Świadomość własnej niepełnosprawności w życiu codziennym, środowisku szkolnym – refleksje uczniów z wadą wzroku
Słowa kluczowe:
świadomość, niepełnosprawność, życie codzienne, uczeń z wadą wzroku, fenomenografiaAbstrakt
Niepełnosprawność niesie ze sobą wiele wyzwań. Są to wyzwania zarówno dla samej osoby, jak i dla społeczeństwa. Treścią niniejszego artykułu jest świadomość własnej niepełnosprawności, doświadczanie rzeczywistości społecznej, prawnej przez uczniów z wadą wzroku. Przedmiotem badań było doświadczanie niepełnosprawności i interpretacja rzeczywistości przez osoby z wadą wzroku. Celem badań było ukazanie rozumienia własnej niepełnosprawności w życiu codziennym, środowisku szkolnym przez uczniów z wadą wzroku. W badaniach strategii jakościowej wykorzystano analizę fenomenograficzną. Analiza transkrypcji wywiadów pozwoliła sformułować kategorie doświadczania niepełnosprawności przez badane osoby.
Downloads
Bibliografia
Artiles A.J. (1998), The dilemma of difference: Enriching the disproportionality discours with theory and context, „The Journal of Special Education”, vol. 32(1), s. 32–36.
Bielecka-Prus J.(2012), Fenomenografia [w:] Słownik socjologii jakościowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Curry S.A., P.H., Halten P.H. (2007), Meeting the Unique Educational Needs of Visually Impaired Pupils Through Appropniate Placement, „Journal of Visual Impairment&Blindness, www.eccadvocacy.org/section.aspx?TopiclD=451&DocumentID-5282 [dostęp: 19.08.2017].
Kirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Majewski T. (1983), Psychologia niewidomych i niedowidzących, PWN, Warszawa.
Marek-Ruka M. (2010), Przemiany teorii i praktyki w edukacji osób niepełnosprawnych, „Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy”, nr 3, Gdańsk.
Przybylski K. (2010), Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych, „Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy”, nr 3, Gdańsk.
Reber A.S. (2002), Słownik psychologii, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Rozporządzenie MEN z dnia 14.02.2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356).
Smith D.D. (2011), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 1, Wydawnictwo APS, PWN, Warszawa.
Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych, Rezolucja nr 48/96 Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych z dnia 23 grudnia 1993, s. 5, https:// www.rpo.gov.pl/pl/content/akty-prawne-0 [dostęp: 09.08.2017].
Tomaszewski T.(1978), Psychologia, PWN, Warszawa.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
Netografia:
http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Visual+Impairment.