Porównanie systemów wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach polskich i hiszpańskich

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.02

Słowa kluczowe:

wsparcie osób z niepełnosprawnością, uczelnie wyższe, Polska, Hiszpania, studenci

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest analiza porównawcza systemów wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach w Polsce i w Hiszpanii. Autor omawia znaczenie dostępności oferty edukacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami oraz roli specjalistycznych jednostek, takich jak Biura/Działy ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON/DON), w zapewnianiu kompleksowej pomocy studentom niepełnosprawnym. Analiza opiera się na kwestionariuszach i wywiadach z reprezentantami BON/DON z obu krajów. Autor odnosi się także do własnego doświadczenia związku z BON Uniwersytetu Warszawskiego oraz praktyk studenckich w hiszpańskiej fundacji ONCE. Artykuł omawia szczegółowo działania podejmowane przez polskie uczelnie w zakresie wsparcia osób z niepełnosprawnościami, w tym proces rekrutacji, dostępności infrastruktury, wsparcie podczas studiów, asystenturę, dostosowanie egzaminów oraz pomoc psychologiczną i materialną. Autor przytacza również dane statystyczne dotyczące liczby studentów niepełnosprawnych oraz rodzajów dostosowań egzaminów maturalnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Biuro do spraw osób z niepełnosprawnościami UW (2020.10.08), Informacje o projekcie Level-up, Uniwersytet Warszawski; https://bon.uw.edu.pl/informacje-o-projekcie-level-up/.

Dobrosielska B. (2023), Odpowiedź CKE na pismo Mateusza Gregorskiego z dnia 10.05.2023, Warszawa.

Dudzińska A. (2021), Obszary wsparcia publicznego [w:] A. Dudzińska, J. Witecka, J. (red.), Wsparcie niepieniężne w sferze społecznej, Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 161–162.

Ferreira C., Vieira M.J., Vidal J. (2014), Sistema de indicadores sobre el apoyo a los estudiantes con discapacidad en las universidades españolas, Ministerio de Educación, Madrid.

Gregorski M. (rok), Ankieta Google Forms, https://forms.gle/XuK2Tx7FxayhDZp7A.

Jędrzejczyk A. (2016.10.10), Wizyta w dziale do spraw osób z niepełnosprawnych Uniwersytetu Jagiellońskiego (DON UJ) w Krakowie, bip.brpo.gov.pl; https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/wizyta-w-dziale-ds-osob-niepelnosprawnych-uniwersytetu-jagiellonskiego-donuj- w-krakowie.

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 19 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2022/2023 (2022.08.19); https://cke.gov.pl/images/ KOMUNIKATY/20220819%20EM%202023%20Komunikat%20o%20dostosowaniach.pdf.

Moliner O., Yazzo, Niclot, Philippot (2019), Universidad inclusiva: percepciones de los responsables de los servicios de apoyo a las personas con discapacidad, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e20: 1–10.

Muñoz-Cantero J.M., Novo-Corti I., Espiñeira-Bellón E.M. (2013), La inclusión de los estudiantes universitarios con discapacidad en las universidades presenciales: actitudes e intención de apoyo por parte de sus compañeros, Estudios Sobre Educación, 24 : 103–124, Navarra.

Osoby niepełnosprawne w 2021 roku, GUS, 1.12.2022.

Qué es la Red SAPDU, redsapdu.org. https://redsapdu.org/home/.

Pirs creativelab, System nawigacyjno-informacyjny totupoint, totupoint.pl; http://www. totupoint.pl/strona.php?nazwa=szczegoly_znacznika&id=ddb39b00009fe1d4.

Universia F. (2017), Universidad y Discapacidad. III Estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de la discapacidad, Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad-CERMI, Madrid.

Wzrasta dostępność uczelni – Ministerstwo Funduszy i Polityki Rodziny (2022.07.25), power. gov.pl, https://www.power.gov.pl/strony/wiadomosci/wzrasta-dostepnosc-uczelni/.

Akty prawne

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych w dniu 13 grudnia 2006 r. rezolucją A/RES/61/106 (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz. U. z 2018 r., poz. 1668; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668.

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz. U. z 2019 r., poz. 1696; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails. xsp?id=WDU20190001696.

Źródło internetowe

https://don.uj.edu.pl/dla-studentow/adaptacje-materialow/program-hamlet.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-30

Jak cytować

Gregorski, M. (2024). Porównanie systemów wsparcia dla studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach polskich i hiszpańskich. Niepełnosprawność, (52), 28–46. https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.02

Numer

Dział

Artykuły