We don’t know what we are learning: An essay against a decreed inequality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.02

Keywords:

Rutkowiak, Rancière, emancipation, egalitarization of education

Abstract

The author departures from the link between the aesthetic and pedagogical in Rancière’s philosophy. In particular she turns to his idea of “emancipation from emancipation”. This conceptual frame is then referred to the phenomenon of the egalitarization of education –
erroneously criticised by some. Finally the author refers to the article by Rutkowiak in order to supplement the perspective depicted by Rancière.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnheim R., 1978, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Arnheim R., 2016, Dynamika formy architektonicznej, tłum. A. Grzeliński, D. Juruś, Łódź: Wydawnictwo Officyna.

Bagiński K., 2018, Będą zarabiać lepiej od informatyków. Firmy stawiają teraz na osoby z innym wykształceniem, INNPoland, https://innpoland.pl/140637,beda-zarabiac-lepiej-od-informatykow-firmy-stawiaja-teraz-na-osoby-z-innym-wyksztalceniem [dostęp: 12.11.2019].

Dönhoff M., 2001, Nazwy, których nikt już nie wymienia, Olsztyn: Wydawnictwo Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa Borussia.

Gawlicz K., Starnawski M., 2014, Jak edukacja może zmieniać świat? Demokracja, dialog, działanie, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Gdula M., 2013, Smutny boom edukacyjny, Kontakt: dwutygodnik internetowy, https://magazynkontakt.pl/smutny-boom-edukacyjny/ [dostęp: 10.12.2019].

Górczyński J., 2012, Niewolnicy muszą umrzeć, Olsztyn: Edytor „Wers”.

Gwizd-Leszczyńska A., [b.d.], Architektura jako farmakon przestrzeni, maszynopis.

Moll Ł., 2016, Wyemancypować widza z emancypacji (Jacques Rancière, „The Emancipated Spectator”), „Opcje 1.1”.

Napiórkowski M., 2015, Humanistyka dzisiaj. Semiotyka komercyjna, Mitologia Współczesna, https://mitologiawspolczesna.pl/humanista-inzynier-od-ludzi-pomoze-ci-zaprojektowac-lepsza-aplikacje-firme-budynek/ [dostęp: 12.11.2019].

Rancière J., 1987, Le maître ignorant. Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle, Paris: Libraire Arthème Fayard.

Rancière J., 2007a, „Sztuka tego, co możliwe”, Jacques Rancière w rozmowie z Fulvią Carnevale i Johnem Kelseyem [w:] idem, Estetyka jako polityka, tłum. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Rancière J., 2007b, Widz wyemancypowany, tłum. A. Ostolski, „Krytyka Polityczna” nr 13.

Reut M., 2010, Narracja i tożsamość. Pytanie o „ja” jako problem etyczny i pedagogiczny, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Reut M., [w przygotowaniu], Emancypacja i subwersja.

Rojek J.J., 2012, Strony świata, Miesięcznik Literacki Akant, http://akant.org/archiwum/87-archiwum-miesiecznik-literacki-akant-2010/akant-2010-nr-9/1211-jozef-jacek-rojek-strony-wiata [dostęp: 10.12.2019].

Rutkowiak J., 2019, Rancière’owskie interpretacje emancypacyjne: doświadczanie pracy akademickiej w uczelniach niepublicznych na ziemi warmińsko-mazurskiej, „Ars Educandi” nr 16.

Słodownik L., 2017, Czerwona hrabina z Kwitajn. Z kart historii, „Dziennik Elbląski”, https://dziennikelblaski.pl/475554,Czerwona-hrabina-z-Kwitajn-Z-kart-historii.html [dostęp: 10.12.2019].

Published

2019-12-31

How to Cite

Reut, M. (2019). We don’t know what we are learning: An essay against a decreed inequality. Ars Educandi, (16), 43–53. https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.02

Issue

Section

Part one: Unequal cooperation in education