Prywatyzacja kontroli migracyjnej w Europie – kazus przewoźników morskich

Autor

  • Joanna Markiewicz-Stanny Uniwersytet Zielonogórski

DOI:

https://doi.org/10.26881/gsp.2022.3.06

Słowa kluczowe:

sankcje przewozow, migracja, prawa człowieka

Abstrakt

Niniejszy artykuł przedstawia model prawny prywatyzacji zadań państwa w dziedzinie kontroli międzynarodowego przepływu osób ze szczególnym uwzględnieniem transportu morskiego. Fundamentalną tezą tych rozważań jest stwierdzenie, że są to regulacje prawne przenoszące, a także duplikujące kompetencje władcze państwa głównie w formie prywatyzacji pośredniej. W związku z powyższym, artykuł zawiera podstawowe rozstrzygnięcia definicyjne, jak również omówienie typów i cech rozwiązań prawnych przyjmowanych zakresie prywatyzacji kontroli migracji. Następnie wskazane są trzy podstawowe obszary przeniesienia bądź też duplikacji zadań państwa na przewoźników. W konsekwencji, przeanalizowane zostały obowiązki przewoźników w zakresie kontroli pasażerów, odpowiedzialność finansowa w postaci kar oraz odpowiedzialność organizacyjna i ekonomiczna w związku z koniecznością repatriacji – odwiezienia pasażera. Ponadto, niniejsze opracowanie zawiera refleksje dotyczące konsekwencji prywatyzacji. Jak to zostało wykazane, w przypadku sektora morskiego deficyty w zakresie odpowiedzialności państwa, a jednocześnie w zakresie dostępu cudzoziemców do sprawiedliwości azylowej mają charakter bardzo głęboki i w praktyce systemowy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Attard F., The Duty of the Shipmaster to Render Assistance at Sea under International Law, Brill 2020.

Baird T., Carrier Sanctions in Europe: A Comparison of Trends in 10 Countries „European Journal of Migration and Law” 2017, vol. 19.

Bevilacqua G., Armed On-board Protection of Italian Ships: From an Apparent Hybrid Model to a Regulated Rise of Private Contractors, „Erasmus Law Review” 2018, issue 4.

Białas J., Górczyńska M., Witko D., Dostęp do procedury azylowej na zewnętrznych granicach Polski. Stan obecny i wyzwania na przyszłość, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2019.

Biernat S., Prywatyzacja zadań publicznych. Problematyka prawna, Warszawa–Kraków 1994.

Billet C., EC Readmission Agreements: A prime instrument of the external dimension of the EU’s fight against irregular immigration. An assessment after ten years of practise, „European Journal of Migration and Law” 2010, vol. 12.

Bloom T., Privatised Migration Management [w:] Understanding Migrant Decisions: From Sub-Saharan Africa to the Mediterranean Region, red. B. Gebrewold, T. Bloom Routledge 2016.

Bloom T., Risse V., Examining hidden coercion at state borders: why carrier sanctions cannot be justified, „Ethics & Global Politics” 2014, vol. 7 no. 2.

Bloom T., The Business of Migration Control: Delegating Migration Control Functions to Private Actors, „Global Policy” 2014, vol. 6, issue 2.

Brouwer A., Kumin J., Interception and Asylum: When Migration Control and Human Rights Collide, „Refuge” 2004, vol. 21, no. 4.

Brownlie I., System of the Law of Nations. State Responsibility (Part 1), Clarendon Press, Oxford 1983.

Caldwell G., Private Security and Armed Military Guards: Minimising State Liability in the Fight against Maritime Piracy, „RUSI Journal” 2012, vol. 157, issue 5.

Carrera S., Implementation of EU Readmission Agreements: Identity Determination Dilemmas and the Blurring of Rights, Springer 2016.

Cesarz M., The carriers liability in the European Union in the era of migration and refugee crisis, „Pogranicze. Polish Borderland Studies” 2019, vol. 7, issue 1.

Clayton G., The system of Immigration Control [w:] Textbook on Immigration and Asylum Law, ed. eadem, Oxford 2016.

Collinson S., Visa Requirements, Carrier Sanctions, ‘safe third countries’ and ‘readmission’: the development of an Asylum ‘buffer zone’ in Europe, „Transactions of the Institute of British Geographers” 1996, vol. 21, no 1.

Crawford J., The International Law Commission’s Articles on State Responsibility: Introduction, Text and Commentaries, Cambridge University Press 2002.

Cremona M., Rijpma J., The Extra Territorialisation, of EU Migration Policy and the Rule of Law, „EUI Working Paper” 2007, no. 1.

Cruz A., Carriers Liability in the Member States of the European Union, Churches Commission for Migrants in Europe (CCME) Briefing Paper no. 17, Brussels 1994.

Cruz A., Carrier Sanctions in four European Community States: Incompatibilities Between International Civil Aviation and Human Rights Obligations, „Journal of Refugee Studies” 1991, vol. 4, issue 1.

Cusumano E., Ruzza S., Security privatization at sea. Piracy and commercialisation of vessel protection, „International Relations” 2018, vol. 32.

Esposito F., Caja E., Mattiello G., ‘No one is looking at us anymore’. Detention and COVID in Italy, November 2020.

Fée D., The Privatisation of Asylum Accommodation in the UK: Winners and Losers, „Revue Française de Civilisation Britannique” 2021, XXVI-2, http://journals.openedition.org/rfcb/8082 [dostęp: 15.02.2022].

Feller E., Carrier Sanctions and International Law, „International Journal of Refugee Law” 1989, vol. 1, issue 48.

Flynn M., Statement to the Working Group on the Use of Mercenaries Panel on PMSCs in Places of Deprivation of Liberty and Their Impact on Human Rights, Global Detention Project, 27 April 2017.

Gammeltoft-Hanssen T., Access to Asylum, International Refugee Law and Globalisation of Migration Control, Cambridge 2011.

Gammeltoft-Hanssen T., The Practice of Shared Responsibility in relation to Private Actor Involvement in Migration Management, „Shares Research Paper” 2016, no. 83.

Global Detention Project, Immigration Detention in Norway: Fewer Asylum Seekers but more Deportees, 2018.

Godwin-Gill G., Art. 31 Geneva Convention concerning status of refugees [w:] Refugee Protection in International Law: UNHCR’s Global Consultations on International Protection, red. E. Feller, V. Türk, F. Nicholson, Cambridge University Press 2003.

Goodwin-Gill G., McAdam J., The Refugee in International Law, 2007.

Gorlick B., Refugee Protection in Troubled Times: Reflections on Institutional and Legal Developments at the Crossroads [w:] Problems of Protection: The UNHCR, Refugees, and Human Rights, red. N. Steiner, M. Gibney, G. Loescher, New York and London 2003.

Grzelak A., Przyszłość współpracy UE z państwami trzecimi w sprawie przekazywania danych pasażerów lotniczych. O skutkach opinii Trybunału Sprawiedliwości nr 1/15 dla wymiany danych PNR, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2021, nr 4.

Helios J., Publicyzacja prawa prywatnego – prywatyzacja prawa publicznego w kontekście rozważań nad prawem europejskim, „Przegląd Prawa i Administracji” 2013, z. 92.

Heller Ch., The Nivin Case: Migrants’ Resistance to Italy’s Strategy of Privatized Push-back, „Forensic Oceanography” 2019, https://content.forensic-architecture.org/wp-content/ uploads/2019/12/2019-12-18-FO-Nivin-Report.pdf [dostęp: 8.03.2022].

Helton A.C., What is Refugee Protection? A Question Revisited [w:] Problems of Protection: The UNHCR, Refugees, and Human Rights, eds N. Steiner, M. Gibney, G. Loescher, New York and London 2003.

Jabłońska-Bonca J., Prywatna ochrona bezpieczeństwa. Koncepcje, podmioty, zadania, konteksty, Warszawa 2017.

Lahav G., V. Guiraudon V., Comparative Perspectives on Border Control: Away from the Border Outside the State [w:] The Wall around the West: State Borders and Immigration Controls in North America and Europe, red. P. Andreas, T. Snyder, Lanham, Boulder, New York, Oxford 2000.

Łagowska K., O interesie publicznym w procesie prywatyzacji zadań publicznych [w:] Prawne aspekty prywatyzacji: praca zbiorowa, red. J. Blicharz, Wrocław 2012.

Mann I., Maritime Legal Black Holes: Migration and Rightlessness in International Law, „European Journal of International Law” 2018, vol. 29, issue 2.

Martin L.L., Carceral economies and migration control, „Progress in Human Geography” 2021, vol. 45, issue 4.

Moreno-Lax V., The Architecture of Functional Jurisdiction: Unpacking Contactless Control – On Public Powers, S.S. and Others v. Italy, and the “Operational Model”, „German Law Journal” 2020, vol. 21, special issue 3.

Moreno-Lax V., Must EU Borders have Doors for Refugees? On the Compatibility of Schengen Visas and Carriers’ Sanctions with EU Member States’ Obligations to Provide International Protection to Refugees, „European Journal of Migration and Law” 2008, vol. 10.

Moreno-Lax V., Papastavridis E., Boat Refugees’ and Migrants at Sea: A Comprehensive Approach, Brill 2016.

Morgades S., The Externalisation of the Asylum Function in the European Union, „Gritim Working Paper Series” 2010.

Papanicolopulu I., International Law and the Protection of People at Sea, Oxford University Press 2018.

Pyć D., Bezpieczeństwo jako funkcja prawa morskiego publicznego, „Prawo Morskie” 2019, t. 36.

Pyć D., Łuczywek C., Zużewicz-Wiewiórowska I., Kodeks morski. Komentarz, Warszawa 2022.

Rodenhauser T., Another Brick in the Wall: Carrier Sanctions and the Privatization of Immigration Control, „International Journal of Refugee Law” 2014, vol. 26, issue 2.

Rogala R., komentarz do art. 459 [w:] Prawo o cudzoziemcach. Komentarz, red. Chlebny J., Warszawa 2020.

Ronzitti N., The Enrica Lexie Incident: Law of the Sea and Immunity of State Officials Issues, „The Italian Yearbook of International Law” 2012, vol. 22.

Ryan B., Extraterritorial Immigration Control: what Role for Legal Guarantees? [w:] Extraterritorial Immigration Control: Legal Challenges, red. V. Mitsilegas, R. Ryan, Leiden Boston 2010.

Schollten S., The Privatisation of Immigration Control through Carrier Sanctions: The Role of Private Transport Companies in Dutch and British Immigration Control, Brill 2015.

Scholten S., Minderhoud P., Regulating Immigration Control: Carrier Sanctions in the Netherlands, „European Journal of Migration and Law” 2008, vol.10.

Serafin W., Prywatyzacja a outsourcing zadań państwa. Rozważania teoretycznoprawne, „Krytyka prawa” 2017, t. 9.

Sianni A., Interception Practices in Europe and Their Implications, „Refuge” 2003, vol. 21, issue 4.

Strąk K., Kary pieniężne nakładane na przewoźników na podstawie ustawy o cudzoziemcach w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych [w:] Administracyjne kary pieniężne w demokratycznym państwie prawa, red. M. Błachucki, Warszawa 2015.

Tazzioli M., Refugees’ debit cards, subjectivities, and data circuits: Financial-humanitarianism in the Greek migration laboratory, „International Political Sociology” 2019, vol. 13, issue 4.

Tazzioli M., The technological obstructions of asylum: Asylum seekers as forced techno-users and governing through disorientation, „Security Dialogue” 2021.

Vasanthakumar A., Privatising Border Control, „Oxford Journal of Legal Studies” 2018, vol. 38, issue 3.

Waggaman M.T., Immigrant Aid: Legislative Safeguards, and Activities of Bureau of Immigration, „Monthly Labor Review” 1923, vol. 16, no. 2.

Wilsher D., Immigration detention. History, Law and Politics, Cambridge 2012.

Wajchert J., Kroplewski J., Morskie agencje ochrony a bezpieczeństwo żeglugi morskiej, „Rocznik Bezpieczeństwa Morskiego” 2018, t. 12.

Zacharko L., Prywatyzacja zadań publicznych gminy. Studium administracyjnoprawne, Katowice 2000.

Pobrania

Opublikowane

2022-09-15

Jak cytować

Markiewicz-Stanny, J. (2022). Prywatyzacja kontroli migracyjnej w Europie – kazus przewoźników morskich. Gdańskie Studia Prawnicze, (3(55)/2022), 122–148. https://doi.org/10.26881/gsp.2022.3.06