Social integration and integration education in the opinion of teachers and parents of eighth grade students of a public elementary school

Authors

  • Marzanna Zaorska University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Keywords:

education, integration, social integration, integration education, student with disabilities, public education

Abstract

Social integration and integration education in the opinion of teachers and parents of eighth grade students of a public elementary school The idea of social integration and integration education is a great challenge not only for the Polish education system, but also for theoretical analyzes, scientific research and specific practical solutions. The goal is to shape an integrated society, i.e. a society in which every human being will be able to function in accordance with their capabilities and their own choices. However, in order to build an integrated society, as shown by the results of the study reported in the content of this article, specific targeted actions are needed to shape positive attitudes towards the assumptions and postulates promoted by the concept of social integration and integration education, and the belief that these are just and needed by all members society, not only to those who do not meet the accepted standards of psychophysical functioning, but also to those who meet these standards on an average or even above average scale.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bogucka J. (1996), Nauczanie integracyjne w Polsce [w:] J. Bogucka, M. Kościelska (red), Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 52–58.

Chrzanowska I. ( 2018), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Głodkowska J. (2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Hulek A. (1980), Integracyjny system kształcenia i wychowania [w:] A. Hulek (red.), Pedagogika rewalidacyjna, PWN, Warszawa, 492–506.

Janiszewska-Nieścioruk Z., Zaorska M. (2014), Prowłączające zmiany w systemie polskiej edukacji – nowe możliwości, ograniczenia i wyzwania, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 4: 9–28.

Krause A. (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Maciarz A. (1993), Dziecko niepełnosprawne, podręczny słownik terminów, Wydawnictwo Verbum, Zielona Góra.

Maciarz A. (1996). Psychoemocjonalne problemy społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych [w:] J. Bogucka, M. Kościelska (red), Wychowanie i nauczanie integracyjne. Nowe doświadczenia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa, 30–34.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Sadowska S. (2006), Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych ONZ (1994), Nowy Jork.

Wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych (1994), UNESCO, Salamanka.

Zaorska M. (2000), Kształcenie integracyjne osób z zaburzeniami sprzężonymi [w:] Cz. Kosakowski, M. Zaorska (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń, 69–72.

Zaorska M. (2016), Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej – dyskurs definicyjno-koncepcyjny, Wychowanie na co Dzień, nr 1: 18–22.

Akty prawne

Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Resolution adopted by the General Assembly 61/06, 13 December 2006, New York.

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Dz. U. z dnia 25 października 2012 r., poz. 1169.

Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, Dz. U. z dnia 25 października 1991 r. Nr 95, poz. 425.

Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 roku w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego, Dz. U. MEN z dnia 15 listopada 1993 r. Nr 9, poz. 36.

Published

2020-03-17

How to Cite

Zaorska, M. (2020). Social integration and integration education in the opinion of teachers and parents of eighth grade students of a public elementary school . Disability , (37), 186–200. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5649