Responsibility and the ontologies of education

Authors

  • Sylwester Zielka Instytut Pedagogiki UG

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.07

Keywords:

responsibility, ontology of education, duty, solidarity

Abstract

The paper focuses on different approaches to the category of responsibility and the resulting differences in ontologies of education. The otology based on the juridical responsibility has a preference for obedience as a measure of “good upbringing”, whereas the ontology founded on responsibility understood in terms of solidarity leans towards the necessity of cooperation between responsible individuals, as well as towards the necessity of broadening the scope of responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Backer C.L., 1995, Państwo Boże osiemnastowiecznych filozofów, tłum. J. Ruszkowski, Poznań: Zysk i S-ka.

Foucault M., 1998, Trzeba bronić społeczeństwa: wykłady w College de France 1976, tłum. M. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo KR.

Filek J., 1996, Ontologizacja odpowiedzialności. Analityczne i historyczne wprowadzenie w problematykę, Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Folkierska A., 2005, Sergiusz Hessen – pedagog odpowiedzialny, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Heidegger M., 2007, Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hessen S., 1997, Pedagog. Pisma pedagogiczne, [w]: Hessen S., Dzieła wybrane, t. V, wybór i opr. W. Okoń, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Horkheimer M., Adorno T.W., 1994, Dialektyka oświecenia: fragmenty filozoficzne, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Jaspers K., 2018, Problem winy. O politycznej odpowiedzialności Niemiec, tłum. J. Garewicz, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Jonas H., 1996, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. M. Klimowicz, Kraków: Wydawnictwo Platan.

Kant I., 2005, Metafizyka moralności, tłum. E. Nowak, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lévinas E., 1998, Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Markowski M.P., 2019, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Kraków: Wydawnictwo Karakter.

Marquard O., 1994, Człowiek oskarżony i uwolniony od odpowiedzialności w filozofii XVIII stulecia [w]: Marquard O., Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Studia filozoficzne, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Miller R., 1981, Socjalizacja, wychowanie, psychoterapia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nietzsche F., 2003, Zmierzch bożyszcz czyli Jak filozofuje się młotem, tłum. P. Pieniążek, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.

Nietzsche F., 2005, Poza dobrem i złem, tłum. P. Pieniążek, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.

Nowicka A., 2012, Intersubiektywność jako współodpowiedzialność. Aktualność dyskursu w kontekście prospektywnego wymiaru odpowiedzialności u Karla-Otto Apla, [w:] Intersubiektywność, Makowski P. (red.), Kraków: UNIVERSITAS.

Picht G., 1981, Pojęcie odpowiedzialności, tłum. K. Michalski, [w:] Picht G., Odwaga utopii, Warszawa: PIW.

Scheler M., 1977, Resentyment a moralność, tłum. H. Burzyńska-Garewicz, Warszawa: Czytelnik.

Waller B.N., 1997, Odpowiedzialność i Ja, które siebie stwarza, tłum. J. Nowotniak, [w]: Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna, Hołówka J. (red.), Warszawa: Fundacja Aletheia.

Zielka S., Nie przeoczyć teraz – filozofia codzienności Janusza Korczaka, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 3.

Published

2022-12-30

How to Cite

Zielka, S. (2022). Responsibility and the ontologies of education. Ars Educandi, 19(19). https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.07

Issue

Section

Artykuły i rozprawy