Ranciere’owskie interpretacje emancypacyjne: doświadczanie pracy akademickiej w uczelniach niepublicznych na ziemi warmińsko-mazurskiej

Autor

  • Joanna Rutkowiak

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.01

Słowa kluczowe:

nauczyciel ignorant, oburzenie, chaos, kiełki emancypacyjne

Abstrakt

W tekście przedstawiono próbę teoretyzowania funkcjonowania umasowionego szkolnictwa wyższego we współczesnej Polsce, dokonaną przez interpretację doświadczeń własnej pracy akademickiej, realizowanej w przykładowych niepublicznych szkołach wyższych, a osadzonej w teorii nauczyciela ignoranta autorstwa J.Rancière’a. Opisano uwarunkowania i etapy tej pracy jako: etap oburzenia; etap działań chaosowych – w sensie filozoficznym; etap „kiełkowania emancypacyjnego”.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Archemczyk, S. (2010-2011). Historia Warmii i Mazur, t. I-II, Olsztyn: OBN.
Arendt, H. (2000). Kondycja ludzka. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Bendyk, E. (2014). Adaptacja, konserwacja czy kolonizacja?: Wyzwania podwójnej peryferyjności. dodatek do raportu W: B. Fatyga, M. Dudkiewicz, P. Tomanek, R. Michalski (autorzy). Kultura pod chmurnym niebem. Olsztyn: Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.
Czapka, E. (2007). Postawy wobec norm regulujących sposób zdobywania środków do życia. W: Z. Kawczyńskiej-Butrym. Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. (rozdz. 6). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Deleuze, G., Guattari, F. (1988). Kłącze. Colloquia Communia, nr 1-3.
Fatyga, B., Dudkiewicz, M., Michalski, R., Tomanek, P. (2014). Kultura pod chmurnym niebem. Dynamiczna diagnoza kultury Warmii i Mazur, Raport i rekomendacje praktyczne. Olsztyn: Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.
Gdula, M. (21.10.2013). Smutny boom edukacyjny, Kontakt: dwutygodnik internetowy.
Grosse, T.G., 2008, Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego. Studia Regionalne i Lokalne, 8(3): 25-48.
Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP.
Kwieciński, Z. (2019). Agnotologia pedagogiczna. Zarys problematyki. Trzy subiektywne opowieści. W: Z.Kwieciński (red.) Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji. Toruń: Studio KROPKA.
Laclau, E. (1996). Emancipation(s). London: Verso.
Malewska, E. (2006). Zapaść edukacyjna społeczności wiejskiej w regionie Warmii i Mazur. W: J. Michalski (red.), Sapientia et Adiumentum. W trosce o rozwój innych. Studia dedykowane profesorowi Zbigniewowi Kwiecińskiemu. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Misiuna, B. (1993). Oburzenie. Filozoficzna analiza zjawiska i jej konsekwencje aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Kawczyńskiej-Butrym, Z. (red.) (2007). Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2007). Województwo warmińsko-mazurskie-społeczna specyfika terenu. W: Z. Kawczyńskiej-Butrym. Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. (rozdz. 1). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2007). System wartości badanej młodzieży. W: Z. Kawczyńskiej-Butrym. Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. (rozdz. 8). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2007). Problemy i doświadczenia młodzieży. Analiza wywiadów fokusowych. W: Z. Kawczyńskiej-Butrym. Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. (rozdz. 14). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Nalaskowski, A. (1998). Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Prigogine, I., Stengers, I. (1990). Z chaosu ku porządkowi. Nowy dialog człowieka z przyrodą. Warszawa: PIW.
Rancière, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation. Stanford: Stanford University Press.
Rutkowiak, J. (1996). Chaos i porządek jako wymiary funkcjonowania nauczycieli (próba analizy w świetle teorii struktur dysypatywnych). W: H.Kwiatkowska, Z.Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie. Materiały II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Toruń: PTP.
Rutkowiak, J. (2005). Uczenie się jako problem etyczny.O zewnętrznym i wewnętrznym uczeniu się. W: T. Bauman (red.). Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sadura, P. (2015). Przemiany stylu edukacyjnego klasy ludowej w Polsce. Edukacja, 135(4): 33-50.
Sowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas.
Springe, F. (2016). Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast. Kraków: Karakter.
Tarkowska, E., Korzeniowska, K. (2002). Młodzież z byłych PGR-ów. Raport z badań. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Tempczyk, M. (1995). Świat harmonii i chaosu. Warszawa: PIW.
Zawistowska, A. (2012). Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce. Warszawa: Scholar.
Wojdyłło, E. (2010). Prowincjonalizm psychologiczny Polaków. Wykład z cyklu Polska, czyli prowincja. Warszawa: Centrum im. B.Geremka.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-31

Jak cytować

Rutkowiak, J. (2019). Ranciere’owskie interpretacje emancypacyjne: doświadczanie pracy akademickiej w uczelniach niepublicznych na ziemi warmińsko-mazurskiej. Ars Educandi, (16), 19–42. https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.01

Numer

Dział

Część pierwsza: Współpraca nierównych w nauczaniu