How (and why) to plan participation? Selected ethical dilemmas pertaining to legal-ethnographic participatory action research with ‘unaccompanied minors’

Autor

Słowa kluczowe:

unaccompanied minors, refugee children, participatory action research (PAR), engaged anthropology, research ethics

Abstrakt

The aim of this article is to present three selected ethical problems that I encountered when planning participatory action research with unaccompanied minors. ‘Unaccompanied minors’ are defined as those refugee children and adolescents who arrive in Poland on their own, without parents or other legal guardians. The ethical problems I encountered include: (1) the tension between ‘full participation’ and the possibility of withdrawal by research participants; (2) obtaining informed consent; (3) the risk of reproducing negative stereotypes through the use of research findings by external actors to promote resentment of minorities. The common denominator of all problems turned out to be the clash between the ideal model of participatory action research and the social reality of young people on the move – and the possibility that the former may fail in its interaction with the latter.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Ada Tymińska - Uniwersytet Warszawski

(Instytut Kultury Polskiej, Międzydziedzinowa Szkoła Doktorska Uniwersytetu Warszawskiego) –kulturoznawczyni, prawniczka, italianistka. W szkole doktorskiej realizuje badania etnograficzno-prawne dotyczące małoletnich cudzoziemców bez opieki w Polsce oraz ich sprawczości w kontekście prawa i procedur.
Do jej zainteresowań należy: antropologia i etnograficzne badania prawa, w szczególności prawa migracyjnego, nowe studia nad dzieciństwem oraz sztuka i badania partycypacyjne. 

Bibliografia

Agier, M. (2008). On the margins of the world. Cambridge: Polity.

Afeltowicz, Ł., Suchomska, J., Goszczyński, W. (2021). Partycypacyjne badania w działaniu: analiza polskich doświadczeń. AVANT, issue 3. 1–25. DOI: 10.26913/avant.2021.03.04.

Aissatou, Prokopiou, E., Leon, L., Abdullayeva, M., Mirfat, Osman, Iyambo, P., Rosen, R., Rebin, Meetoo, V., Zak (2022). Stories too big for a case file: Unaccompanied young people confront the hostile environment in pandemic times. Sociological Research Online, 27(3), 550–558. https://doi.org/10.1177/13607804211064914.

AAA [American Anthropological Association] (2012). AAA Statement on Ethics. https://www.americananthro.org/LearnAndTeach/Content.aspx?ItemNumber=22869&navItemNumber=652 [dostęp: 26.05.2023].

Arnstein, S.R. (1969). A Ladder of Citizen Participation. Journal of the American Planning Association, 35(4), 216–224. DOI: 10.1080/01944366908977225.

Arnstein, S.R. (2012). Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, tłum. J. Bożek. Warszawa: Krytyka Polityczna.

Bachelet, S. (2018). ‘Wasting mbeng’: Adventure and trust amongst sub-Saharan migrants in Morocco. Ethnos, 84, 849–866.

Barbulescu, R., Grugel, J. (2016). Unaccompanied minors, migration control and human rights at the EU’s southern border: The role and limits of civil society activism. Migration Studies, 4(2), 253–272. https://doi.org/10.1093/migration/mnw001.

Behar, R. (1997). The vulnerable observer. Anthropology that breaks your heart. Boston: Beacon Press.

Belloni, M. (2016). ‘My uncle cannot say “no” if I reach Libya’: Unpacking the social dynamics of border-crossing among eritreans heading to europe. Human Geography, 9(2), 47–56. https://doi.org/10.1177/194277861600900205.

Berger Cardoso, J., Brabeck, K., Stinchcomb, D., Heidbrink, L., Acosta Price, O., Gil-García, Ó., Crea, T.M., Zayas, L.H. (2017). Integration of unaccompanied migrant youth in the United States: A call for research. Journal of Ethnic and Migration Studies, 45, 273–292. https://doi.org/10.1080/1369183X.2017.1404261.

Bhabha, J., Crock, M., Finch, N., Schmidt, S. (2007). Seeking asylum alone: A comparative study-unaccompanied and separated children and refugee protection in Australia, the UK and the US. Themis Press: Annandale.

Bishop, C. (2015). Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni. Warszawa: bęc zmiana.

Block, K., Warr, D., Gibbs, L., Riggs, E. (2013). Addressing ethical and methodological challenges in research with refugee-background young people: Reflections from the field. Journal of Refugee Studies, 26(1), 69–87. DOI: https://doi.org/10.1093/jrs/fes002.

Brittle, R., Desmet, E. (2020). Thirty years of research on children’s rights in the context of migration. International Journal of Children’s Rights, 28, 36–65. https://doi.org/10.1163/15718182-02801008.

Brzozowska-Brywczyńska, M. (2017). Ryba, która ma głos. Prawo dziecka do partycypacji. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 16(2), 45–64.

Brzozowska-Bryczyńska, M. (2019). Badania partycypacyjne w działaniu (PAR): między produkcją wiedzy a społecznym zaangażowaniem. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 46, 91–101. https://doi.org/10.14746/rrpr.2019.46.06.

Bucholc, M. (2022). Abortion law and human rights in Poland: The closing of the jurisprudential horizon. Hague Journal on the Rule of Law, 14, 73–99.

Chaise, E., Otto, L., Belloni, M., Lems, A., Wernesjö, U. (2021). Methodological innovations, reflections and dilemmas: The hidden sides of research with migrant young people classified as unaccompanied minors. In: A. Lems, K. Oester, S. Strasser (eds.), Children of the crisis. Ethnographic perspectives on unaccompanied refugee youth in and en route to Europe. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003206132.

Coutin, S.B., Fortin, V. (2015). Legal Ethnographies and Ethnographic Law. In: Sarat, A., Ewick, P. (eds.). The handbook of law and society (pp. 71–84). New Jersey: Wiley.

De Sanctis, V., Soliman, A.T., Soliman, A.N., Elalaily, R., Di Maio, S., Bedair, E.M.A., Kassem, I., Millimaggi, G. (2015). Pros and cons for the medical age assessments in unaccompanied minors: A mini-review. Acta Biomed, 86(3), 121–131.

Ewick, P., Sarat, A. (Eds.). (2015). The handbook of law and society. New Jersey: Wiley.

Garcia, M.F., Birman, D. (2020). Ethical issues in research with late-arriving and unaccompanied immigrant youth. Translational Issues in Psychological Science, 6(3), 207–213. DOI: https://doi.org/10.1037/tps0000268.

Giannopoulou, C., Gill, N. (2019). Asylum procedures in Greece: The case of unaccompanied asylum-seeking minors. In: N Gill, A. Good (Eds.), Asylum determination in Europe. Ethnographic perspectives (pp. 109–130). London: Springer Nature. DOI: 10.1007/978-3-319-94749-5.

Halberstam, J. (2011). The queer art of failure. Durham: Duke University Press.

Hart, R.A. (1992). Children's participation. From tokenism to citizenship. Florence: UNICEF.

Heath, S., Charles, V., Crow, G., Wiles, R. (2007). Informed consent, gatekeepers and go‐betweens: Negotiating consent in child‐ and youth‐orientated institutions. British Educational Research Journal, 33. DOI: https://doi.org/10.1080/01411920701243651.

Herz, M., Lalander, P. (2020). ‘Unaccompanied minors’ in Sweden reflecting on religious faith and practice. Journal of Youth Studies, 8, 1085–1099. https://doi.org/10.1080/13676261.2020.1800612.

Jankowska, P. (2019). Wybrane aspekty procedur prawnych, których podmiotem może być małoletni cudzoziemiec przebywający na terytorium Polski bez opieki. Polski Rocznik Praw Człowieka i Prawa Humanitarnego, 9, 91–109. https://doi.org/10.31648/prpc.3750.

Jaworska, D., Alieva, K., Boryczko, M. (2019). Badania wśród uchodźców i przymusowych migrantów – rozważania metodologiczne i etyczne. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(2), 202–227. DOI: http://dx.doi.org/10.18778/1733-8069.15.2.11.

Jubany, O. (2011). ‘Constructing truths in a culture of disbelief: Understanding asylum screening from within’. International Sociology, 26(1), 74–94.

Klaus, W. (2021). The porous border woven with prejudices and economic interests. Polish border admission practices in the time of COVID-19. Social sciences, 10(11), 435. https://doi.org/10.3390/socsci10110435.

Klaus, W., Szulecka, M. (2022). Departing or being deported? Poland’s approach towards humanitarian migrants. Journal of Refugee Studies, 63. https://doi.org/10.1093/jrs/feac063.

Kolankiewicz, M. (2004). Dzieci cudzoziemskie bez opieki w Polsce. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 4(3), 69–92.

Kolankiewicz, M. (2015). Dzieci cudzoziemskie bez opieki w Polsce – podstawowe problemy i formy pomocy. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 14(2), 72–87.

Kotus, J., Sowada, T., Rzeszewski, M. (2019). Ponad górne szczeble „drabiny partycypacji”: koncepcja Sherry Arnstein po pięciu dekadach. Studia Socjologiczne, 3(234), 31–54. DOI: 10.24425/sts.2019.126151.

Krane, V., Klevan, T., Sommer, M. (2021). Youth Involvement in Research: Participation, Contribution and Dynamic Processes. In: T. Wulf-Andersen, R. Follesø, T. Olsen, Involving Methods in Youth Research (pp. 47–71). Cham: Palgrave Macmillan.

Krępa, M. (2022). Granica czyjego bezpieczeństwa? Spojrzenie na granicę z perspektywy relacji społecznej. Badaczki i badacze na granicy. https://www.bbng.org/granica-czyjego-bezpieczenstwa [dostęp: 26.05.2023].

Krępa, M. (2023). Od redakcji: O odpowiedzialności za władzę nad narracją osób migrujących. Badaczki i badacze na granicy. https://www.bbng.org/o-odpowiedzialnosci-za-wladze-nad-narracja [dostęp: 26.05.2023].

Leonard, M. (2007). With a capital “G”: Gatekeepers and gatekeeping in research with children. In: A.L. Best, Representing youth. Methodological isssues in critical youth studies (pp. 133–156). New York: New York University Press.

Maciejewska-Mroczek, E., Reimann, M. (2016). Jak zgadzają i nie zgadzają się dzieci. O (nie)równowadze sił i świadomej zgodzie w badaniach z dziećmi. Przegląd Socjologii Jakościowej, 12(4), 42–55.

Mazzocchetti J. (2016). The ethics of ethnographic fieldwork in the context of war against migrants. Between self-censorship and engagement. Anthropologie & développement, 44, 55–78. https://doi.org/10.4000/anthropodev.437.

Mica, A., Pawlak, M., Horolets, A., Kubicki, P. (2023). FAIL! Are we headed towards critical failure studies? In: A. Mica, M. Pawlak, A. Horolets, P. Kubicki (eds.), Routledge International Handbook of Failure. London: Routledge.

Miessen, M. (2013). Koszmar partycypacji. Warszawa: bęc zmiana.

Migliorini, L., Rania, N., Varani, N., Ferrari, J.R. (2021). Unaccompanied migrant minors in Europe and U.S.: A review of psychological perspective and care challenges. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 50(3), 273–285. https://doi.org/10.1080/10852352.2021.1918613.

MSWiA [Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji] (2015). Małoletni bez opieki. Polityka, praktyka oraz dane statystyczne dotyczące małoletnich cudzoziemców bez opieki w Polsce. Warszawa.

Mizielińska, J., Stasińska, A., Żadkowska, M., Halawa, M. (2018). Dylematy etyczne w badaniu pary intymnej. Doświadczenia z pracy badawczej. Studia Socjologiczne, 3(230), 71–100. DOI: 10.24425/122473.

Ní Raghallaigh, M. (2011). Religion in the lives of unaccompanied minors: An available and compelling coping resource. The British Journal of Social Work, 41(3), 539–556.

Olukotun, O., Mkandawire-Valhmu, L. (2020). Lessons learned from the recruitment of undocumented African immigrant women for a qualitative study. International Journal of Qualitative Methods, 19. https://doi.org/10.1177/160940692090457.

Pasamonik, B. (2017). „Malowanie strasznego diabła” – metamorfoza obrazu uchodźcy w Polsce. In: B. Pasamonik, U. Markowska-Manista (red.), Kryzys migracyjny. Perspektywa społeczno-kulturowa, Vol. 1 (pp. 15–45). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Pietrusińska, M. (2022). Od uchodźców do nielegalnych migrantów – dyskurs wokół ludzi na granicy. Badaczki i badacze na granicy. https://www.bbng.org/od-uchodzcow-do-nielegalnych-migrantow [dostęp: 26.05.2023].

Ponzoni, E. (2016). Windows of understanding: Broadening access to knowledge production through participatory action research. Qualitative Research, 16(5), 557–574.

Pyżalski, J. (2017). Jasna strona – partycypacja i zaangażowanie dzieci i młodzieży w korzystne rozwojowo i prospołeczne działania. Dziecko krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 16(2). (Dzieci się liczą 2017. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce, 288–303).

Quijada Cerecer, D.A., Cahill, C., Bradley, M. (2013). Toward a critical youth policy praxis: Critical youth studies and participatory action research. Theory Into Practice, 52, 216–223. https://doi.org/10.1080/00405841.2013.804316.

Rix, J., Garcia Carrizosa, H., Sheehy, K., Seale, J. (2020). Taking risks to enable participatory data analysis and dissemination: a research note. Qualitative Research, 22(1), 143–153. https://doi.org/10.1177/146879412096535.

Rosen, R. (2021). Participatory research in and against time. Qualitative Research, Onlinefirst. https://doi.org/10.1177/146879412110419.

Rosen, R., Crafter, S., Meetoo, V. (2019). An absent presence: Separated child migrants’ caring practices and the fortified neoliberal state. Journal of Ethnic and Migration Studies, 47(7), 1649–1666. https://doi.org/10.1080/1369183X.2019.1608167.

Sigona N. (2014). The politics of refugee voices: Representations, narratives, and memories. In: E. Fiddian-Qasmiyeh, G. Loescher, K. Long, N. Sigona (Eds.), The Oxford Handbook of Refugee and Forced Migration Studies (pp. 291–301). Oxford: Oxford University Press. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199652433.013.0011.

Smets, K., Mazzocchetti, J., Gerstmans, L., Mostmans, L. (2019). Beyond victimhood: Reflecting on migrant-victim representations with Afghan, Iraqi, and Syrian asylum seekers and refugees in Belgium. W: L. d’Haenens, W. Joris, F. Heinderyckx (Eds.), Images of immigrants and refugees in Western Europe (pp. 177–198). Leuven: Leuven University Press.

Songin-Mokrzan, M. (2014). Zwrot ku zaangażowaniu. Strategie konstruowania nowej tożsamości antropologii. Wrocław–Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.

Spyrou, S. (2018). Disclosing childhoods. Research and knowledge production for a critical childhood studies. London: Palgrave Macmillan.

Stalford, H. (2018). David and Goliath: Due weight, the state and determining unaccompanied children’s fate. Journal of Immigration, Asylum and Nationality, 32(3), 258–283.

Surmiak, A. (2019). Komisje etyczne dla badań społecznych w Polsce. Perspektywa socjologów i antropologów społeczno-kulturowych. Studia Socjologiczne, 4(235), 157–182. DOI: 10.24425/sts.2019.126163.

Surmiak, A. (2020). Pisemna zgoda? Argumenty badaczy jakościowych za i przeciw pisemnej zgodzie. Przegląd Socjologiczny, 69(3), 37–58. https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.3/2.

Szörényi, A. (2006). The images speak for themselves? Reading refugee coffee‐table books. Visual Studies, 21(1), 24–41.

Tłuściak-Delikowska, A. (2022). Współpraca na rzecz zmiany, czyli o partycypacyjnych badaniach w działaniu w profilaktyce dręczenia rówieśniczego. Dziecko krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 21(4), 13–33.

Trylińska, A. (2018). Małoletni bez opieki ubiegający się o ochronę międzynarodową. Rola kuratora. Studia Prawnicze, 1(213), 47–66. https://doi.org/10.37232/sp.2018.1.3.

Tymińska, A. (2022). „Soczewka dziecięco-centryczna”? Małoletni bez opieki na granicy polsko-białoruskiej. Badaczki i Badacze na Granicy. https://www.bbng.org/soczewka-dziecieco-centryczna [dostęp: 14.02.2024].

Vago, S., Barkan, S. (2017). Law and society. Routledge: New York.

Winczorek, J. (2019). Dostęp do prawa. Ujęcie socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Włodarczyk, J., Wójcik, S. (2014). Dzieci cudzoziemskie bez opieki w kontekście systemu ochrony dzieci w Polsce. Dziecko Krzywdzone: teoria, badania, praktyka, 13(2), 159–195.

Wulf-Andersen, T., Warming, H., Neidel, A. (2021). Power and reflexivity: Positions and positioning in involving research with young people. In: T. Wulf-Andersen, R., Folleso, T., Olsen (Eds.), Involving methods in youth research (pp. 17–46). Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-75941-4.

Opublikowane

2024-12-27

Jak cytować

Tymińska, A. (2024). How (and why) to plan participation? Selected ethical dilemmas pertaining to legal-ethnographic participatory action research with ‘unaccompanied minors’. Etnografia. Praktyki, Teorie, Doświadczenia, (9), 53–71. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/etnografia/article/view/11630