Muzykoterapia jako metoda wsparcia przeznaczona dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (SLD)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2025.55/56.13

Słowa kluczowe:

dzieci, muzykoterapia, specyficzne trudności w uczeniu się

Abstrakt

Celem artykułu jest próba zaprezentowania muzykoterapii jako przykładowej metody wsparcia, która może być stosowana u dzieci zmagających się ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (specific learning disability, SLD). Współcześnie staje się ona coraz bardziej popularna. Jest to temat szczególnie ważny, ponieważ dotyczy młodych osób. Częste występowanie u dzieci specyficznych trudności w uczeniu się (SLD) przyczynia się do wielu negatywnych konsekwencji, które zaburzają ich harmonijny rozwój oraz funkcjonowanie. W efekcie może to prowadzić do pojawienia się problemów w sferze psychicznej, społecznej lub emocjonalnej młodego człowieka.

W artykule zwrócono uwagę na to, czym są specyficzne trudności w uczeniu się. Następnie ukazano przykładowe formy wsparcia dzieci z SLD. Kolejnym aspektem stało się omówienie metody muzykoterapii. Mając na uwadze specyfikę problemu, wskazano również potencjalne działania profilaktyczne. W trakcie analizy problemu odniesiono się do różnych metaanaliz badawczych w omawianym zakresie. Szczególną uwagę zwrócono na przykładowe programy interwencyjne z wykorzystaniem muzyki. Przedstawione przykłady wsparcia i pomocy przeznaczone dla dzieci z SLD wykazały znaczącą poprawę w ich funkcjonowaniu.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-15

Jak cytować

Błaszczak, A. (2025). Muzykoterapia jako metoda wsparcia przeznaczona dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (SLD). Niepełnosprawność, (55-56), 233–243. https://doi.org/10.26881/ndps.2025.55/56.13

Numer

Dział

Artykuły