Integracja społeczna i edukacja integracyjna w opinii nauczycieli oraz rodziców uczniów klas ósmych ogólnodostępnej szkoły podstawowej

Autor

  • Marzanna Zaorska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Słowa kluczowe:

edukacja, integracja, integracja społeczna, edukacja integracyjna, uczeń z niepełnosprawnością, szkolnictwo ogólnodostępne

Abstrakt

Realizacji idei integracji społecznej i edukacji integracyjnej jest wielkim wyzwaniem nie tylko dla polskiego systemu edukacji, ale także dla analiz teoretycznych, badań naukowych i konkretnych rozwiązań praktycznych. Celem jest ukształtowanie zintegrowanego społeczeństwa, tj. społeczeństwa, w którym każdy człowiek będzie mógł funkcjonować zgodnie ze swoimi możliwościami i własnymi wyborami. Jednak, w celu zbudowania zintegrowanego społeczeństwa, jak pokazują wyniki badań przedstawionych w treści danego artykułu, potrzebne są konkretne i ukierunkowane działania na rzecz kształtowania pozytywnych postaw wobec założeń i postulatów promowanych przez koncepcję integracji społecznej i edukacji integracyjnej oraz przekonanie, że są one słuszne i potrzebne wszystkim członkom społeczeństwa, nie tylko tym, którzy nie spełniają przyjętych standardów funkcjonowania psychofizycznego i psychospołecznego, ale także tym, którzy spełniają te standardy na poziomie średnim lub nawet znacznie powyżej powszechnie przyjętej średniej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bogucka J. (1996), Nauczanie integracyjne w Polsce [w:] J. Bogucka, M. Kościelska (red), Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 52–58.

Chrzanowska I. ( 2018), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Głodkowska J. (2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Hulek A. (1980), Integracyjny system kształcenia i wychowania [w:] A. Hulek (red.), Pedagogika rewalidacyjna, PWN, Warszawa, 492–506.

Janiszewska-Nieścioruk Z., Zaorska M. (2014), Prowłączające zmiany w systemie polskiej edukacji – nowe możliwości, ograniczenia i wyzwania, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 4: 9–28.

Krause A. (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Maciarz A. (1993), Dziecko niepełnosprawne, podręczny słownik terminów, Wydawnictwo Verbum, Zielona Góra.

Maciarz A. (1996). Psychoemocjonalne problemy społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych [w:] J. Bogucka, M. Kościelska (red), Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 30–34.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Sadowska S. (2006), Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych ONZ (1994), Nowy Jork.

Wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych (1994), UNESCO, Salamanka.

Zaorska M. (2000), Kształcenie integracyjne osób z zaburzeniami sprzężonymi [w:] Cz. Kosakowski, M. Zaorska (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń, 69–72.

Zaorska M. (2016), Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej – dyskurs definicyjno-koncepcyjny, Wychowanie na co Dzień, nr 1: 18–22.

Akty prawne

Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Resolution adopted by the General Assembly 61/06, 13 December 2006, New York.

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Dz. U. z dnia 25 października 2012 r., poz. 1169.

Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, Dz. U. z dnia 25 października 1991 r. Nr 95, poz. 425.

Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 roku w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego, Dz. U. MEN z dnia 15 listopada 1993 r. Nr 9, poz. 36.

Pobrania

Opublikowane

2020-03-17

Jak cytować

Zaorska, M. (2020). Integracja społeczna i edukacja integracyjna w opinii nauczycieli oraz rodziców uczniów klas ósmych ogólnodostępnej szkoły podstawowej. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (37), 186–200. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5649