Rancièrian emancipatory interpretations; The experience of academic work in non-state higher education institutions located in the Warmia-Mazury region

Authors

  • Joanna Rutkowiak

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.01

Keywords:

indignation, ignorant teacher, chaos, emancipatory sprout

Abstract

The text presents applying of Rancièr's ‘ignorant schoolmaster’ theory to academic work interpretation with students of selected nonpublic igher schools of Warmia and Mazury. The depiction features three stages of common activities moves:

the first, meeting as a phase of indignation;

the second, educating as a phase of chaos – in a philosophical language;

the third, phase of “emancipatory sprout”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archemczyk, S. (2010-2011). Historia Warmii i Mazur, t. I-II, Olsztyn: OBN.
Arendt, H. (2000). Kondycja ludzka. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Bendyk, E. (2014). Adaptacja, konserwacja czy kolonizacja?: Wyzwania podwójnej peryferyjności. dodatek do raportu W: B. Fatyga, M. Dudkiewicz, P. Tomanek, R. Michalski (autorzy). Kultura pod chmurnym niebem. Olsztyn: Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.
Czapka, E. (2007). Postawy wobec norm regulujących sposób zdobywania środków do życia. W: Z. Kawczyńskiej-Butrym. Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. (rozdz. 6). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Czerepaniak-Walczak, M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Deleuze, G., Guattari, F. (1988). Kłącze. Colloquia Communia, nr 1-3.
Fatyga, B., Dudkiewicz, M., Michalski, R., Tomanek, P. (2014). Kultura pod chmurnym niebem. Dynamiczna diagnoza kultury Warmii i Mazur, Raport i rekomendacje praktyczne. Olsztyn: Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych w Olsztynie.
Gdula, M. (21.10.2013). Smutny boom edukacyjny, Kontakt: dwutygodnik internetowy.
Grosse, T.G., 2008, Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego. Studia Regionalne i Lokalne, 8(3): 25-48.
Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP.
Kwieciński, Z. (2019). Agnotologia pedagogiczna. Zarys problematyki. Trzy subiektywne opowieści. W: Z.Kwieciński (red.) Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji. Toruń: Studio KROPKA.
Laclau, E. (1996). Emancipation(s). London: Verso.
Malewska, E. (2006). Zapaść edukacyjna społeczności wiejskiej w regionie Warmii i Mazur. W: J. Michalski (red.), Sapientia et Adiumentum. W trosce o rozwój innych. Studia dedykowane profesorowi Zbigniewowi Kwiecińskiemu. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Misiuna, B. (1993). Oburzenie. Filozoficzna analiza zjawiska i jej konsekwencje aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Kawczyńskiej-Butrym, Z. (red.) (2007). Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2007). Województwo warmińsko-mazurskie-społeczna specyfika terenu. W: Z. Kawczyńskiej-Butrym. Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. (rozdz. 1). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2007). System wartości badanej młodzieży. W: Z. Kawczyńskiej-Butrym. Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. (rozdz. 8). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Kawczyńska-Butrym, Z. (2007). Problemy i doświadczenia młodzieży. Analiza wywiadów fokusowych. W: Z. Kawczyńskiej-Butrym. Młodzież z województwa warmińsko-mazurskiego. Zagrożenia-szanse-plany życiowe. (rozdz. 14). Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im.Józefa Rusieckiego.
Nalaskowski, A. (1998). Nauczyciele z prowincji u progu reformy edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Prigogine, I., Stengers, I. (1990). Z chaosu ku porządkowi. Nowy dialog człowieka z przyrodą. Warszawa: PIW.
Rancière, J. (1991). The Ignorant Schoolmaster. Five Lessons in Intellectual Emancipation. Stanford: Stanford University Press.
Rutkowiak, J. (1996). Chaos i porządek jako wymiary funkcjonowania nauczycieli (próba analizy w świetle teorii struktur dysypatywnych). W: H.Kwiatkowska, Z.Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie. Materiały II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Toruń: PTP.
Rutkowiak, J. (2005). Uczenie się jako problem etyczny.O zewnętrznym i wewnętrznym uczeniu się. W: T. Bauman (red.). Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Sadura, P. (2015). Przemiany stylu edukacyjnego klasy ludowej w Polsce. Edukacja, 135(4): 33-50.
Sowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas.
Springe, F. (2016). Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast. Kraków: Karakter.
Tarkowska, E., Korzeniowska, K. (2002). Młodzież z byłych PGR-ów. Raport z badań. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Tempczyk, M. (1995). Świat harmonii i chaosu. Warszawa: PIW.
Zawistowska, A. (2012). Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce. Warszawa: Scholar.
Wojdyłło, E. (2010). Prowincjonalizm psychologiczny Polaków. Wykład z cyklu Polska, czyli prowincja. Warszawa: Centrum im. B.Geremka.

Published

2019-12-31

How to Cite

Rutkowiak, J. (2019). Rancièrian emancipatory interpretations; The experience of academic work in non-state higher education institutions located in the Warmia-Mazury region. Ars Educandi, (16), 19–42. https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.01

Issue

Section

Part one: Unequal cooperation in education