Doświadczenie sprzężonej niepełnosprawności sensorycznej: perspektywa socjologiczna

Autor

  • Tomasz Kasprzak

Abstrakt

Sprzężona niepełnosprawność sensoryczna nie jest nowym rodzajem niepełnosprawności, natomiast nadal budzi spore zdziwienie – przede wszystkim u osób pełnosprawnych. Na gruncie nauk społecznych oraz humanistycznych w Polsce badania akademickie nad problemem jednoczesnego uszkodzenia zmysłu słuchu oraz wzroku podejmowane są sporadycznie. Artykuł ma charakter empiryczny. Badania zostały osadzone w nurcie badań interpretatywnych. W swoich badaniach wykorzystuję ramy teoretyczne interakcjonizmu symbolicznego, sądząc, że jest to najodpowiedniejszy punkt wyjścia do poznania świata społecznego osób głuchoniewidomych. Zasadniczym celem badań jest przybliżenie różnorodnych doświadczeń, ukazując, w jaki sposób jednoczesne uszkodzenie słuchu i wzroku wpływa na indywidualną biografię i konstruowanie świata społecznego. Codzienne doświadczenia badanych nie mają ani jednoznacznie pozytywnego, ani wyłącznie negatywnego charakteru. W niniejszych badaniach to osoby głuchoniewidome odkrywały „na nowo” własne doświadczenia, relacjonując to, co zmieniło się w nich, sposobach wartościowania, relacjach z innymi.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2022-09-01

Jak cytować

Kasprzak, T. (2022). Doświadczenie sprzężonej niepełnosprawności sensorycznej: perspektywa socjologiczna. Miscellanea Anthropologica Et Sociologica, 22(2-3). Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/7135