Nierówności płci w odniesieniu do edukacji
Słowa kluczowe:
dyskryminacja płciowa, dyskryminacja bezpośrednia, dyskryminacja pośrednia, stereotypy płcioweAbstrakt
Artykuł podejmuje próbę ukazania nierówności płci w branży edukacyjnej. Stereotypy wynikające z płci mogą wpływać na zachowania i praktyki stosowane przez nauczycieli. Wiele podręczników zawiera historie i obrazy odzwierciedlające stereotypowe role i działania kobiet, mężczyzn, dziewcząt i chłopców. W części pierwszej Autor skupia się przede wszystkim na wyjaśnieniu znaczenia dyskryminacja z powodu płci oraz określa rodzaje i formy dyskryminacji. Dokonuje również analizy struktury zatrudnienia nauczycieli według płci w poszczególnych województwach oraz wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego, co może mieć wpływ na wybór zawodu przez osoby niebędące głównymi żywicielami rodziny. Artykuł może być głosem w dyskusji na temat strategii polityki równości płci także w sektorze edukacji.
Downloads
Bibliografia
Aszyk M., Lunden B. (2004), Pracownicy, Wydawnictwo Info Polska, Gdańsk.
Baran K.W. (2009), Prawo pracy, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.
Buchowska N. (1999), Prawa pracownicze kobiet w normach Międzynarodowej Organizacji Pracy i Wspólnoty Europejskiej, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 2.
Ciupa S.W. (2006), Naruszenie zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu w praktyce korzystania z ogłoszeń rekrutacyjnych, Monitor Prawa Pracy, nr 11.
Dyskryminacja ze względu na płeć, https://www.rpo.gov.pl/pl/content/dyskryminacja-zewzgledu-na-plec.
Grzybowski S. (1991), Prawo podmiotowe i prawo człowieka, KSP, nr 23: 4 i nn.
Jabłoński M., Jarosz-Żukowska S. (2004), Prawa człowieka i system ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław, 51–55.
Jaskulska S. (2015), O wyrastaniu z pasji, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Rocznik Pedagogiczny, nr 38.
Kędziora Z. (1989), Horyzontalne obowiązanie praw obywatelskich [w:] J. Łętowski, W. Sokolewicz (red.), Państwo – prawo – obywatel, Wrocław, 519–531.
Maliszewska-Nienartowicz J. (2012), Dyskryminacja pośrednia w prawie Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 65.
Rachubka M. (2015), Raport Nauczyciele w roku szkolnym 2014/2015, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa, 10.
Słownik języka polskiego (1962), t. 1, Warszawa.
Zielińska E. (2001), Ciężar dowodu w przypadkach dyskryminacji ze względu na płeć w świetle dyrektywy Rady 97/80/WE z dnia 15 grudnia 1997 r. [w:] A. Duda, U. Nowakowska (red.), Równość praw kobiet i mężczyzn: ustawodawstwo Unii Europejskiej i Rady Europy, orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Teksty i komentarze, Warszawa.
Zielińska E. (1997), Działania Rady Europy w dziedzinie równości kobiet i mężczyzn na rynku pracy [w:] R. Siemieńska-Żochowska (red.), Wokół problemów zawodowego równouprawnienia kobiet i mężczyzn, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Zajączkowska M.J. (2008), Perspektywa równości płci w edukacji i wychowaniu [w:] K. Denek, T. Koszczyc, W. Wiesner (red.), Edukacja jutra. XIV Tatrzańskie Seminarium Naukowe, t. 1, Wydawnictwo Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, Wrocław, http://www.mjz.com.pl/art/Perspektywa-rownosci-plci-edukacji-wychowaniu.pdf.
Wojciechowski B. (2012), Między relatywizmem a uniwersalizmem praw człowieka w współczesnej filozofii prawa [w:] J. Jaskiernia (red.), Efektywność europejskiego systemu ochrony praw człowieka. Ewolucja i uwarunkowania europejskiego systemu ochrony praw człowieka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.