Świadomość własnej niepełnosprawności w życiu codziennym, środowisku szkolnym – refleksje uczniów z wadą wzroku

Autor

  • Joanna Nowak PWSZ w Elblągu

Słowa kluczowe:

świadomość, niepełnosprawność, życie codzienne, uczeń z wadą wzroku, fenomenografia

Abstrakt

Niepełnosprawność niesie ze sobą wiele wyzwań. Są to wyzwania zarówno dla samej osoby, jak i dla społeczeństwa. Treścią niniejszego artykułu jest świadomość własnej niepełnosprawności, doświadczanie rzeczywistości społecznej, prawnej przez uczniów z wadą wzroku. Przedmiotem badań było doświadczanie niepełnosprawności i interpretacja rzeczywistości przez osoby z wadą wzroku. Celem badań było ukazanie rozumienia własnej niepełnosprawności w życiu codziennym, środowisku szkolnym przez uczniów z wadą wzroku. W badaniach strategii jakościowej wykorzystano analizę fenomenograficzną. Analiza transkrypcji wywiadów pozwoliła sformułować kategorie doświadczania niepełnosprawności przez badane osoby.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Artiles A.J. (1998), The dilemma of difference: Enriching the disproportionality discours with theory and context, „The Journal of Special Education”, vol. 32(1), s. 32–36.

Bielecka-Prus J.(2012), Fenomenografia [w:] Słownik socjologii jakościowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Curry S.A., P.H., Halten P.H. (2007), Meeting the Unique Educational Needs of Visually Impaired Pupils Through Appropniate Placement, „Journal of Visual Impairment&Blindness, www.eccadvocacy.org/section.aspx?TopiclD=451&DocumentID-5282 [dostęp: 19.08.2017].

Kirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Majewski T. (1983), Psychologia niewidomych i niedowidzących, PWN, Warszawa.

Marek-Ruka M. (2010), Przemiany teorii i praktyki w edukacji osób niepełnosprawnych, „Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy”, nr 3, Gdańsk.

Przybylski K. (2010), Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych, „Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy”, nr 3, Gdańsk.

Reber A.S. (2002), Słownik psychologii, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.

Rozporządzenie MEN z dnia 14.02.2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356).

Smith D.D. (2011), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 1, Wydawnictwo APS, PWN, Warszawa.

Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych, Rezolucja nr 48/96 Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych z dnia 23 grudnia 1993, s. 5, https:// www.rpo.gov.pl/pl/content/akty-prawne-0 [dostęp: 09.08.2017].

Tomaszewski T.(1978), Psychologia, PWN, Warszawa.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).

Netografia:

http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Visual+Impairment.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-19

Jak cytować

Nowak, J. (2018). Świadomość własnej niepełnosprawności w życiu codziennym, środowisku szkolnym – refleksje uczniów z wadą wzroku. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (32), 304–317. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8173