Specyfika funkcji wzrokowych u dzieci z problemami neurorozwojowymi oraz u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną

Autor

  • Agata Hołubowicz Centrum Dziecka – Wczesna Interwencja Pediatryczna w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.052.12295

Słowa kluczowe:

terapia widzenia, zaburzenia neurorozwojowe, mózgowe porażenie dziecięce, niezintegrowane odruchy pierwotne

Abstrakt

W artykule opisano wpływ zaburzeń neurorozwojowych i zaburzeń dystrybucji napięcia mięśniowego na funkcjonowanie wzrokowe dzieci, w tym dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Opis zachowań wzrokowych dzieci zaobserwowanych w ramach własnej praktyki autorki porównano z zaburzeniami percepcji wzrokowej w Teorii Integracji Odruchów Pierwotnych Sally Goddard Blythe (Blythe 2015) u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami szkolnymi. Przeanalizowano też wpływ różnych postaci mózgowego porażenia dziecięcego na sposób korzystania z podstawowych funkcji wzrokowych bez wsparcia terapeuty widzenia oraz zmiany w umiejętnościach wzrokowych po regularnej terapii. Artykuł zawiera praktyczne wskazówki dotyczące modyfikacji terapii widzenia pod kątem dzieci ze sprzężoną (wieloraką) niepełnosprawnością, w tym dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bobińska K. (red.), Pietras T., Gałecki P. (2012), Niepełnosprawność intelektualna –etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Conlinuo, Wrocław.

Borkowska M. (2000), Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym, Zaułek, Warszawa.

Goddard Blythe S. (2015), Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych, PWN, Warszawa.

Kupisiewicz M. (2013), Słownik Pedagogiki Specjalnej, PWN, Warszawa.

Maas V. (1998), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Niżankowska M.H. (2000), Podstawy okulistyki, Volumed, Wrocław.

Oleszczyńska-Prost E. (2011), Zez, Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

Pąchalska M. (red.), Kaczmarek B., Kropotow J. (2014), Neuropsychologia kliniczna od teorii do praktyki, PWN, Warszawa.

Stock-Kranowitz C. (2012), Nie-zgrane dziecko – zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i terapia, Harmonia, Gdańsk.

Turno-Kręcicka A., Barć A., Kański J. (2002), Choroby oczu u dzieci, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław.

Walkiewicz-Krutak M. (2018), Mózgowe uszkodzenia widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Walkiewicz-Krutak M. (2017), Niepełnosprawność wzroku współwystępująca z mózgowym porażeniem dziecięcym – wybrane aspekty oceny widzenia funkcjonalnego małych dzieci [w:] B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.), Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji, Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, Poznań–Olsztyn.

Walkiewicz-Krutak M. (2009), Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-19

Jak cytować

Hołubowicz, A. . (2019). Specyfika funkcji wzrokowych u dzieci z problemami neurorozwojowymi oraz u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (36), 159–175. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.052.12295