„Tak, ja KCE” – koncepcja aplikacji działania terapeutycznego KCE (wstępne nakreślenie uzasadnień opracowywanego modelu)
DOI:
https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.027.11857Słowa kluczowe:
Komunikacja-Ciało-Emocje, aplikacja, niepełnosprawność, oddziaływania terapeutyczneAbstrakt
Przedstawiony artykuł jest prezentacją powstającego konstruktu teoretycznego i projektowanych badań wykorzystujących autorską koncepcję, której celem jest powstanie aplikacji KCE – połączenia trzech elementów (Komunikacja-Ciało-Emocje) dla stworzenia „narzędzia” terapeutycznego.
Downloads
Bibliografia
Arnold M.B. (1960), Emotion and personality: Psychological aspects, Oxford.
Baran J., Mikrut A. (2007) (red), Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.
Belzyt J. (2005), Kontakt i komunikacja z osobami niepełnosprawnymi. Aspekty niewerbalne, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
Belzyt J. (2005a), Profil idealnego terapeuty, czyli jakimi osobami chcieliby bycza kilka lat studenci Pedagogiki? [w]: „Nasze Dzieci" 4, Redakcja Wydawnictw Tyflologicznych Polskiego Związku Niewidomych, Warszawa.
Belzyt J. (2016a), "Wykorzystanie wiedzy o umyśle dla funkcjonowania osób z zaburzeniami/niepełnosprawnością zmysłu wzroku, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 21.
Belzyt J., Badera J. (2018), Cylinder of conflict' as an extended model of environmental conflicts in the context of mining actwity, November 2018, Biuletyn - Państwowego Instytutu Geologicznego, 472.
Belzyt J., Woynarowska A., Doroszuk J. (2015), Doświadczenia niepełnosprawności w przestrzeniach spotkania, Wydawnictwo Katedra, Gdańsk.
Belzyt J. (2005b), Krzyś idzie do szkoly. Rola rodziców i nauczycieli w budowaniu prawidłowych relacji dziecka z niepełnosprawności!} wzroku w szkole [w]: Nasze Dzieci 6, wyd. Redakcja Wydawnictw Tyflologicznych Polskiego Związku Niewidomych, Warszawa.
Belzyt J. (2005c), Przykłady kontaktu z osobami z niepełnosprawności!} wzroku [w]: Nasze Dzieci 5, Redakcja Wydawnictw Tyflologicznych Polskiego Związku Niewidomych, Warszawa.
Belzyt J. (2005d), Zasady efektywnej współpracy pomiędzy nauczycielami a rodzicami dziecka niepełnosprawnego [w] Nasze Dzieci 7, Redakcja Wydawnictw Tyflologicznych Polskiego Związku Niewidomych, Warszawa.
Belzyt J. (2013), Niewerbalne aspekty relacji z Innym w ujęciu psychologicznym [w:] Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów, I. Chrzanowska, B. Jachimczak, K. Pawelczak (red.), Wydawnictwo Naukowe UWM, Poznań.
Belzyt J. (2013a), Życie ze skazi}. Oczekiwania społeczne osób z nabytą niepełnosprawnością (oszpeceniem), Szkice Humanistyczne. Kwartalnik naukowy, 1.13 (1).
Belzyt J. (2016), Ciało w sytuacji niepełnosprawności - kontrola, odrzucenie i działania terapeutyczne, Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 16.
Belzyt J. (2017), The relationship with the Other as a platform for discussion about conflicts. Com-ments on the Orzesze coal minę project, Emdronmental & Socio-economic Studies, 2.
Berger, B. (2007). SFA w praktyce szkolnej [w:] Klient ekspertem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce, J. Kienhuis, T. Świtek (red.), Kraków.
Błajet P (2006), Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Cornelius R.R. (1996), The science ofemption: Research and tradition in the psychology ofemotions, New York.
Denham S. (1998), Emotional Development in Young Children, Guilford Press, New York.
Ellis A. (2008), Głębokie uzdrawianie emocji, Zielona Sowa, Kraków.
Fredrickson B. (2011), Pozytywność, Zysk i s-ka.
Fróhlich A. (1998), Stymulacja od podstaw. Jak stymulować rozwój osób głęboko wielorako niepełnosprawnych, WSiP, Warszawa.
Grycman M (2014), Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców.
Halbenstadt, Denham, Dunsmore, (2001), Affective social competence, Social Development, 10 (http://www.isce.vt.edu/files/ASC%20target.pdf).
Jong de P., Berg I.K (2007), Rozmowy o rozwiązaniach: podręcznik dla trenerów, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Krasiejko I. (2009), Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w edukacji, Podstawy Edukacji, 2.
Kwiatek P. (2016), Cztery okna wdzięczności. Jak odzyskać pełnię radości, Serafin, Kraków.
Kwiatek P. (2019), wykłady i warsztaty „Interwencje pozytywne w praktyce pomocowej", Uniwersytet SWPS, Sopot.
Kwiatek P., Wilczewska K. (2015), Czym jest a czym nie jest psychologia pozytywna? Poszukiwania paradygmatu, Seminare, 36 (4).
Kwiatkowska M. (2006), Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski, CMPPP, Warszawa.
Lubomirsky S. (2011), "Wybierz szczęście. Naukowe metody budowania życia, jakiego pragniesz, Laurum.
Peterson Ch., Seligman M. (2004), Character Strengths and Virtues, Oxford University Press, Oxford.
Piszczek M. (2006), Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. "Wybrane zagadnienie, CMPPP, Warszawa.
Rosenberg M. (2003), Porozumienie bez przemocy: o języku serca, Jacek Santoski & Co, Warszawa.
Rosenberg M. (2008), Edukacja wzbogacająca życie, Fundacja Świadomego Rozwoju, Warszawa.
Saarni C. (1999), The Development of Emotional Competence, New York.
Schaffer H.R. (2004), Psychologia dziecka, Warszawa.
Seligman M., Csikszentmihalyi M. (2000), Positwe Psychology - Ań Introduction, American Psychologist, 55 (1).
Seligman M. (2011), Flourish: A Visionary New Understanding ofHappiness and Well-being, Free Press, New York.
Shulz von Thun F. (2001-2007), Sztuka rozmawiania, część 1-4, WAM, Kraków.
Sroufe L.A. (1996), Emotional Development, Cambridge University Press, Cambridge.
Turner J.H., Stets J.E. (2009), Socjologia emocji, Warszawa.
Tyralik-Kulpa E. (2016), Ewka, co cię ugryzło. Jak się zrozumieć i porozumieć, Co ja na to, Warszawa.
Waldenfels B. (2002), Topografia obcego, studia z fenomenologii obcego, Warszawa.
Waldenfels B. (2009), Podstawowe motywy fenomenologii obcego, Warszawa.
Zaorska M. (2012) (red), Komunikacja alternatywna osób gluchoniewidomych, Akapit, Toruń.
Zimbardo P. (1996), Psychologia i życie, PWN, Warszawa