Od kryzysu do klastra miejskiego. W poszukiwaniu nowej formuły rozwoju małych miast
DOI:
https://doi.org/10.26881/maes.2018.1.10Słowa kluczowe:
klaster miejski, rozwój miast, teorie rozwoju endogennego, produkt miejski, małe miastaAbstrakt
Celem artykułu jest zarysowanie koncepcji klastrów miejskich, które mogą stanowić odpowiedź na trudności rozwojowe małych miast. Procesy globalizacji powodują m.in. zagęszczenie relacji międzynarodowych, ukształtowanie się globalnej, hierarchicznej struktury osadniczej oraz międzynarodowego rynku lokacji, na którym miasta występują jako produkty. W obliczu niedostatecznej ilości zasobów, którymi dysponują małe miasta, ograniczona jest ich zdolności do efektywnego podjęcia międzynarodowej konkurencji. Sposobem na przełamanie tej bariery jest tworzenie klastrów miejskich. Ich kluczowy element stanowi planowa współpraca samorządów w celu skoordynowanej wymiany zasobów (publicznych i prywatnych), służąca kreowaniu dóbr i usług ułatwiających osiąganie przewagi konkurencyjnej na globalnym rynku lokacji. W artykule omówiono też rodzaje zasobów, które mogą stanowić podstawę współpracy klastrowej. Zaprezentowano również bariery utrudniające kooperację służącą budowie klastrów miejskich oraz zarysowano czynniki, które wyróżniają te klastry na tle ekonomicznych ujęć poruszonego zagadnienia.
Downloads
Bibliografia
Błaszczyk M., 2013, W poszukiwaniu socjologicznej teorii rozwoju miast. Meandry ekonomii politycznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Błaszczyk M., 2016, Rozwój miasta postfordowskiego w kontekście teorii obiegu kapitału [w:] A. Wolaniuk (red.), Współczesne czynniki i bariery rozwoju miast, Konwersatorium Wiedzy o Mieście, t. XXVIII, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Błaszczyk M., Pluta J., 2015, Wprowadzenie. „Drugie miasto” jako przedmiot badań socjologicznych [w:] iidem (red.), Uczestnicy, konsumenci, mieszkańcy. Wrocławianie i ich miasto w oglądzie socjologicznym, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bontje M., 2004, Facing the challenge of shrinking cities in East Germany: The case of Leipzig, Geojournal, no. 61.
Clark T. (ed.), 2004, City as an entertainment machine, Boston: JAI/Elsevier.
Collits P., 2000, Small town decline and survival: Trends, success factors an policy issues, http://www.regional.org.au/au/countrytowns/global/collits.htm (dostęp: 1.08.2017).
Czornik M., 2013, Miasto i jego produkty, Studia Ekonomiczne, nr 147.
Florida R., 2010, Narodziny klasy kreatywnej: oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Gesler W., 1996, Lourdes: Healing in a place of pilgrimage, Health & Place, no. 2.
Geys B., Heinemann F., Kalb A., 2007, Population shrinking and the future of European municipalities, http://voxeu.org/article/declining-populations-and-tipping-pointssmall-european-cities (dostęp: 1.08.2017).
Harvey D., 2012, Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja, tłum. A. Kowalczyk et al., Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Howard Q., 2015, The death and life of small New Zealand towns. Back to the future, https://www.planning.org.nz/Attachment?Action=Download&Attachment_id=3160 (dostęp: 1.08.2017).
Iwaszko-Niziałkowska K., 2013, Warunki konkurencyjności funkcji usługowych małych miast [w:] K. Heffner, M. Twardzik (red.), Nowoczesne instrumenty rozwoju lokalnego – zastosowanie i efekty w małych miastach, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Karta Lipska, 2007, http://www.sarp.org.pl/pliki/karta_lipska_pl.pdf (dostęp: 28.08.2017).
Kłopot S., 2011, Niechciane miejsca – szanse stabilizacji życiowej młodzieży wiejskiej, Folia Sociologica, nr 36.
Majer A., 1997, Duże miasta Ameryki: „kryzys” i polityka odnowy, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Majer A., 2011, Odrodzenie miejskie, Przegląd Socjologiczny, nr 60.
Markowski T., 1997, Miasto jako produkt – wybrane aspekty marketingu miasta [w:] T. Domański (red.), Marketing terytorialny. Strategiczne wyzwania dla miast i regionów, Łódź: Centrum Badań i Studiów Francuskich, Instytut Studiów Międzynarodowych, Uniwersytet Łódzki.
Markowski T., 2002, Marketing miasta [w:] T. Markowski (red.), Marketing terytorialny, t. CXII, Warszawa: Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.
Martin R., Sunley P., 1998, Slow convergence? The new endogenous growth theory and regional development, Economic Geography, no. 74.
Pallagst K., Wiechmann T., Martinez-Fernandez C., 2013, Shrinking Cities: International Perspectives and Policy Implications, New York: Routledge.
Pirisi G., Trocsanyi A., 2014, Shrinking small towns in Hungary: The factors behind the urban decline in „small scale”, Acta Geographica Universitatis Comenianae, no. 58.
Platt S., 2004, Causes of Urban Shrinkage: An Overview of European Cities, COST CIRES Conference, University of Amsterdam.
Pluta J., 2015, Kwestia reprodukcji przestrzeni konsumpcji [w:] M. Błaszczyk, J. Pluta (red.), Uczestnicy, konsumenci, mieszkańcy. Wrocławianie i ich miasto w oglądzie socjologicznym, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Porawski A. (red.), 2013, Współpraca JST w Polsce. Stan i potrzeby, Poznań, http://wartowiedziec.org/attachments/article/18953/Wspolpraca_JST_w_Polsce_-_stan_i_potrzeby_Raport_ZMP_listopad_2013.pdf (dostęp: 1.10.2017).
Porter M., 2001, Porter o konkurencji, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Potkański T. (red.), 2016, Współpraca jednostek samorządu terytorialnego narzędziem wsparcia polskiej polityki rozwoju, Poznań: Związek Miast Polskich, www.portalsamorzadowy.pl/plikiu/81674.html (dostęp: 1.10.2017).
Rinschede G., 1986, The pilgrimage town of Lourdes, Journal of Cultural Geography, no. 7.
Rydz E., 2006, Rola małych miast w rozwoju obszarów wiejskich, Studia Obszarów Wiejskich, t. 11.
Sassen S., 2002, Locating cities on global circuits, Environment & Urbanization, no. 14.
Savitch H.V., Kantor P., 2002, Cities in the International Marketplace. The Political Economy of Urban Development in North America and Western Europe, Princeton: Princeton University Press.
Scott A.J., 2014, Beyond the creative city: Cognitive-cultural capitalism and the new urbanism, Regional Studies, no. 48.
Szromnik A., 2008, Marketing terytorialny, Kraków: Wolters Kluwer Polska.
Wu T., Martinez-Fernandez C., 2009, Shrinking cities: A global overview and concerns about Australian cases [w:] K. Pallagst et al. (eds.), The Future of Shrinking Cities: Problems, Patterns and Strategies of Urban Transformation in a Global Context, Berkeley: Institute of Urban and Regional Development, University of California.a