The specificity of visual functions of children with neurodevelopmental problems and children with linked disability

Authors

  • Agata Hołubowicz Centrum Dziecka – Wczesna Interwencja Pediatryczna w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.052.12295

Keywords:

vision therapy, neurodevelopmental disorders, cerebral palsy, non-integrated primitive reflexes

Abstract

The article describes the impact of neurodevelopmental disorders and disorders of muscle tension distribution on the visual functioning of children, including children with severe intellectual disabilities and children with conjugate disabilities. The description of visual functioning of children observed as part of the author’s own  ractice  as compared with visual perception disorders in Sally Goddard Blythe’s Theory of Primitive Reflexes Integration (Blythe 2015) of children who are within intellectual norm with school difficulties. The influence of various forms of cerebral palsy on the way of using basic visual functions without the support of a vision therapist  nd changes in visual skills after regular therapy were also analyzed. The article contains practical advice on how to modify vision therapy for children with linked disabilities, including children with severe intellectual disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bobińska K. (red.), Pietras T., Gałecki P. (2012), Niepełnosprawność intelektualna –etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Conlinuo, Wrocław.

Borkowska M. (2000), Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym, Zaułek, Warszawa.

Goddard Blythe S. (2015), Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych, PWN, Warszawa.

Kupisiewicz M. (2013), Słownik Pedagogiki Specjalnej, PWN, Warszawa.

Maas V. (1998), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Niżankowska M.H. (2000), Podstawy okulistyki, Volumed, Wrocław.

Oleszczyńska-Prost E. (2011), Zez, Elsevier Urban & Partner, Wrocław.

Pąchalska M. (red.), Kaczmarek B., Kropotow J. (2014), Neuropsychologia kliniczna od teorii do praktyki, PWN, Warszawa.

Stock-Kranowitz C. (2012), Nie-zgrane dziecko – zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i terapia, Harmonia, Gdańsk.

Turno-Kręcicka A., Barć A., Kański J. (2002), Choroby oczu u dzieci, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław.

Walkiewicz-Krutak M. (2018), Mózgowe uszkodzenia widzenia u małych dzieci. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Walkiewicz-Krutak M. (2017), Niepełnosprawność wzroku współwystępująca z mózgowym porażeniem dziecięcym – wybrane aspekty oceny widzenia funkcjonalnego małych dzieci [w:] B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.), Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji, Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, Poznań–Olsztyn.

Walkiewicz-Krutak M. (2009), Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabowidzących, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Published

2019-11-19

How to Cite

Hołubowicz, A. . (2019). The specificity of visual functions of children with neurodevelopmental problems and children with linked disability. Disability - Discourses of Special Education, (36), 159–175. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.052.12295