Nie wiemy, czego się uczymy. Esej przeciwko dekretowanej nierówności

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.02

Słowa kluczowe:

Rutkowiak, Rancière, emancypacja, egalitaryzacja edukacji

Abstrakt

Autorka wychodzi od powiązania wymiaru estetycznego i pedagogicznego koncepcji Rancière’a, w szczególności zwracając uwagę na projekt „emancypacji od emancypacji”. Następnie odnosi tę ramę konceptualną do kwestii egalitaryzacji edukacji i, wchodząc w polemikę z krytyką tego zjawiska, odwołuje się do analiz Rutkowiak, aby dzięki nim uzupełnić perspektywę naszkicowaną przez Rancière’a.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Arnheim R., 1978, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Arnheim R., 2016, Dynamika formy architektonicznej, tłum. A. Grzeliński, D. Juruś, Łódź: Wydawnictwo Officyna.

Bagiński K., 2018, Będą zarabiać lepiej od informatyków. Firmy stawiają teraz na osoby z innym wykształceniem, INNPoland, https://innpoland.pl/140637,beda-zarabiac-lepiej-od-informatykow-firmy-stawiaja-teraz-na-osoby-z-innym-wyksztalceniem [dostęp: 12.11.2019].

Dönhoff M., 2001, Nazwy, których nikt już nie wymienia, Olsztyn: Wydawnictwo Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa Borussia.

Gawlicz K., Starnawski M., 2014, Jak edukacja może zmieniać świat? Demokracja, dialog, działanie, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Gdula M., 2013, Smutny boom edukacyjny, Kontakt: dwutygodnik internetowy, https://magazynkontakt.pl/smutny-boom-edukacyjny/ [dostęp: 10.12.2019].

Górczyński J., 2012, Niewolnicy muszą umrzeć, Olsztyn: Edytor „Wers”.

Gwizd-Leszczyńska A., [b.d.], Architektura jako farmakon przestrzeni, maszynopis.

Moll Ł., 2016, Wyemancypować widza z emancypacji (Jacques Rancière, „The Emancipated Spectator”), „Opcje 1.1”.

Napiórkowski M., 2015, Humanistyka dzisiaj. Semiotyka komercyjna, Mitologia Współczesna, https://mitologiawspolczesna.pl/humanista-inzynier-od-ludzi-pomoze-ci-zaprojektowac-lepsza-aplikacje-firme-budynek/ [dostęp: 12.11.2019].

Rancière J., 1987, Le maître ignorant. Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle, Paris: Libraire Arthème Fayard.

Rancière J., 2007a, „Sztuka tego, co możliwe”, Jacques Rancière w rozmowie z Fulvią Carnevale i Johnem Kelseyem [w:] idem, Estetyka jako polityka, tłum. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Rancière J., 2007b, Widz wyemancypowany, tłum. A. Ostolski, „Krytyka Polityczna” nr 13.

Reut M., 2010, Narracja i tożsamość. Pytanie o „ja” jako problem etyczny i pedagogiczny, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Reut M., [w przygotowaniu], Emancypacja i subwersja.

Rojek J.J., 2012, Strony świata, Miesięcznik Literacki Akant, http://akant.org/archiwum/87-archiwum-miesiecznik-literacki-akant-2010/akant-2010-nr-9/1211-jozef-jacek-rojek-strony-wiata [dostęp: 10.12.2019].

Rutkowiak J., 2019, Rancière’owskie interpretacje emancypacyjne: doświadczanie pracy akademickiej w uczelniach niepublicznych na ziemi warmińsko-mazurskiej, „Ars Educandi” nr 16.

Słodownik L., 2017, Czerwona hrabina z Kwitajn. Z kart historii, „Dziennik Elbląski”, https://dziennikelblaski.pl/475554,Czerwona-hrabina-z-Kwitajn-Z-kart-historii.html [dostęp: 10.12.2019].

Pobrania

Opublikowane

2019-12-31

Jak cytować

Reut, M. (2019). Nie wiemy, czego się uczymy. Esej przeciwko dekretowanej nierówności. Ars Educandi, (16), 43–53. https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.02

Numer

Dział

Część pierwsza: Współpraca nierównych w nauczaniu