Wspomagające metody komunikacji w kontekście aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2025.54.10Słowa kluczowe:
AAC, technologie asystujące, komunikacja alternatywna, niepełnosprawność, aktywizacja zawodowaAbstrakt
Współczesne technologie asystujące odgrywają coraz większą rolę w aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Artykuł podejmuje analizę zastosowania narzędzi AAC (ang. Augmentative and Alternative Communication), jako sposobu na przełamywanie barier komunikacyjnych i ruchowych w środowisku pracy. Przedstawiono ewolucję metod wspomagających – od tradycyjnych rozwiązań opartych na symbolach po zaawansowane systemy oparte na sztucznej inteligencji i śledzeniu ruchu gałek ocznych. Szczególną uwagę poświęcono możliwościom, jakie dają nowoczesne aplikacje i interfejsy osobom z ograniczoną sprawnością kończyn oraz zaburzeniami mowy – zarówno w kontekście wykonywania obowiązków zawodowych, jak i uczestnictwa w życiu społecznym. Artykuł podejmuje także refleksję nad wyzwaniami społecznymi i kulturowymi związanymi z wdrażaniem tych rozwiązań, zwracając uwagę na konieczność edukacji i zmiany postrzegania osób z niepełnosprawnością jako pełnoprawnych uczestników rynku pracy. Rozważania kończy perspektywa dalszego rozwoju technologii AAC z wykorzystaniem modeli językowych nowej generacji oraz interfejsów mózg–komputer, które mogą zrewolucjonizować sposób komunikacji i pracy osób z poważnymi ograniczeniami motorycznymi.
Downloads
Bibliografia
Borzęcka A. (2016), Komunikacja alternatywna i wspomagająca w pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu, Konteksty Pedagogiczne 2(7): 151–161.
Drewes H., De Luca A., Schmidt A. (2007), Eye-gaze interaction for mobile phones [w:] Proceedings of the 4th International Conference on Mobile Technology, Applications, and Systems and the 1st International Symposium on Computer Human Interaction in Mobile Technology (Mobility '07) (pp. 364–371), Association for Computing Machinery, https://dl.acm.org/doi/10.1145/1378063.1378122.
Lang R., McLay L., Rispoli M. (2023), Advanced language models: Potential to improve augmentative and alternative communication for individuals with intellectual and developmental disabilities, Advances in Neurodevelopmental Disorders, 7: 481–484. DOI: 10.1080/07434618.2023.2181214.
Loebl W. (2006), Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce [w:] J. Błeszyński (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków, 21–34.
Markuc E. (2014), Wspomaganie niezależności komunikacyjnej dziecka niemówiącego w rodzinie za pomocą programu MÓWik, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, 3: 1–15.
Müller V.A., Heidelberger J. (2024), Generative AI-language models in didactics and communication for inclusiveness [w:] A. Luntovskyy, M. Klymash, I. Melnyk, M. Beshley, A. Schill (red.), Digital ecosystems: Interconnecting advanced networks with AI applications, TCSET 2024, Lecture Notes in Electrical Engineering, vol. 1198, Springer.
Ostryn C., Wolfe P., Rusch F. (2008), A review and analysis of the Picture Exchange Communication System (PECS) for individuals with autism spectrum disorders using a paradigm of communication competence, Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 33(1–2): 13–27, https://doi.org/10.2511/rpsd.33.1-2.13.
Pawlas S. (2014), Bliss, picto, pictopen – pomocnicze pisma ideograficzne, Język. Komunikacja. Informacja – Language. Communication. Information, 9: 74–79.
Punde P.A., Jadhav M.E., Manza R.R. (2017), A study of eye tracking technology and its applicationsi 2017, 1st International Conference on Intelligent Systems and Information Management (ICISIM). DOI: 10.1109/ICISIM.2017.8122153.
Raji N.R., Biji C.L., Vineetha V. (2025), Multi-modal generative AI for people with disabilities [w:] A. Singh, K.K. Singh (red.), Multimodal generative AI, Springer.
Skibowska A. (2019), Piktogramy AAC, http://www.piktogramy.com.pl/piktogramy/aac/.
Uchwała nr 27 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia dokumentu Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021–2030 (Monitor Polski, 2021, poz. 218).
Wolańska E., Wolański A. (2016), Kroje pisma ułatwiające czytanie osobom dyslektycznym, Logopedia, 45: 221–242.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe