Rekonstrukcja współczesnych dyskursów zogniskowanych wokół „ochrony życia” i „prawa do aborcji” w Polsce w perspektywie posthumanizmu. Studium pedagogiczne
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2023.51.03%20Słowa kluczowe:
posthumanizm, dyskurs, życie, aborcja, konflikt, Facebook, InternetAbstrakt
Posthumanizm to nowy sposób myślenia i mówienia o człowieku, jego miejscu w świecie i relacji z nie-ludzkimi bytami. Przegląd poglądów definiowanych jako posthumanistyczne, ujawnia niejednoznaczność tego paradygmatu. W niniejszym artykule, stanowiącym fragment rozprawy doktorskiej, dokonano podziału na posthumanizm filozoficzny i transhumanizm. Wybór posthumanizmu jako wiodącej perspektywy teoretycznej wynikał ze wstępnych badań (rozpoznania problematyki na Facebooku) w których język posthumanistyki bardzo często pojawiał się zarówno w postach, jak i w komentarzach użytkowników Facebooka. Analiza literatury opisującej źródła i poglądy definiowane współcześnie jako posthumanistyczne, a także dotychczasowe badania języka sporu „ochrony życia” i „prawa do aborcji” innych autorów, umożliwia postawienie pytań i celów badawczych w kontekście posthumanistyki. Problemy badawcze odnoszą się do analiz warstwy językowej – do komunikacyjnych praktyk zachodzących w przestrzeni Facebooka. W wyniku analizy wyodrębniono i opisano dwa dyskursy zogniskowane wokół „ochrony życia” – dyskurs osobowy i chrześcijański weganizm oraz dwa wokół „prawa do aborcji” – dyskurs utylitarystyczny i dyskurs feministyczny. Jednym z istotnych ustaleń poznawczych projektu badawczego jest wskazanie na problematykę uczenia się w przestrzeni Facebooka. Użytkownicy Facebooka uczą się w sytuacjach pokonywania granic „bańki komunikacyjnej” (Malinowski 2016). Ustalenie to przeczy dotychczasowym sposobom opisywania Facebooka przez pryzmat zamkniętych wspólnot komunikacyjnych (Kirkpatrick 2011).
Downloads
Bibliografia
Braidotti R. (2017), Posthuman Critical Theory, Journal of Posthuman Studies, 1, 1: 9–25.
Czyżewski M. (2010), W stronę torii dyskursu publicznego [w:] M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski (red.), Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego (s. 49–120). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1 (s. 19–76), Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fairclough N., Duszak A. (2008), Wstęp: krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy dla lingwistyki i badań społecznych [w:] A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej (s. 7–29), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Fukuyama F. (2004), Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Wydawnictwo Znak.
Gajewska G. (2011), Człowiek/zwierzę/roślina/maszyna – perspektywa posthumanistyczna, Studia Europaea Gnesnensia, 4: 225–245.
Habermas J. (2003), Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej?, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Haraway D.J. (2016), A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century, University of Minnesota Press.
Haraway D.J. (2008), Zwierzęta laboratoryjne i ich ludzie, Krytyka Polityczna, 15: 102–116.
Heidegger M. (1977), List o „humanizmie” [w:] tegoż, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa.
Kirkpatrick D. (2011), Efekt Facebooka, Oficyna Wolters Kluwer.
Kopińska V. (2016), Krytyczna analiza dyskursu – podstawowe założenia, implikacje, zastosowanie, Rocznik Andragogiczny, 23: 311–334.
Palka S. (2006), Metodologia, badania, praktyka pedagogiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Penkowska G. (red.), Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji, Wydawnictwo Katedra.
Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Singer P. (2003), Etyka Praktyczna, Książka i Wiedza.
Sulikowski A. (2013), Posthumanizm a prawoznawstwo, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (2001), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych: studia i materiały, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wolfe C. (2010), What is posthumanism?, University of Minnesota.