Wpływ wejścia w życie konwencji z Hongkongu na obowiązki armatora w zakresie recyklingu statków morskich

Autor

  • Dominika Wetoszka Pomorska Izba Adwokacka w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.26881/gsp.2022.3.05

Słowa kluczowe:

recykling statków, konwencja z Hongkongu, ochrona środowiska, złomowanie statków, demontaż statków

Abstrakt

Recykling statków stanowi integralny segment gospodarki morskiej. Jest też uzasadniony ekonomicznie. Wiąże się również z realnym zagrożeniem dla życia i zdrowia ludzkiego oraz środowiska, zwłaszcza jeśli brak jest jakichkolwiek ram prawnych regulujących proces złomowania. Problem ten został dostrzeżony na arenie międzynarodowej, czego efektem było uchwalenie międzynarodowej konwencji o bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska recyklingu statków, która stanowi możliwie kompleksową odpowiedź na wyzwania związane z recyklingiem statków. Jeśli konwencja zacznie obowiązywać, radykalnie wpłynie ona na sytuację prawną i obowiązki armatora oraz innych podmiotów w zakresie projektowania, budowy, eksploatacji oraz recyklingu statków. W konsekwencji doprowadzi to do znacznego ograniczenia niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia ludzkiego oraz środowiska naturalnego. Obecnie spełniony został warunek dotyczący liczby ratyfikacji, który wynosi piętnaście z siedemnastu wymaganych, niestety brakuje 10,23 % światowego tonażu brutto do wejścia konwencji w życie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Klopott M., Rynek demontażu statków morskich – zarys zagadnienia, „Logistyka” 2013, nr 6.

Koziński M.H., Recykling statków w prawie Unii Europejskiej,„Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni” 2014, nr 87.

Lloyd’s Register, Ship recycling. Practice and regulation today, London 2011.

Łopuski J., Nowe koncepcje w prawie morskim związane z ochroną morza przed zanieczyszczeniami, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 1974, z. 3.

Łuczywek C., Złomowanie statków morskich (cz. 1), „Prawo Morskie” 2020, t. 39.

Nawrot J., Pepłowska-Dąbrowska Z., Środowiskowe, nawigacyjne oraz legislacyjne aspekty wraków, „Prawo Morskie” 2019, t. 36.

Puthucherril T.G., From shipbreaking to sustainable ship recycling, Leiden: Martinus Nijhoff 2010.

Wetoszka D., Recykling statków morskich wsparciem dla zrównoważonego rozwoju [w:] Prawo gospodarcze, red. eadem, Warszawa 2020.

Pobrania

Opublikowane

2022-09-15

Jak cytować

Wetoszka, D. (2022). Wpływ wejścia w życie konwencji z Hongkongu na obowiązki armatora w zakresie recyklingu statków morskich. Gdańskie Studia Prawnicze, (3(55)/2022), 107–121. https://doi.org/10.26881/gsp.2022.3.05