Uwagi o stanie cywilizacji Zachodu z perspektywy filozofii cywilizacji

Autor

  • Romuald Piekarski

Słowa kluczowe:

cywilizacja, Zachód, Gasset, Toynbee, Voegelin, filozofia cywilizacji

Abstrakt

Człowiek jedynie częściowo pojmuje podstawy świata. W napięciu kruchej egzystencji, transcenduje ku bytom od siebie wyższym, poszukując niekiedy ze wszystkich swych sił „przyczyn i zasad tego, co jest i co się wydarza”; stopniowo odgaduje przesłanki funkcjonowania własnego umysłu i zbiorowej świadomości; dochodzi do głębszych wglądów i autorefleksji, które modyfikują jego obraz siebie, innych, świata i Boga. Zmienia własny sposób bycia wobec „innego”, Transcendentnego. Zmieniając własną samowiedzę i otoczenie, współ-tworzy wielopokoleniowe wspólnoty i cywilizacje. O tym najpełniej traktują filozofowie cywilizacji.

W tym eseju próbuję zwrócić uwagę na istotne obawy, dotyczące kondycji Cywilizacji Zachodu oraz jej przyszłości z punktu widzenia wybranych stanowisk reprezentowanych m. in. przez Ortegę y Gasseta, Arnolda Toynbeego oraz Erica Voegelina.

Arnold Toynbee sugerował, iż uzasadnieniem dalszego istnienia współczesnej cywilizacji zachodniej jest fakt, że wyświadcza ona chrześcijaństwu i jego trzem siostrzanym religiom określoną przy­sługę: stwarzając grunt do przyjaznego spotkania na skalę światową, uzmysławiając im jedność ich ostatecznych wierzeń i wartości oraz stawiając je wszystkie wobec wyzwania odradzającego się bałwochwalstwa w szczególnie zgub­nej formie kolektywnego samoubóstwienia człowieka.

Eric Voegelin w 1959 roku wspominał o zagrożeniach ze strony ideologicznych partii, o charakterze antyfilozoficznym i antychrześcijańskim. Stłumienie tych antychrześcijańskich partii ma być nieodzowne „dla utrzymania europejskiego ładu” i zneutralizowania szkodliwego działania (gnostycznych) ideologii. Voegelin niepokoił się również stanem samoświadomości kościołów. W jego przekonaniu, wciąż żyjemy w czasach dominacji nauk przyrodniczych, rozdzielenia filozofii i nauki - w czasach hegemonii ideologii. Filozofia przestała odgrywać rolę w życiu publicznym. Dwa źródła autorytetu – objawienie i filozofia – nie mają już statusu publicznego; w następstwie powstaje fuzja źródeł autorytetu, pozostającego w jednym ręku – mianowicie w ideologicznym reżimie państwa totalitarnego. W związku z tym mielibyśmy „koniec ładu europejskiego”.

 

Nawiązujemy tutaj do tematu i treści cyklu konferencyjnego[1], który skupia się na „doświadczeniu sacrum” jako pojęciu, które może i ma być pomocne w analizie tożsamości zbiorowych tak rozległych jak trwające całe wieki cywilizacje. Zawiera się w nim idea podobna do tej odpowiedzialnej za Augustyńską modyfikację znaczenia Cycerońskiej Civitas. Każda wspólnota tego rodzaju posiada bowiem swój profil duchowo-aksjologiczny, który kształtuje się i dookreśla właśnie w przeżyciach dotyczących tego, co najwyższe i święte. W porządku indywidualnym kategorią korelatywną mogłyby być „sytuacje graniczne” Karla Jaspersa lub „doświadczenie jakości metafizycznych” Romana Ingardena. Termin „doświadczenie” w tym złożeniu podpowiada, iż sacrum to kategoria dynamiczna i podlegająca ciągłemu ożywianiu i odnawianiu, raz ustanowiona nie trwa siłą bezwładności, ale jest odnawiana i się odnawia w zbiorowej samowiedzy ludzi, w ich ontologicznej wyobraźni.

 

[1] Zob. http://sacrum-w-cywilizacjach.ug.edu.pl Tytuł ostatniej konferencji to: „Stan cywilizacji Zachodu”. Gdańsk-Leźno 14-15 X 2017 r.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Co to jest Zachód?, [w:] Przyszłość cywilizacji Zachodu, P. Jaroszyński (red.), Lublin 2003.

De Europa meditatio quaedam, https://www.popularlibros.com/archivos/9788430607761.pdf.

Europa w działaniu, Piotr Żuk (red.), Warszawa 2007.

Koneczny F., Cywilizacja bizantyjska, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Czlowiek_w_Kulturze/Czlowiek_w_Kulturze-r1998-t10/Czlowiek_w_Kulturze-r1998-t10-s175-203/Czlowiek_w_Kulturze-r1998-t10-s175-203.pdf.

Manent P., Przemiany rzeczy publicznej. Od Aten do całej ludzkości, Gdańsk 2014.

Koneczny F., O ład w historii, Warszawa-Struga 1991.

Ortega y Gasset J., Bunt mas i inne szkice socjologiczne, Warszawa 1982.

Possenti V., Religia i życie publiczne. Chrześcijaństwo w dobie ponowożytnej, Warszawa 2005.

Skrzydlewski P., Czy zmierzch cywilizacji Zachodu?, [w:] Przyszłość cywilizacji Zachodu, P. Jaroszyński (red.), Lublin 2003.

Skudrzyk P., Losy cywilizacji według Arnolda J. Toynbee’go.

Toynbee A., Studium historii, Warszawa 2000.

Voegelin E., Die geistige und politische Zukunft der westlichen Welt, wyciąg z tekstu publicznego wykładu wygłoszonego 9. czerwca 1959 roku w Amerikahaus w Monachium.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Piekarski, R. (2019). Uwagi o stanie cywilizacji Zachodu z perspektywy filozofii cywilizacji. Gdańskie Studia Międzynarodowe, 17(1-2), 55–72. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/gsm/article/view/3851