Gender inequalities with reference to education

Authors

  • Mirosław Łukasik University of Silesia in Katowice

Keywords:

gender discrimination, direct discrimination, indirect discrimination, gender stereotypes

Abstract

This article attempts to show gender inequalities in education. Gender stereotypes can have an impact on the teachers' behavior and practices. Many textbooks contain stories and images that reflect the stereotypical roles and activities of women, men, girls, and boys. In the first part of the paper the author concentrates primarily on explaining the meaning of gender-based discrimination and defines the types and forms of discrimination. The author also analyzes the structure of the employment of teachers by gender in particular provinces and the minimum basic salary rates, which may affect the choice of the profession by persons who are not the main breadwinners. The article may contribute to a discussion on the strategy under the gender equality policy, also in the education sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aszyk M., Lunden B. (2004), Pracownicy, Wydawnictwo Info Polska, Gdańsk.

Baran K.W. (2009), Prawo pracy, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.

Buchowska N. (1999), Prawa pracownicze kobiet w normach Międzynarodowej Organizacji Pracy i Wspólnoty Europejskiej, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 2.

Ciupa S.W. (2006), Naruszenie zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu w praktyce korzystania z ogłoszeń rekrutacyjnych, Monitor Prawa Pracy, nr 11.

Dyskryminacja ze względu na płeć, https://www.rpo.gov.pl/pl/content/dyskryminacja-zewzgledu-na-plec.

Grzybowski S. (1991), Prawo podmiotowe i prawo człowieka, KSP, nr 23: 4 i nn.

Jabłoński M., Jarosz-Żukowska S. (2004), Prawa człowieka i system ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław, 51–55.

Jaskulska S. (2015), O wyrastaniu z pasji, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Rocznik Pedagogiczny, nr 38.

Kędziora Z. (1989), Horyzontalne obowiązanie praw obywatelskich [w:] J. Łętowski, W. Sokolewicz (red.), Państwo – prawo – obywatel, Wrocław, 519–531.

Maliszewska-Nienartowicz J. (2012), Dyskryminacja pośrednia w prawie Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 65.

Rachubka M. (2015), Raport Nauczyciele w roku szkolnym 2014/2015, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa, 10.

Słownik języka polskiego (1962), t. 1, Warszawa.

Zielińska E. (2001), Ciężar dowodu w przypadkach dyskryminacji ze względu na płeć w świetle dyrektywy Rady 97/80/WE z dnia 15 grudnia 1997 r. [w:] A. Duda, U. Nowakowska (red.), Równość praw kobiet i mężczyzn: ustawodawstwo Unii Europejskiej i Rady Europy, orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Teksty i komentarze, Warszawa.

Zielińska E. (1997), Działania Rady Europy w dziedzinie równości kobiet i mężczyzn na rynku pracy [w:] R. Siemieńska-Żochowska (red.), Wokół problemów zawodowego równouprawnienia kobiet i mężczyzn, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Zajączkowska M.J. (2008), Perspektywa równości płci w edukacji i wychowaniu [w:] K. Denek, T. Koszczyc, W. Wiesner (red.), Edukacja jutra. XIV Tatrzańskie Seminarium Naukowe, t. 1, Wydawnictwo Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, Wrocław, http://www.mjz.com.pl/art/Perspektywa-rownosci-plci-edukacji-wychowaniu.pdf.

Wojciechowski B. (2012), Między relatywizmem a uniwersalizmem praw człowieka w współczesnej filozofii prawa [w:] J. Jaskiernia (red.), Efektywność europejskiego systemu ochrony praw człowieka. Ewolucja i uwarunkowania europejskiego systemu ochrony praw człowieka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Published

2020-05-29

How to Cite

Łukasik, M. (2020). Gender inequalities with reference to education . Disability , (39), 141–149. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5735

Issue

Section

Artykuły