Dydaktyka na scenie. Autoetnografia performatywna performansów studentów i wykładowcy

Autor

  • Oskar Szwabowski Uniwersytet Szczeciński
  • Paulina Wężniejewska Uniwersytet Szczeciński
  • Monika Stodolna Uniwersytet Szczeciński

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.09

Słowa kluczowe:

autoetnografia, głosy, edukacja wyższa, dydaktyka

Abstrakt

To jest performatywny tekst – zapis autoetnograficznego performance’u dotyczącego dydaktyki akademickiej. Pokazujemy dynamikę pracy podczas projektu „Autoetnografie studiowania”. Był to projekt dydaktyczny prowadzony przez kilka lat. Nasza prezentacja dotyczy najbardziej rozbudowanej i najowocniejszej jego realizacji w latach 2015/2016 (szerzej zob. Szwabowski, Wężniejewska 2017; Szwabowski 2019; Kaczmarczyk et al. [w druku]). W ramach projektu wykorzystano autoetnografię zarówno jako narzędzie dydaktyczne, jak również jako metodę badawczą. Studentki i studenci mieli stać się badaczami swojego życia (Richardson 2002) akademickiego – którym jesteśmy „życi”. Z odbiorców wiedzy przekształcić się mieli w jej producentów. Mieli przestać wyczekiwać, aż ktoś zacznie snuć im małe opowieści o tym, jakie ich życie jest i jak powinno wyglądać, opowieści o tym, kim są i kim powinni być, to znaczy: co powinni myśleć. Mieli spróbować spojrzeć na siebie okiem badacza, wyjść poza mury wytworzonego przez znaczenia świata, spróbować odczytać go i siebie w nim na nowo.

Tekst został zaprezentowany na konferencji dotyczącej dydaktyki akademickiej. Zamiast przygotować typowy referat, postanowiliśmy pokazać, jak to się odbywało. Pokazać proces tworzenia znowu. Po raz kolejny. Tym razem jednak nie na papierze (nie w formie artykułu), lecz na żywo, z udziałem naszych ciał i towarzyszących nam emocji. To jedna z wielu opowieści. Powtórzenie – znowu inne (zob. Szwabowski 2019; Wężniejewska, Szwabowski 2017; Kaczmarczyk et al. [w druku]). Tekst składa się z opisu procesu jego tworzenia. Elementu performansu (wystąpienia na konferencji, któremu nadaliśmy formę przedstawienia teatralnego). Na zakończenie wyjaśniamy raz jeszcze nasze stanowisko odnośnie roli tekstu/przedstawienia oraz staramy się zwerbalizować emocje, które nam towarzyszyły, a także prezentujemy głosy innych osób.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Barr M. (2018) Autoethnography as Pedagogy: Writing the "I' in IR, Qualitative Inquiry, doi: 10.1177/1077800418792940

Blalock A. E. & Akehi M. (2018). Collaborative Autoethnography as a Pathway for Transformative Learning, Journal of Transformative Education 16(2) 89–107.

Boyd D. (2008) Autoethnography as a Tool for Transformative Learning About White Privilege, Journal of Transformative Education 6(3) 212-225.

Ciechowska M. (2017) Autoetnografia w badaniach pedagogicznych [w:] Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, red. M. Ciechowska, M. Szymańska, Kraków.

Herrmann A. F. (2014). Ghosts, Vampires, Zombie, and Us. The Undead as Autoethographic Bridges, "International Review of Qualitative Research" 7(3), 327-341.

Kubinowski D. (2013) Idiomatyczność, synergia, emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku, Lublin.

Lordon F. (2010) Capitalisme, désir et servitude. Marx et Spinoza [Capitalism, desire and servitude. Marx and Spinoza], Paris.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.

Saldaña J. (2006). This Is Not a Performance Text, Qualitative Inquiry, 12(6), 1091-1098.

Spry, T. (2001). Performing autoethnography: An embodied methodological praxis, Qualitative Inquiry 7.

Stańczyk P. (2010) Milcząca zgoda, kultura ciszy i polityka głosu, Teraźniejszość – Człowiek –Edukacja 3(51).

Sykes B.E. (2014) Transformative Autoethnography: An Examination of Cultural Identity and its Implications for Learners, Adult Learning, 25(1), 3-10.

Szwabowski O., Wężniejewska P. (2017a) An (co)autoethnographic story about going against the neoliberal didactic machine? , Journal for Critical Education Policy Studies 15(3)

Ulmer J. B. (2017) Critical Qualitative Inquiry Is/as Love, Qualitative Inquiry 23(7), 543-544.

Waite, D. (2014) Teaching the Unteachable: Some Issues of Qualitative Research Pedagogy, Qualitative Inquiry, 20 (3).

Winker I. (2018) Doing Autoethnography: Facing Challenges, Taking Choice, Accepting Responsibilities, Qualitative Inquiry 24(4).

Pobrania

Opublikowane

2019-12-31

Jak cytować

Szwabowski, O. ., Wężniejewska, P., & Stodolna, M. (2019). Dydaktyka na scenie. Autoetnografia performatywna performansów studentów i wykładowcy. Ars Educandi, (16), 107–122. https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.09

Numer

Dział

Część druga: Współpraca nierównych w pisaniu