Mieszkania zintegrowane jako element ekosystemu – na przykładzie autorskiej koncepcji „Świat idealny”

Autor

  • Ewa Gawlik Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Sabina Pawlik Uniwersytet Śląski w Katowicach

Słowa kluczowe:

niepełnosprawnośc intelektualna, dorosłość, normalizacja, mieszkania zintegrowane

Abstrakt

Mieszkalnictwo osób z niepełnosprawnościami należy do podstawowych obszarów normalizacyjnych. Niezależność osób z niepełnosprawnością intelektualną w tym zakresie jest w Polsce jeszcze rzadkością. Tekst jest próbą uchwycenia znaczenia usamodzielnienia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie mieszkalnictwa, jako części autorskiej koncepcji pt. „Świat idealny”, której istotą jest całożyciowe wsparcie przede wszystkim osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Barbour R. (2011), Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Bezpieczna samodzielność – projekt mieszkania zintegrowanego (2014), Instytut Twórczej Integracji, Sosnowiec.

Bogenschutz M., Novak-Amado A. (2016), Social Inclusion for People with IDD [w:] Critical Issues in Intellectual and Developmental Disabilities: Contemporary Research, Practice, and Policy, AAIDD, Washington D.C.

Bronfenbrenner U. (1979), The ecology of human development, Harvard University Press, Cambridge.

Brzezińska A. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Durek I. (2015), „Świat idealny” – systemowa koncepcja pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas”, nr 11, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec.

Gajdzica Z. (2004), Status rodzinny i zawodowy osób z lekkim upośledzeniem umysłowym na tle zmiany społecznej [w:] Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy społecznego funkcjonowania oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, t. 2, Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gawlik, K. (2012). Badania fokusowe, [w]: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, D. Jemielniak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kopeć D. (2012), Zapobieganie niepełnosprawności intelektualnej w świetle rozważań Amerykańskiego Stowarzyszenia Niepełnosprawności Intelektualnej Rozwojowej (AAIDD), „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja”, nr 2.

Kościelska M. (2004), Niechciana seksualność, Jacek Santorski & Co, Warszawa.

Krause A. (2011), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krause A., Żyta A., Nosarzewska S. (2010), Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, Toruń.

Lisek-Michalska J. (2013), Badania fokusowe: problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Lityńska B. (2016), Wiersze nowe, VigodaPress, Warszawa.

Marciniak-Madejska N. (2013), Życie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – problematyczność realizacji potrzeby seksualności i niezależności w perspektywie rozwoju tożsamości, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 2.

Oleś P. K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego: ciągłość – zmiana – integracja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Parys K. (2013), Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Pichalski R. (2003), Refleksje nad dorosłością [w]: Dorosłość, niepełnosprawność, świat współczesny, K. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Schalock R.L. i in (2012), User’s Guide. To Accompany the 11th ed. of Intellectual Disability: Definition, Classification and Systems of Supports, AAIDD, Washington D.C.

Schalock R.L. i in. (2010), Intellectual Disability: Definition, Classification and Systems of Supports. 11th ed., AAIDD, Washington D.C.

Schwarte N., Oberste-Ufer R. (1997), LEWO, Lebensqualität in Wohnstätten für erwachsene Menschen mit geistiger Behinderung, Marburg.

Simplican S.C. i in. (2015), Defining social inclusion of people with intellectual and developmental disabilities: An ecological model of social networks and community participation, „Research in Developmental Disabilities”, nr 38, https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.10.008.

Wolfensberger W. (1972), The Principle of Normalisation in Human Services, Toronto.

Zawiślak A. (2011), Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, DIFIN, Warszawa.

Żółkowska T. (2011), Normalizacja – niedokończona teoria praktyki, „Niepełnosprawność”, nr 5.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-05

Jak cytować

Gawlik, E., & Pawlik, S. (2018). Mieszkania zintegrowane jako element ekosystemu – na przykładzie autorskiej koncepcji „Świat idealny”. Niepełnosprawność, (30), 194–206. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8448