Odmowa restytucji w orzeczeniu Sądu Apelacyjnego Stanów Zjednoczonych w sprawie Marei von Saher przeciwko Norton Museum of Art w Pasadenie i Norton Simon Art Foundation
Wyrok Sądu Apelacyjnego dla Dziewiątego Okręgu z dnia 30 lipca 2018 r. w sprawie nr 16-56308 Von Saher przeciwko Norton Simon Museum of Art w Pasadenie
DOI:
https://doi.org/10.26881/gsp.2021.2.20Słowa kluczowe:
dzieła sztuki, restytucja, roszczenie sądowe, własność, grabież wojenna, pośrednik instytucjonalnyAbstrakt
W bardzo rozczarowującym orzeczeniu, w którym sąd odrzucił apelację Marei von Saher, Dziewiąty Obwód Sądu Stanów Zjednoczonych zdecydował 30 lipca 2018 r., że Norton Simon Museum w Pasadenie (pozwany) może zatrzymać prace Lucasa Cranacha Starszego pt. Adam i Ewa. Von Saher jest jedyną spadkobierczynią żydowskiego handlarza dziełami sztuki Jacquesa Goudstikkera, który zmarł w 1940 r., pozostawiając po sobie ogromną kolekcję dzieł sztuki, za- kupionych przez niemieckiego oficera. Rodzina próbowała odzyskać te rodzinne dobra, ponieważ zostały sprzedane w bardzo specyficzny sposób. Była to trzecia próba restytucji malowideł przez von Saher. Sąd rejonowy w 2007 r. oddalił powództwo na podstawie meritum sprawy, co spowodowało, że powód nie mógł w przyszłości wytoczyć powództwa, używając tych samych argumentów. Von Saher wniosła jednak apelację, a sąd apelacyjny utrzymał w mocy poprzedni wyrok. Po ostatniej apelacji von Saher sąd wydał ostateczną decyzję.
Downloads
Bibliografia
Roet A., “The Netherlands is Still Hoarding a Massive Collection of Art Looted From Jews by Nazis,” Haaretz, 7 September 2017, https://www.haaretz.com/world-news/europe/.premium. MAGAZINE-netherlands-still-hoards-massive-collection-of-nazi-looted-art-1.5449074 (accessed: 16.04.2021).
Shirer W.L., The Rise and Fall of the Third Reich: A History of Nazi Germany, Simon & Schuster, New York – London – Toronto 1960.