Mobilność pracowników portowych (sztauerów) w Unii Europejskiej

Autor

  • Magdalena Adamowicz Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/gsp.2022.3.10

Słowa kluczowe:

port, prezes portu, organ zarządzający portem, swobodny przepływ pracowników, zatrudnienie w administracji publicznej, ochrona interesów ogólnych państwa

Abstrakt

Tematem publikacji jest stosowanie ograniczeń swobód gospodarczych w Unii Europejskiej z powodu potrzeby zapewnienia pracownikom portowym bezpieczeństwa. Kluczowym problemem prawnym było ustalenie, czy wprowadzone przez państwo ograniczenia były adekwatne i konieczne do osiągnięcia celu, jakim jest chroniony interes publiczny. Głównym celem było przeprowadzenie testu proporcjonalności ograniczeń swobód gospodarczych UE uzasadnionych względami bezpieczeństwa pracowników portowych, a w szczególności ocena konieczności przyjętych ograniczeń. Przeprowadzona analiza doprowadziła do wniosku zgodnego z rozstrzygnięciem Trybunału Sprawiedliwości. We wnioskach uznano, że ograniczenie wykonywania pracy portowej tylko dla uznanych pracowników portowych jest dopuszczalnym ograniczeniem swobód gospodarczych UE, jeżeli jej celem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa w strefach portowych i zapobieganie wypadkom przy pracy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bottalico A., Automation Processes in the Port Industry and Union Strategies: The Case of Antwerp, „New Global Studies” 2022, vol. 1.

Bottalico A., Vanelslander T., Verhoeven T., Innovation and labor in the port industry: A comparison between Genoa and Antwerp, „Journal of Business Logistics” 2022.

Esser A., Sys C., Vanelslander T., Verhetsel A., The Labor Market for the Port of the Future. A Case Study for the Port of Antwerp, „Case Studies on Transport Policy” 2019, vol. 8.

Góral Z., Różne oblicza dyskryminacji w zatrudnieniu – uwagi wstępne [w:] Różne oblicza dyskryminacji w zatrudnieniu, red. J. Roger Carby-Hall, Z. Góral, A. Tych, Warszawa 2021.

Haralambides H., Globalization, public sector reform, and the role of ports in international supply chains, „Maritime Economics & Logistics” 2017, vol. 19.

Hawkins H.Q., The Tail Wags the Salty Dog: The Subordination of the LHWCA’s Enumerated Structures in Circuit Precedent, „Tulane Law Review” 2021, vol. 95, no. 2.

Izdebski H., Doktryny polityczno-prawne. Fundamenty współczesnych państw, Warszawa 2021.

Maliszewska-Nienartowicz J., Zasada proporcjonalności jako podstawa oceny legalności ograniczeń swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, Toruń 2020.

Miąsik D., Zasada proporcjonalności [w:] Stosowanie prawa Unii Europejskiej przez sądy, t. 1, red. A. Wróbel, Warszawa 2010.

Mitroussi K., Notteboom V., Getting the work done: motivation needs and processes for seafarers and dock workers, „WMU Journal of Maritime Affairs” 2012, nr 14.

Piórecki J., Barańska L., Słowniczek zawodów portowych, Gdańsk 2009.

Szczepaniak T., Warunki zatrudnienia robotników portowych w Polsce w świetle uchwał Międzynarodowej Organizacji Pracy, „Zeszyty Naukowe WSE w Sopocie” 1965, nr 12.

Szpunar M., Wybrane problemy stosowania prawa Unii Europejskiej w stosunkach cywilnoprawnych, „Prawo w działaniu” 2014, nr 20.

Turnbull P., From Social Conflict to Social Dialogue: Counter-Mobilization on the European Waterfront, „European Journal of Industrial Relations” 2010, nr 16.

Turnbull P., The War on Europe’s Waterfront – Repertoires of Power in the Port Transport Industry, „British Journal of Industrial Relations” 2006, nr 44.

Wróbel K., Zintegrowane systemy bezpieczeństwa morskiego, „Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni” 2009, nr 63.

Pobrania

Opublikowane

2022-09-15

Jak cytować

Adamowicz, M. (2022). Mobilność pracowników portowych (sztauerów) w Unii Europejskiej. Gdańskie Studia Prawnicze, (3(55)/2022), 191–204. https://doi.org/10.26881/gsp.2022.3.10