Zapewnienie dostępu do edukacji seksualnej jako element realizacji praw człowieka

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/gsp.2025.1.11

Słowa kluczowe:

edukacja seksualna, prawa człowieka, Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, Konwencja praw dziecka, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych

Abstrakt

Celem artykułu jest wykazanie, że zapewnienie przez państwa edukacji seksualnej stanowi element realizacji praw człowieka, a także wskazanie, jakie cele ochrony praw człowieka są realizowane przez edukację seksualną oraz jakie obowiązki spoczywają na państwach w tym zakresie. Rozważania zostały osadzone w trzech perspektywach wynikających z nurtów ochrony praw człowieka, w których zawarto odpowiednie regulacje prawne. Są to: perspektywa przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy ze względu na płeć, perspektywa praw dziecka oraz perspektywa praw osób z niepełnosprawnościami.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bourke B., Mallon B., Maunsell C., Realisation of Children’s Rights under the UN Convention on the Rights of the Child to, in, and through Sexuality Education, „International Journal of Children’s Rights” 2022, vol. 30, no. 2.

Brown R., Kismödi E., Khosla R., Malla S., Asuagbor L., Andión-Ibanez X., Gruskin S., A sexual and reproductive health and rights journey: From Cairo to the present, „Sexual and Reproductive Health Matters” 2019, vol. 27, no. 1.

Campbell M., The challenges of girls’ right to education: Let’s talk about human rights-based sex education, „International Journal of Human Rights” 2016, vol. 20, no. 8.

Daly A., O’Sullivan C.M., Sexuality Education and International Standards: Insisting Upon Children’s Rights, „Human Rights Quarterly” 2020, vol. 42, no. 4.

DeJong J., The role and limitations of the Cairo International Conference on Population and Development, „Social Science and Medicine” 2000, vol. 51, issue 6.

International technical guidance on sexuality education: An evidence-informed approach, UNESCO 2018.

Mirkut A., Edukacja integracyjna czy włączająca? O prawie do edukacji w kontekście interpretacji terminologii Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania” 2019, nr 4(33).

Moulin-Stozek M., Why should intimate partner violence prevention be integrated in sex education?, „Journal of Moral Education” 2020, vol. 50, no. 3.

Schaaf M., Negotiating Sexuality in the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, „Sur International Journal on Human Rights” 2011, vol. 8, no. 14.

Sękowska-Kozłowska K., Education [w:] Preventing and Combating Violence Against Women and Domestic Violence. A Commentary on the Istanbul Convention, eds. S. De Vido, M. Frulli, Cheltenham 2023.

Pobrania

Opublikowane

2025-03-15

Jak cytować

Sękowska-Kozłowska, K. (2025). Zapewnienie dostępu do edukacji seksualnej jako element realizacji praw człowieka. Gdańskie Studia Prawnicze, (1(66)/2025), 155–163. https://doi.org/10.26881/gsp.2025.1.11