Emancipation of subjects that can(not) speak

Authors

  • Tomasz Szkudlarek University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.03

Keywords:

Rutkowiak, Rancière, generation Z, emanicpation

Abstract

In his response to the article by Joanna Rutkowiak, the author explores the differences between her testimony as a teacher in a provincial university and Rancière’s philosophy. This leads him to a critique of Rancière’s idea of emancipation – which is seen as problematic in relation to generation Z specificity and an increasingly significant tendency of a longing for authoritarianism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biesta, G. J. J. (2017). The Rediscovery of Teaching. London: Routledge.
Buliński, T. (2018). Szkoła w amazońskiej puszczy. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Heidegger, M. (2014). Bycie i czas. B. Baran (tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rakoczy, M. (2018). Polityki pisma. Szkice plenerowe z pajdocentrycznej nowoczesności. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szkudlarek, T. (2016). On the Politics of Educational Theory: Rhetoric, Theoretical Ambiguity, and the Construction of Society. London – New York: Routledge.
Szkudlarek, T. (2017). Teoria jako ontologiczna retoryka: Rousseau i krystalizacja dyskursu pedagogicznego. Kultura - Społeczeństwo – Edukacja, 2(12): 55–82.
Szkudlarek, T. (2019). Postulational Rhetoric and Presumptive Tautologies: The Genre of the Pedagogical, Negativity, and the Political. Studies in Philosophy and Education, 38(4):1–11.

Published

2019-12-31

How to Cite

Szkudlarek, T. (2019). Emancipation of subjects that can(not) speak. Ars Educandi, (16), 55–62. https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.03

Issue

Section

Part one: Unequal cooperation in education