Self-responsibility of homeschoolers for the education of their own children
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2022.19.08Keywords:
home education, self-responsibility, remote learning, pandemic, upbringingAbstract
The subject of the analysis is the increase in parents' interest in home education after the pandemic. In this article I will explain the difference between alternative education and learning at home which are the consequences of a lockdown or hybrid education. I underline the conditions of the renaissance of proper home education in Poland and the Czech Republic. I indicate the current functions of home education in the context of its self-responsibility for the quality of education, which becomes a sine qua non condition for parents' exceptional involvement and dedication to their own children.
Downloads
References
Budajczak M., 2004, Edukacja domowa. Gdańsk: GWP.
Budajczak M., 2020, Edukacja domowa … po latach. Ćwiklice: Wydawnictwo Iosephicum.
Głażewska A., 2021, Edukacja domowa jako styl życia. Ćwiklice: Wydawnictwo Iosephicum.
Gniadkowski A., 2016, Kłopoty z nauczaniem domowym. MEN po stronie samorządów, w: https://wspolnota.org.pl/news/klopoty-z-nauczaniem-domowym-men-po-stronie-samorzadow/ [dostęp: 31.07.2021].
Kašparová I., 2020, Teoretická pojednání o problematice domácího vzdĕlávání, In: Y. Kostelecká, A. Belaňová, D. Hána, I. Kašparová, J. Pivarč, Z. Svobodová, Domácí vzdĕlávání, Praha: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, KAROLINUM.
Stępień B., 2016a, Troska o edukację domową, czy na nią pieniądze? - część I, http://www.iar.pl/aktualnosci/2016-09-25_Zatroskani_o_ED.html [dostęp: 31.07.2021].
Stępień B., 2016b, Duży plus dla p. Anny Zalewskiej, https://www.iar.pl/aktualnosci/2016-01-06_Duzy-plus-dla-MEN.html [dostęp: 31.07.2021].
Śliwerski B., 2010, Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski B., 2015, Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski B., 2020, (Kontr)rewolucja oświatowa. Studium z polityki prawicowych reform edukacyjnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.