Comparison of support systems for students with disabilities at Polish and Spanish universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.02

Keywords:

support systems for people with disabilities, universities, Poland, Spain, students

Abstract

The article compares support systems for students with disabilities at universities in Poland and Spain. The author discusses the importance of educational accessibility for people with disabilities and the role of specialized units, such as Offices/Departments for Persons with Disabilities (BON/DON), in providing comprehensive assistance to disabled students. The comparative analysis is based on questionnaires and interviews with representatives of BON/DON from both countries. The author also refers to their own experiences with the BON at the University of Warsaw and student internship at the Spanish ONCE Foundation. The article extensively discusses the actions taken by Polish universities regarding support for students with disabilities, including the recruitment process, infrastructure accessibility, support during studies, assistance, exam adjustments, and psychological and material support. The author also provides statistical data on the number of disabled students and types of exam accommodations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Biuro do spraw osób z niepełnosprawnościami UW (2020.10.08), Informacje o projekcie Level-up, Uniwersytet Warszawski; https://bon.uw.edu.pl/informacje-o-projekcie-level-up/.

Dobrosielska B. (2023), Odpowiedź CKE na pismo Mateusza Gregorskiego z dnia 10.05.2023, Warszawa.

Dudzińska A. (2021), Obszary wsparcia publicznego [w:] A. Dudzińska, J. Witecka, J. (red.), Wsparcie niepieniężne w sferze społecznej, Niepełnosprawność jako obszar interwencji publicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 161–162.

Ferreira C., Vieira M.J., Vidal J. (2014), Sistema de indicadores sobre el apoyo a los estudiantes con discapacidad en las universidades españolas, Ministerio de Educación, Madrid.

Gregorski M. (rok), Ankieta Google Forms, https://forms.gle/XuK2Tx7FxayhDZp7A.

Jędrzejczyk A. (2016.10.10), Wizyta w dziale do spraw osób z niepełnosprawnych Uniwersytetu Jagiellońskiego (DON UJ) w Krakowie, bip.brpo.gov.pl; https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/wizyta-w-dziale-ds-osob-niepelnosprawnych-uniwersytetu-jagiellonskiego-donuj- w-krakowie.

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 19 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2022/2023 (2022.08.19); https://cke.gov.pl/images/ KOMUNIKATY/20220819%20EM%202023%20Komunikat%20o%20dostosowaniach.pdf.

Moliner O., Yazzo, Niclot, Philippot (2019), Universidad inclusiva: percepciones de los responsables de los servicios de apoyo a las personas con discapacidad, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, e20: 1–10.

Muñoz-Cantero J.M., Novo-Corti I., Espiñeira-Bellón E.M. (2013), La inclusión de los estudiantes universitarios con discapacidad en las universidades presenciales: actitudes e intención de apoyo por parte de sus compañeros, Estudios Sobre Educación, 24 : 103–124, Navarra.

Osoby niepełnosprawne w 2021 roku, GUS, 1.12.2022.

Qué es la Red SAPDU, redsapdu.org. https://redsapdu.org/home/.

Pirs creativelab, System nawigacyjno-informacyjny totupoint, totupoint.pl; http://www. totupoint.pl/strona.php?nazwa=szczegoly_znacznika&id=ddb39b00009fe1d4.

Universia F. (2017), Universidad y Discapacidad. III Estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de la discapacidad, Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad-CERMI, Madrid.

Wzrasta dostępność uczelni – Ministerstwo Funduszy i Polityki Rodziny (2022.07.25), power. gov.pl, https://www.power.gov.pl/strony/wiadomosci/wzrasta-dostepnosc-uczelni/.

Akty prawne

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych w dniu 13 grudnia 2006 r. rezolucją A/RES/61/106 (Dz. U. z 2012 r., poz. 1169).

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz. U. z 2018 r., poz. 1668; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668.

Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz. U. z 2019 r., poz. 1696; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails. xsp?id=WDU20190001696.

Źródło internetowe

https://don.uj.edu.pl/dla-studentow/adaptacje-materialow/program-hamlet.

Published

2024-12-30

How to Cite

Gregorski, M. (2024). Comparison of support systems for students with disabilities at Polish and Spanish universities. Disability , (52), 28–46. https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.02

Issue

Section

Artykuły