Osoby niepełnosprawne w sieci – emancypacyjny wymiar Internetu
Słowa kluczowe:
Internet, osoby niepełnosprawne, kreowanie obrazu własnej niepełnosprawności, autoedukacja, blogiAbstrakt
Artykuł dotyczy znaczenia Internetu w życiu osób niepełnosprawnych, wskazuje na wybrane role Internetu w życiu osób niepełnosprawnych oraz zwraca uwagę na ich wielowymiarowość. Osoby niepełnosprawne według danych z GUS stanowią 19% całego społeczeństwa polskiego. W tej sytuacji konieczne staje się zapewnienie tak licznej grupie osób możliwie pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Obejmuje to również dostęp do nowoczesnych technologii, co umożliwi aktywny udział w społeczeństwie, stanowiący podstawę wyrównywania szans w życiu społecznym. W miarę jak dojrzewa globalna sieć, coraz częściej akcentuje się potrzebę dostosowywania jej do potrzeb osób niepełnosprawnych. Obecnie coraz więcej osób niepełnosprawnych zaczyna korzystać z udogodnień i szans jakie niesie ze sobą Internet.
Downloads
Bibliografia
Belzyt J. (2009), Narracje internetowe na styku niepełnosprawności i kobiecości, „Niepełnosprawność” nr 2.
Belzyt J. (2011), Osoby niepełnosprawne w sieci. Edukacyjna rola internetu w życiu osób niepełnosprawnych [w:] Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Bieganowska A. (2004), Niepełnosprawni w mediach, „Obyczaje” nr 18–19.
Buliński L. (2009), Niepełnosprawni o spójności społecznej: między życzeniem a faktem (ujęcie politologiczne), Toruń.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2001), Mass media a socjalizacja ról płciowych, „Kultura i Edukacja” nr 3–4.
Cywińska-Milonas M. (2002), Blogi (ujęcie psychologiczne), P. Mirecki (red), Liternet. Literatura i Internet, Kraków.
Dubas E. (2005), Dorosłość w edukacyjnym paradygmacie, czyli dorosłość jako edukacyjny okres życia człowieka [w:] Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych, M. Podgórny (red.), Kraków.
Goffmann E. (1981), Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa.
Goffmann E. (2003), Stigma. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk.
Klimek M., www.katolik.pl/index1.php?st=artykuly&id=1141.
Kulczycka E. (2003), Wykorzystanie techniki „edukacja na odległość” w kształceniu niesłyszących [w:] Plakat, K. Rzedzicka, A. Kobylańska, Dorosłość niepełnosprawność czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Kraków.
Łubińska A. (2010), Co daje użytkownikom Internet? [w:] W sieci i poza siecią, typologia relacji i strategie przystosowawcze wokół cyberprzestrzeni, K. Stachura (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Olcoń M. (2003), Blog jako dokument osobisty – specyfika dziennika prowadzonego w Internecie, „Kultura i społeczeństwo”, t. 47, nr 2, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1442/Blog%20jako%20dokument%20osobisty_Olco%C5%84_Marta.pdf?sequence=1 [dostęp: 19.01.2017].
Plichta P. (2012), Wyniki badań nad korzystaniem z internetu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – praktyczne implikacje [w:] Cyberbulling. Zjawisko, konteksty, przeciwdziałania, J. Pyżalski (red), Łódź.
Sahaj T. (2010), Wizerunek niepełnosprawności w literaturze, kulturze wizualnej i mediach, „Niepełnosprawność i rehabilitacja”, nr 4.
Stachura K. (2010), (Nie)codzienność w Internecie, o społecznych aspektach znaczenia technologii [w:] W sieci i poza siecią, K. Stachura (red.), Gdańsk.
Struck-Peregończyk M. (2013), Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska, „Komunikacja społeczna”, nr 4(8).
Świątkiewicz-Mośny M. (2007), Blogi – autoprezentacja i sposób na odmienność, „Niepełnosprawność i rehabilitacja”, nr 2, rok VII.
Walrave M., Wannes H. (2009), Skutki cyberbullyingu – oskarżenie czy obrona technologii?, „Dziecko krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka – Cyberprzemoc”, nr 1(26).
www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/18238 (2007).
Zając J.M, Rakocy K., Nowak A. (2009), Interaktywne, choć osobiste blogi i blogowanie a komunikacja z otoczeniem [w:] Tekst (w) sieci, D. Ulicka (red.), Warszawa.
Żółkowska T. (2010), E-włączanie osób z niepełnosprawnością do społeczeństwa informacyjnego, „Niepełnosprawność”, nr 4.