The educational potential of the „cylinder of conflicts” theory – innovative understanding of difficult situations and conflicts solution processes

Authors

  • Joanna Izabela Belzyt University of Gdańsk

Keywords:

communication, emotions, language codes, cylinder of conflicts, conflicts’ solution

Abstract

In 2017–2020 I participated in the international project “MineLife – living with mining industry” which was a part of cross – border Polish-Saxonian Program Interreg financed by European Regional Development Fund. The “cylinder of conflicts” original concept presented in this article is an expanded “circle of conflict” model introduced by Ch.W. Moore (2009) and has been developed as a result of my own experience during workshops conducted within the “MineLife” project. My own proposal supplements Moore’s theory with two new, key elements like emotions and language codes and enables to understand the process of conflicts’ development, as well as to concentrate our activity mainly on the difficult situations’ solutions. I primarily presented my “cylinder of conflicts” concept for researchers’ community in 2018 Having received a very positive reception of it, I decided to share my ideas and indicate some practical implications to education, especially special education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aronson E. (1999), The Social Animal, Worth Publishers, New York.

Belzyt J.I. (2019), „Tak, ja KCE” – koncepcja aplikacji działania terapeutycznego KCE (wstępne nakreślenie uzasadnień opracowywanego modelu), Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 34.

Belzyt J.I., Badera J. (2018), Cylinder of conflict as an extended model of environmental conflicts in the context of mining activity, Biuletyn Państwowego Instytutu Geologicznego 472(472): 193-198, DOI: 10.5604/01.3001.0012.6910.

Belzyt J.I. (2017), The relationship with the Other as a platform for discussion about conflicts. Comments on the Orzesze coal mine project (Relacja z Innym jako płaszczyzna rozważań o konfliktach. Komentarze wokół kopalni Orzesze), Environmental & Socio-economic Studies, 2.

Bernstein B. (2003), Class, codes and Control, vol. 1, Routledge, London.

Chomsky N. (2006), Language and Mind, Cambridge University Press, http://www.ugr.es/~fmanjon/Language%20and%20Mind.pdf [dostęp: 20.06.2018].

Denham S. (1998), Emotional Development in Young Children, Guilford Press, New York.

Durkheim E. (1982), The rules of sociological method, New York, The Free Press, https://monoskop.org/images/1/1e/Durkheim_Emile_The_Rules_of_Sociological_Method_1982.pdf [dostęp: 20.06.2018].

Dutkowski M. (2018), Zasoby mineralne jako przedmiot ekologicznych konfliktów emocji, III Interdyscyplinarne Seminarium „Konflikty w gospodarowaniu przestrzenią i zasobami Ziemi” (18–19.06.2018, Sosnowiec, Polska), http://www.zasobyziemi.us.edu.pl/ (wystąpienie na konferencji naukowej).

Halbenstadt, Denham, Dunsmore (2001), Affective social competence, Social Development, 10, http://www.isce.vt.edu/files/ASC%20target.pdf [dostęp: 20.06.2018].

Idziak G. (2014), Zarządzanie konfliktem, materiały szkoleniowe w ramach projektu NAUKA.

Jaszczurowska E. (2011), Wstęp do rozprawy doktorskiej „Kody edukacyjne a kody socjolingwistyczne w języku obcym – próba weryfikacji i krytycznej analizy teorii Basila Bernsteina”, http://ejaszczurow ska.weebly.com/basil bernstein i jego teoria.html [dostęp: 20.06.2018].

Lewis M., Haviland-Jones J.M. (eds.) (2000), Handbook of Emotions, The Guilford Press, New York.

Moore Ch.W. (2009), Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., Warszawa.

Ohme R. (2017), EmoSapiens, Bukowy Las, Warszawa.

Ohme R. i in. (2010), Application of frontal EEG asymmetry to advertising research, Journal of Economic Psychology, no. 5, Special Issue on Decision Neuroscience, DOI:10.1016/j.joep.2010.03.008 [dostęp: 12.06.2012].

Saarni C. (1999), The Development of Emotional Competence, New York.

Sapir E. (1949), Language: an introduction to the study of speech, Harcout, New York.

Schaffer H.R. (2004), Psychologia dziecka, PWN, Warszawa.

Sroufe L.A. (1996), Emotional Development, Cambridge University Press, Cambridge.

Turner J.H., Stets J.E. (2009), Socjologia emocji, PWN, Warszawa.

Turner J.H., Stets J.E. (2005), The Sociology of Emotions, Cambridge University Press, Cambridge.

Zimbardo P. (1996), Psychologia i życie, PWN, Warszawa.

Published

2020-03-17

How to Cite

Belzyt, J. I. (2020). The educational potential of the „cylinder of conflicts” theory – innovative understanding of difficult situations and conflicts solution processes . Disability , (37), 27–39. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5639