Assisted-living residence as an element of ecosystem – the analysis of the „Perfect World” original concept

Authors

  • Ewa Gawlik University of Silesia in Katowice
  • Sabina Pawlik University of Silesia in Katowice

Keywords:

intellectual disability, adulthood, normalization, assisted-living residence

Abstract

Housing for people with disabilities is one of the basic areas of normalization. Such independence of the intellectually disabled is still rare in Poland. The text tries to capture the significance of adults with intellectual disabilities finding their independent housing, as a part of „The Perfect World” original concept focusing on the lifelong support of the people with more severe mental dysfunction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbour R. (2011), Badania fokusowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Bezpieczna samodzielność – projekt mieszkania zintegrowanego (2014), Instytut Twórczej Integracji, Sosnowiec.

Bogenschutz M., Novak-Amado A. (2016), Social Inclusion for People with IDD [w:] Critical Issues in Intellectual and Developmental Disabilities: Contemporary Research, Practice, and Policy, AAIDD, Washington D.C.

Bronfenbrenner U. (1979), The ecology of human development, Harvard University Press, Cambridge.

Brzezińska A. (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Durek I. (2015), „Świat idealny” – systemowa koncepcja pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas”, nr 11, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec.

Gajdzica Z. (2004), Status rodzinny i zawodowy osób z lekkim upośledzeniem umysłowym na tle zmiany społecznej [w:] Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Wybrane problemy społecznego funkcjonowania oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, t. 2, Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Gawlik, K. (2012). Badania fokusowe, [w]: Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, D. Jemielniak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kopeć D. (2012), Zapobieganie niepełnosprawności intelektualnej w świetle rozważań Amerykańskiego Stowarzyszenia Niepełnosprawności Intelektualnej Rozwojowej (AAIDD), „Kultura-Społeczeństwo-Edukacja”, nr 2.

Kościelska M. (2004), Niechciana seksualność, Jacek Santorski & Co, Warszawa.

Krause A. (2011), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Krause A., Żyta A., Nosarzewska S. (2010), Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, Toruń.

Lisek-Michalska J. (2013), Badania fokusowe: problemy metodologiczne i etyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Lityńska B. (2016), Wiersze nowe, VigodaPress, Warszawa.

Marciniak-Madejska N. (2013), Życie dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną – problematyczność realizacji potrzeby seksualności i niezależności w perspektywie rozwoju tożsamości, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 2.

Oleś P. K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego: ciągłość – zmiana – integracja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Parys K. (2013), Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Pichalski R. (2003), Refleksje nad dorosłością [w]: Dorosłość, niepełnosprawność, świat współczesny, K. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Schalock R.L. i in (2012), User’s Guide. To Accompany the 11th ed. of Intellectual Disability: Definition, Classification and Systems of Supports, AAIDD, Washington D.C.

Schalock R.L. i in. (2010), Intellectual Disability: Definition, Classification and Systems of Supports. 11th ed., AAIDD, Washington D.C.

Schwarte N., Oberste-Ufer R. (1997), LEWO, Lebensqualität in Wohnstätten für erwachsene Menschen mit geistiger Behinderung, Marburg.

Simplican S.C. i in. (2015), Defining social inclusion of people with intellectual and developmental disabilities: An ecological model of social networks and community participation, „Research in Developmental Disabilities”, nr 38, https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.10.008.

Wolfensberger W. (1972), The Principle of Normalisation in Human Services, Toronto.

Zawiślak A. (2011), Jakość życia osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, DIFIN, Warszawa.

Żółkowska T. (2011), Normalizacja – niedokończona teoria praktyki, „Niepełnosprawność”, nr 5.

Published

2018-09-05

How to Cite

Gawlik, E., & Pawlik, S. (2018). Assisted-living residence as an element of ecosystem – the analysis of the „Perfect World” original concept. Disability , (30), 194–206. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8448

Most read articles by the same author(s)