

Floyd J. 2023. ‘The words which sailor John put to them when unrestrained were the veriest filth’: situating chanteys in the field of porn studies. „Porn Studies”, Vol. 10, No. 1.

Foucault M. 2009. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Warszawa:. Aletheia.

Galbraith, P. W. 2017. RapeLay and the return of the sex wars in Japan. „Porn Studies”, Vol. 5, No. 1.

Goethe J. W. 1953. Faust. Warszawa: Wolne Lektury, PIW.

Gómez S. A., Pasikowski S., Bruno L. 2022. Adolescents' Cyberdating Relationships and the Socialisation Background: Links with Sexism in Spanish Society and Pornography Consumption. „Educational Studies Review”, Nr 40.

Herbart J. F. 2007. Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania. Warszawa: Żak.

Irvine J. M. 2018. Dirty words, shameful knowledge, and sex research. „Porn Studies”, Vol. 5, No. 1.

Johnson P. 2014. Pornography and the European Convention on Human Rights. „Porn Studies”, Vol. 1, No. 3.

Konecki K. 2008. Wizualna Teoria Ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystane w analizie wizualnej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Vol. 4, No. 3.

Konecki K. 2011. Visual Grounded Theory: A Methodological Outline and Examples from

Empirical Work. „Revija Za Sociologiju”, Vol. 41, No. 2.

Kopińska V. 2020. The Concept of Citizenship in the Polish School Education. Political Change and the Change of Core Curricula. Discourse Analysis. „Educational Studies Review”, Nr 30.

Kress G., Leeuwen T. 2006. Reading images: The grammar of visual design. London–New York: Routledge.

Kwieciński Z. 1992. Socjopatologia edukacji. Warszawa: Edytor.

Labinski M. A. 2019. The social/political potential of illusions: enthusiasm and feminist porn. „Porn Studies”, Vol. 6, No. 1.

Libermann R. 2015. ‘It’s a really great tool’: feminist pornography and the promotion of sexual subjectivity. „Porn Studies”, Vol. 2, Nos. 2–3.

Low J. 2019. A Pragmatic Definition of the Concept of Theoretical Saturation. „Sociological Focus”, Vol. 52, No. 2.

Lust E. 2010. Good Porn: A Women's Guide. London: Hachette.

Marks L. H. 2018. ‘That wasn't meant to be funny’: mirth and the porn scholar. „Porn Studies”, Vol. 5, No. 1.

McGlotten S. 2013. Zombie porn: necropolitics, sex, and queer socialities. „Porn Studies”, Vol. 1, No. 4.

McLaren P. 2015. Życie w szkołach. Wprowadzenie do pedagogiki krytycznej. Wrocław: Wydawnictwo DSW.

McNair B. 2014. Rethinking the effects paradigm in porn studies. „Porn Studies”, Vol. 1, Nos. 1–2.

Noble B. 2014. Porn’s pedagogies: teaching porn studies in the academic–corporate complex. Porn Studies, Vol. 1, Nos. 1–2.

Nijakowski L. M. 2007. Pornografia internetowa jako zwierciadło społeczeństwa. „Studia Socjologiczne”, Nr 3(186).

Oeming M. 2018. A new diagnosis for old fears? Pathologizing porn in contemporary US discourse. „Porn Studies”, Vol. 5, No. 2.

Ostrowicka H., Stankiewicz Ł. 2019. The truths of business and the lies of academia: the order of discourse on higher education in Poland. „Higher Education Research & Development”, Vol. 38, No. 3.

Paasonen S. 2014. Between meaning and mattering: on affect and porn studies. „Porn Studies”, Vol. 1, Nos. 1–2.

Pietrantonio N. 2020. Pornography and Indian miniature painting: the case of Avadh, India. „Porn Studies”, Vol. 7, No. 1.

Popow M. 2014. The analysis of discursive constructions of national identity in Polish literature textbooks. „IARTEM e-Journal”, Vol. 6, No. 2.

Queen C., Comella L. 2008. The Necessary Revolution: Sex-positive Feminism in the Post-Barnard Era. The Communication Review, 11(3).

Sedgwick Kosofsky E. 2003. Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity. Durham: Duke University Press.

Setty E. 2022. Pornography as a cultural resource for constructing and expressing gendered sexual subjectivities among students in a co-educational boarding school. Porn Studies, Vol. 9, No. 2.

Sikora T. 2011. Władza, opór, pornografia. „uniGENDER”, nr 6–7.

Smith C., Attwood F. 2014. Anti/pro/critical porn studies. „Porn Studies”, Vol. 1, Nos. 1–2.

Smith J. G., Liz E., Addy P. 2022. F*ck the police: resistance, agency, and power in Black male racial–sexual pleasure. „Porn Studies”, Vol. 9, No. 2.

Stańczyk P. 2010. Milcząca zgoda, kultura ciszy i polityka głosu. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, Nr 3(51).

Stańczyk P. 2012. Pedagogika krytyczna i badania zaangażowane: ideologia, interesy i naiwność. „Ars Educandi”, Tom IX.

Szkudlarek T. 1992. McLaren i Agata: o pewnej możliwości interpretacji rytualnego oporu przeciw szkole. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy, Część II, Toruń: UMK.

Szkudlarek T. 2009. Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Impuls.

Szkudlarek T. 2017. On the Politics of Educational Theory: Rhetoric, Theoretical Ambiguity, and the Construction of Society. New York: Routledge.

Szkudlarek T. 2022. Discourse: Education, Theory of Politics, and Politics of Theory. „Educational Studies Review”, Nr 40.

Thorneycroft R. 2020. If not a fist, then what about a stump? Ableism and heteronormativity within Australia's porn regulations. „Porn Studies”, Vol. 7, No. 1.

Williams L. 2014. Pornography, porno, porn: thoughts on a weedy field. „Porn Studies”, Vol. 1, Nos. 1–2.

Willis P. 1981. Learning to Labor. How Working Class Kids get Working Class Jobs. New York: CUP.

Wittgenstein L. 2000. Dociekania filozoficzne. Warszawa: PWN.

Wodak R., Meyer M. 2016. Critical discourse analysis: History, agenda, theory and methodology. W: R. Wodak & M. Meyer (red.), Methods of critical discourse analysis. London: SAGE.

Opublikowane

2023-11-26

Jak cytować

Stańczyk, P. (2023). Komunikacja w szkołach Pornlandu: Wizerunki szkoły w mainstreamowym porno. Ars Educandi, 20(20), 163–180. https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.09

Inne teksty tego samego autora