Gdański Edukacyjny potencjał perspektywy „walca konfliktów”– zarys innowacyjnego postrzegania sytuacji trudnych i rozwiązywania konfliktów

Autor

  • Joanna Izabela Belzyt Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

komunikacja, emocje, kody językowe, koło konfliktów, walec konfliktów, rozwiązywanie sytuacji trudnych

Abstrakt

W latach 2017–2020 brałam udział w Międzynarodowym projekcie „MineLife – życie z górnictwem” realizowanym przez polsko-niemieckie konsorcjum w ramach transgranicznego programu Interreg Polska–Saksonia, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W wyniku nabytych doświadczeń z prowadzonych warsztatów powstała koncepcja „walca konfliktów”, która poszerza model „koła konfliktów” Ch.W. Moore’a (2009) o dwa kluczowe elementy – emocje i kody językowe, dzięki którym rozumienie powstawania i rozwijania się sytuacji konfliktowych może być łatwiejsze, a podejmowane działania skoncentrowane na rozwiązaniach. Koncepcja „walca konfliktów” została opublikowana w 2018 roku i spotkała się z pozytywnym przyjęciem środowiska. Uznając wartość tej autorskiej koncepcji, uznałam, że warto zaprezentować ją na płaszczyźnie pedagogiki specjalnej, aby w kolejnych etapach wskazywać praktyczne możliwości zastosowania i przełożenia na obszar edukacji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aronson E. (1999), The Social Animal, Worth Publishers, New York.

Belzyt J.I. (2019), „Tak, ja KCE” – koncepcja aplikacji działania terapeutycznego KCE (wstępne nakreślenie uzasadnień opracowywanego modelu), Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 34.

Belzyt J.I., Badera J. (2018), Cylinder of conflict as an extended model of environmental conflicts in the context of mining activity, Biuletyn Państwowego Instytutu Geologicznego 472(472): 193-198, DOI: 10.5604/01.3001.0012.6910.

Belzyt J.I. (2017), The relationship with the Other as a platform for discussion about conflicts. Comments on the Orzesze coal mine project (Relacja z Innym jako płaszczyzna rozważań o konfliktach. Komentarze wokół kopalni Orzesze), Environmental & Socio-economic Studies, 2.

Bernstein B. (2003), Class, codes and Control, vol. 1, Routledge, London.

Chomsky N. (2006), Language and Mind, Cambridge University Press, http://www.ugr.es/~fmanjon/Language%20and%20Mind.pdf [dostęp: 20.06.2018].

Denham S. (1998), Emotional Development in Young Children, Guilford Press, New York.

Durkheim E. (1982), The rules of sociological method, New York, The Free Press, https://monoskop.org/images/1/1e/Durkheim_Emile_The_Rules_of_Sociological_Method_1982.pdf [dostęp: 20.06.2018].

Dutkowski M. (2018), Zasoby mineralne jako przedmiot ekologicznych konfliktów emocji, III Interdyscyplinarne Seminarium „Konflikty w gospodarowaniu przestrzenią i zasobami Ziemi” (18–19.06.2018, Sosnowiec, Polska), http://www.zasobyziemi.us.edu.pl/ (wystąpienie na konferencji naukowej).

Halbenstadt, Denham, Dunsmore (2001), Affective social competence, Social Development, 10, http://www.isce.vt.edu/files/ASC%20target.pdf [dostęp: 20.06.2018].

Idziak G. (2014), Zarządzanie konfliktem, materiały szkoleniowe w ramach projektu NAUKA.

Jaszczurowska E. (2011), Wstęp do rozprawy doktorskiej „Kody edukacyjne a kody socjolingwistyczne w języku obcym – próba weryfikacji i krytycznej analizy teorii Basila Bernsteina”, http://ejaszczurow ska.weebly.com/basil bernstein i jego teoria.html [dostęp: 20.06.2018].

Lewis M., Haviland-Jones J.M. (eds.) (2000), Handbook of Emotions, The Guilford Press, New York.

Moore Ch.W. (2009), Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., Warszawa.

Ohme R. (2017), EmoSapiens, Bukowy Las, Warszawa.

Ohme R. i in. (2010), Application of frontal EEG asymmetry to advertising research, Journal of Economic Psychology, no. 5, Special Issue on Decision Neuroscience, DOI:10.1016/j.joep.2010.03.008 [dostęp: 12.06.2012].

Saarni C. (1999), The Development of Emotional Competence, New York.

Sapir E. (1949), Language: an introduction to the study of speech, Harcout, New York.

Schaffer H.R. (2004), Psychologia dziecka, PWN, Warszawa.

Sroufe L.A. (1996), Emotional Development, Cambridge University Press, Cambridge.

Turner J.H., Stets J.E. (2009), Socjologia emocji, PWN, Warszawa.

Turner J.H., Stets J.E. (2005), The Sociology of Emotions, Cambridge University Press, Cambridge.

Zimbardo P. (1996), Psychologia i życie, PWN, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-03-17

Jak cytować

Belzyt, J. I. (2020). Gdański Edukacyjny potencjał perspektywy „walca konfliktów”– zarys innowacyjnego postrzegania sytuacji trudnych i rozwiązywania konfliktów . Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (37), 27–39. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5639