Wirtualne wizyty domowe we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami

Autor

  • Andrzej Twardowski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Słowa kluczowe:

wspomaganie rozwoju, wirtualne wizyty domowe, wideokonferencja, coaching, pandemia COVID-19

Abstrakt

Pandemia COVID-19 zmusiła specjalistów wczesnego wspomagania rozwoju do zastąpienia osobistych wizyt domowych wizytami wirtualnymi. Wirtualne wizyty domowe, dzięki zastosowaniu technologii wideokonferencji, pozwalają połączyć się z rodzicami w formie wizualnej oraz dźwiękowej i świadczyć usługi, bez konieczności osobistego odwiedzania rodziny. Wizyty wirtualne skłaniają specjalistów do stosowania wobec rodziców większej liczby strategii coachingowych oraz wymagają, aby rodzice angażowali się w bezpośrednie relacje z dzieckiem. W pierwszej części artykułu omówiono warunki, które muszą być spełnione, aby wirtualna wizyta domowa mogła się odbyć oraz scharakteryzowano kluczowe elementy wizyty. Następnie przedstawiono te zalety wirtualnych wizyt domowych, które mają największy wpływ na ich skuteczność. W końcowej części artykułu wskazano na najważniejsze ograniczenia wirtualnych wizyt domowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Behl D., Blaiser K., Cook G., Barret T., Callow-Heusser C., Brooks B., Dawson P., Quigley K., White K. (2017), A multisite study evaluating the benefits of early intervention via telepractice, Infants & Young Children, 30, 2: 147–161, doi: 10.1097/IYC.000000000000090.

Bock M., Kakavand K., Careaga D., Gozalians S. (2021), Shifting from in-person to virtual home visiting in Los Angeles County: Impact on programmatic outcome, Maternal and Child Health Journal, 25, 7: 1025–1030, doi: 10.1007/s10995-021-03169-5.

Branson D. (2015), A case for family coaching in early intervention, Young Exceptional Children, 18, 1: 44–47.

Campbell P., Coletti C. (2013), Early intervention provider use of child caregiver-teaching strategies, Infants & Young Children, 26, 3: 235–248.

Chojecka A., Zaremba A. (2021), Terapia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w czasie epidemii COVID-19 http://ppp18war.home.pl/wp/wpcontent/uploads-/2020/05/TERAPIA WCZESNEGOWSPOMAGANIAROZWOJUDZIECKAWCZASIEEPIDEMIICOVID-19-1. pdf (dostęp: 16.08.2021).

Cook L., Zschomler D. (2020), Virtual home visits during the COVID-19 pandemic: Social workers’ perspectives, Practice: Social Work in Practice, 32, 5: 401–408, doi: 10.1080/ 09503153.2020.1836142.

Hines M., Lincoln M., Ramsden R., Martinovich J., Fairweather C (2015), Speech pathologists’ perspective on transitioning to telepractice: What factors promote acceptance?, Journal of Telemedicine and Telecare, 21, 8: 65–74, doi: 10.1177/1357633X15604555.

Hughes K., Peterson C. (2007), Conducting home visits with an explicit theory of change [w:] red. C. Peterson, L. Fox, P. Blasco, Young exceptional children monographs series 10: Early intervention for infants and toddlers and their families: Practices outcomes, Division for Early Intervention, Los Angeles, 47–59.

Kelso, G., Fiechtl, B., Olsen, S., Rule S. (2009). The feasibility of virtual home visits to provide early intervention: A pilot study, Infants & Young Children, 22, 4: 332–340.

Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kuhn, T. (2011). Struktura rewolucji naukowych, przekład H. Ostromęcka, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

McWilliam (2010), Routines-based early intervention: Supporting young children and their families, Paul H. Brookes, Baltimore.

Olsen S., Fiechtl B., Rule S. (2012), An evaluation of virtual home visits in early intervention: Feasibility of “virtual intervention”, Volta Review, 112, 3: 267–281.

Rush D., Sheldon M. (2011), The early childhood coaching handbook, Paul H. Brookes, Baltimore.

Sheldon M., Rush D. (2001), The ten myths about providing early intervention services in natural environments, Infants & Young Children, 14, 1: 1–13.

Snodgrass M., Chung M., Biller M., Appel K., Hedda M., Halle J. (2017), Telepractice in speech-language therapy: The use of online technologies for parent training and coaching, Communications Disorders Quarterly, 38, 4: 242–254, doi: 10.1177/1525740116680424.

Traube D., Hsiao H., Rau A., Hunt-O’Brien D, Lu L., Islam N. (2020), Advancing home based parenting programs through the use of telehealth technology, Journal of Child and Family Studies, 29: 44–53, doi: 10.1007/S10826-019-01458-W.

Twardowski A. (2002), Kształcenie dialogowej kompetencji komunikacyjnej u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, Instytut Pedagogiczno-Artystyczny UAM, Kalisz–Poznań.

Twardowski A. (2012), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Williams K., Ruiz F., Hernandez F., Hancock M. (2021), Home visiting: A lifetime for families during COVID-19 pandemic, Archives of Psychiatric Nursing, 35: 121–133, doi: 10.1016/ j.apnu.2020.10.013.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1604 t.j.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r., poz. 1635).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 493).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 marca zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 530).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 1389).

Pobrania

Opublikowane

2021-12-29

Jak cytować

Twardowski, A. . (2021). Wirtualne wizyty domowe we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami . Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (43), 198–212. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6633

Numer

Dział

Artykuły