Specyfika funkcji wzrokowych u dzieci z problemami neurorozwojowymi oraz u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną

Autor

  • Agata Hołubowicz Centrum Dziecka – Wczesna Interwencja Pediatryczna w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.052.12295

Słowa kluczowe:

terapia widzenia, zaburzenia neurorozwojowe, mózgowe porażenie dziecięce, niezintegrowane odruchy pierwotne

Abstrakt

W artykule opisano wpływ zaburzeń neurorozwojowych i zaburzeń dystrybucji napięcia mięśniowego na funkcjonowanie wzrokowe dzieci, w tym dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Opis zachowań wzrokowych dzieci zaobserwowanych w ramach własnej praktyki autorki porównano z zaburzeniami percepcji wzrokowej w Teorii Integracji Odruchów Pierwotnych Sally Goddard Blythe (Blythe 2015) u dzieci w normie intelektualnej z trudnościami szkolnymi. Przeanalizowano też wpływ różnych postaci mózgowego porażenia dziecięcego na sposób korzystania z podstawowych funkcji wzrokowych bez wsparcia terapeuty widzenia oraz zmiany w umiejętnościach wzrokowych po regularnej terapii. Artykuł zawiera praktyczne wskazówki dotyczące modyfikacji terapii widzenia pod kątem dzieci ze sprzężoną (wieloraką) niepełnosprawnością, w tym dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Downloads

Bibliografia

Bobińska K. (red.), Pietras T., Gałecki P. (2012), Niepełnosprawność intelektualna –etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Conlinuo, Wrocław.

Borkowska M. (2000), Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym, Zaułek, Warszawa.

Goddard Blythe S. (2015), Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych, PWN, Warszawa.

Kupisiewicz M. (2013), Słownik Pedagogiki Specjalnej, PWN, Warszawa.

Maas V. (1998), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Niżankowska M.H. (2000), Podstawy okulistyki, Volumed, Wrocław.

Oleszczyńska-Prost E. (2011), Zez, Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

Pąchalska M. (red.), Kaczmarek B., Kropotow J. (2014), Neuropsychologia kliniczna od teorii do praktyki, PWN, Warszawa.

Stock-Kranowitz C. (2012), Nie-zgrane dziecko – zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i terapia, Harmonia, Gdańsk.

Turno-Kręcicka A., Barć A., Kański J. (2002), Choroby oczu u dzieci, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław.

Walkiewicz-Krutak M. (2018), Mózgowe uszkodzenia widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Walkiewicz-Krutak M. (2017), Niepełnosprawność wzroku współwystępująca z mózgowym porażeniem dziecięcym – wybrane aspekty oceny widzenia funkcjonalnego małych dzieci [w:] B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.), Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji, Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, Poznań–Olsztyn.

Walkiewicz-Krutak M. (2009), Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-19

Jak cytować

Hołubowicz, A. . (2019). Specyfika funkcji wzrokowych u dzieci z problemami neurorozwojowymi oraz u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną. Niepełnosprawność, (36), 159–175. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.052.12295