Ranciere’owska interpretacja pracy własnej w warszawskim niepublicznym liceum: emancypacja jako de-instrumentalizacja
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.05Słowa kluczowe:
Rutkowiak, Rancière, umasowienie, egalitaryzacjaAbstrakt
W swojej odpowiedzi na artykuł Joanny Rutkowiak skupiam się na reinterpretacji wyjściowej dla jej wywodu analizy umasowienia edukacji oraz towarzyszącej jej instrumentalizacji kształcenia przez uczniów i studentów. Próbuję zestawić ten fenomen z moimi doświadczeniami nauczycielki w społecznym liceum ogólnokształcącym oraz z dyskusją toczącą się wokół kwestii egalitaryzacji edukacji pomiędzy Bourdieu, Rancière’m oraz Dubetem. W konkluzji odwołuje się do Arendt, która zdaje się sugerować myślenie o tym problemie w kategoriach edukacyjnego dialogu pomiędzy pokoleniami.
Downloads
Bibliografia
Bourdieu P., Passeron J. C. (1964). Les Héritiers les étudiants et la culture. Paris: Les éditions de minuit.
Bourdieu P., Passeron J. C. (1970), La Reproduction. Paris: Les éditions de minuit.
Bourdieu P. (1979). La distinction critique sociale du jugement. Paris: Les éditions de minuit.
Dubet F., Martuccelli D., (1996). A l’école. Sociologie de l’expérience scolaire. Paris: Éditions du Seuil.
Dubet F. (2008). Faits d'école. Paris: Éditions de l'École des Hautes Études en Sciences Sociales.
Nordmann C. (2008). Bourdieu/Ranciere: La politique entre sociologie et philosophie. Paris: Editions Amsterdam.
Rancière J. (2004). Le maitre ignorant. Paris: 10/18.
Rancière J. (2010). Le philosophe et ses pauvres. Paris: Flammarion.
Rancière J. (2010a). On Ignorant Schoolmasters. W: C. Bingham, G.J.J. Biesta, J.J. Rancière (red.). Jacques Rancière: Education, truth, emancipation (s.2-16). London, New York: Continuumbooks,.
Terrail, J. P. (2002). De l’inégalité scolaire. Paris: La Dispute.