Osoba niepełnosprawna intelektualnie uwikłana w proces resocjalizacji

Autor

  • Joanna Iza Belzyt Uniwersytet Gdański
  • Marta Połom OREW w Gminie Kaliska

Słowa kluczowe:

niedostosowanie społeczne, proces resocjalizacji, osoba niepełnosprawna, środki oddziaływania na skazanego w systemie wolnościowym

Abstrakt

Naruszanie norm społecznych i prawnych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną wymaga zjednoczenia doświadczenia i wypracowanych metod z obszarów pedagogiki resocjalizacyjnej oraz pedagogiki specjalnej. Zaburzenia sfery poznawczej mogą stać się czynnikiem sprzyjającym zachowaniom przestępczym, a w połączeniu z trudnościami w przewidywaniu konsekwencji podejmowanych działań, logicznym wnioskowaniem, jak również rozumieniem zjawisk zachodzących w otaczającej rzeczywistości, stają się powodem zdecydowanie większej podatności osób z niepełnosprawnością intelektualną na negatywne wpływy otoczenia. „Zewnątrzsterowność” osób z niepełnosprawnością intelektualną czy niedostosowanych społecznie, przewaga sfery popędowej nad poznawczym rozumowaniem to podstawowe przyczyny utrzymujących się i zaburzonych, nieprzystosowawczych zachowań jednostki. W pracy dydaktycznej z nieletnimi niedostosowanymi społecznie o obniżonej sprawności intelektualnej zaniedbanie środowiskowe wspólnie występuje z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bałandynowicz A. (2012), Reintegracja społeczna skazanych wsparta na paradygmacie tożsamości osobowej, społecznej i kulturowo-cywilizacyjnej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 8, Gdańsk.

Błeszyński J. (2006), Pedagogika specjalna [w] Pedagogika, t. 3, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk.

Bojarski T., Skrętowicz E. (2007), Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.

Dziennik Ustaw z 1997 r. Nr 88, poz. 553.

EFS (2012), Wsparcie osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym (w tym z Zespołem Downa i/lub niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz głębokim stopniem upośledzenia umysłowego – podręcznik dobrych praktyk, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.

Gajdzica Z. (2009), Człowiek z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/23374#.UZuu_NjgxNo [dostęp: 17.05.2013].

http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/23374#.UZuwU9jgxNo [dostęp: 01.05.2013].

http://www.profesor.pl/mat/na7/na7_chmielewska_030523_2.php?id_m=3943 [dostęp: 08.06.2013].

Jedynak T., Stasiak K. (2008), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.

Kawecki I. (1996), Etnografia i szkoła, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kiełtyka A., Ważny A. (2011), Ustawa o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego. Komentarz, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Kopeć-Chościcka M. (1984), Kurator sądowy. Zadania profilaktyczne i resocjalizacyjne, WSP, Warszawa.

Lewicka-Zelent A., Grudziewska E. (2013), Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież niedostosowaną społecznie, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 12, Gdańsk.

Machel H. (2001), Problem podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Marczak M., Przybyliński S. (2010), Osoba pozbawiona wolności w pracy z osobami niepełnosprawnymi – projekt niekonwencjonalnych działań resocjalizacyjnych [w] Życie z niepełnosprawnością – wyzwania edukacyjne, rehabilitacyjne i normalizacyjne, A. Krause, K. Materny, J. Rzeźnicka-Krupa (red.), „Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 9, Gdańsk.

Marzec-Holka K. (1994), Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz.

Nasiłowski P. (2016), System dozoru elektronicznego w praktyce, „Na wokandzie”, nr 29, https://nawokandzie.ms.gov.pl/numer-29/aktualnosci-numer-29/system-dozoru-elektronicznego-w-praktyce.html).

Opora R. (2006), Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Opora R. (2012), Współczesne modele resocjalizacji oraz perspektywy na przyszłość, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 8, Gdańsk.

Paszkiewicz A. (2006), Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Wydawnictwo Norbertinum, Warszawa.

Pospiszyl I., Konopczyński M. (2007), Resocjalizacja w stronę środowiska otwartego, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa.

Siemionow J. (2013), Uczeń niedostosowany społecznie z obniżoną sprawnością intelektualną – możliwości oddziaływań edukacyjnych i resocjalizacyjnych w instytucji opiekuńczo-wychowawczej, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 12, Gdańsk.

Stańdo-Kawecka B. (2000), Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze, Kraków.

Szkatuła J. (2010), Resocjalizacja nieletnich w środowisku lokalnym. Idea, możliwości, perspektywy [w] Pedagogika wobec wyzwań współczesności. Humanistyczny wymiar kapitału ludzkiego, M. Sobecki (red.), Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Łomża.

Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Wojciechowski F. (1990), Dziecko upośledzone umysłowo w rodzinie, WSiP, Warszawa.

Wyczesany J. (1998), Oligofrenopedagogika, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Zawiślak A. (2010), Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Zinkiewicz B. (2006), Współczesna kuratela sądowa, GWSP, Mysłowice.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-18

Jak cytować

Belzyt, J. I., & Połom, M. (2017). Osoba niepełnosprawna intelektualnie uwikłana w proces resocjalizacji. Niepełnosprawność, (28), 119–132. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9209