Stanisław Ignacy Witkiewicz – filozof realizmu cielesnego
Słowa kluczowe:
Witkiewicz, ciało, realizm, idealizm, filozofia polskaAbstrakt
W artykule omawiam problem obrony realizmu na gruncie monadyzmu biologicznego – systemu filozoficznego, który rozwijał Stanisław Ignacy Witkiewicz. Określam to stanowisko jako realizm cielesny, bo to właśnie cielesność miała być kluczem do rozwiązania jednego z głównych problemów filozoficznych – kontrowersji między realizmem a idealizmem. Omawiam status ciała w filozofii Witkiewicza i jego argumentację na rzecz realizmu ontologicznego.
Downloads
Bibliografia
Ajdukiewicz K., Epistemologia i semiotyka, w: tenże, Język i poznanie, t. 2, Warszawa 1985, s. 107–116.
Dombrowski M., Monadyzm biologiczny a problem psychofizyczny. Studium filozofii Stanisława Ignacego Witkiewicza, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2018.
Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
Noë A., Action in Perception, MIT Press, Cambridge–Massachusetts 2004.
Pokropski M., Cielesna geneza czasu i przestrzeni, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2013.
Ratcliffe M., The feeling of being, ,,Journal of Consciousness Studies” 2005, Vol. 12, No. 8–10, s. 43–60.
Thompson E., Hanna R., Problem umysł-ciało-ciało, tłum. P. Nowakowski, ,,Avant: Trends in Interdisciplinary Studies” 2012, t. 3, s. 14–37.
Witkiewicz S. I., „Nauki ścisłe a filozofia” i inne pisma filozoficzne (1933–1939), red. M. Dombrowski, M. Bizior-Dombrowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2014.