Awareness of own disability in everyday life, school environment – reflections of students with visual impairment

Authors

  • Joanna Nowak PWSZ in Elbląg

Keywords:

awareness, disability, everyday life, student with visual impairment, phenomenography method

Abstract

A changing society confronts the individual with new dimensions of social, cultural and educational experiences. For people with disabilities, every change means the appearance of a barrier or barriers, which require appropriate conditions. The aim of this article is to present the understanding of disability in the school environment by students with visual impairment. Using the phenomenography method, students’ with visual impairment experiences in the school environment were reconstructed. While analyzing the transcripts of the interviews, the categories of experiencing disabilities were formulated, and the main concepts of ways of experiencing the phenomenon of disability were examined.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artiles A.J. (1998), The dilemma of difference: Enriching the disproportionality discours with theory and context, „The Journal of Special Education”, vol. 32(1), s. 32–36.

Bielecka-Prus J.(2012), Fenomenografia [w:] Słownik socjologii jakościowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Curry S.A., P.H., Halten P.H. (2007), Meeting the Unique Educational Needs of Visually Impaired Pupils Through Appropniate Placement, „Journal of Visual Impairment&Blindness, www.eccadvocacy.org/section.aspx?TopiclD=451&DocumentID-5282 [dostęp: 19.08.2017].

Kirenko J. (2007), Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Majewski T. (1983), Psychologia niewidomych i niedowidzących, PWN, Warszawa.

Marek-Ruka M. (2010), Przemiany teorii i praktyki w edukacji osób niepełnosprawnych, „Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy”, nr 3, Gdańsk.

Przybylski K. (2010), Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych, „Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy”, nr 3, Gdańsk.

Reber A.S. (2002), Słownik psychologii, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.

Rozporządzenie MEN z dnia 14.02.2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej (Dz. U. z 2017 r., poz. 356).

Smith D.D. (2011), Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 1, Wydawnictwo APS, PWN, Warszawa.

Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych, Rezolucja nr 48/96 Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych z dnia 23 grudnia 1993, s. 5, https:// www.rpo.gov.pl/pl/content/akty-prawne-0 [dostęp: 09.08.2017].

Tomaszewski T.(1978), Psychologia, PWN, Warszawa.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).

Netografia:

http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/Visual+Impairment.

Published

2018-12-19

How to Cite

Nowak, J. (2018). Awareness of own disability in everyday life, school environment – reflections of students with visual impairment. Disability , (32), 304–317. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8173