From Dopey to Elsa – a study on disability representation in popular animated cinema

Authors

  • Gabriela Jędrusik University of Gdansk

Keywords:

animated film, disability, cinema, media, education, popular culture

Abstract

This article discusses the means of representation of disability from the perspective of full-length Hollywood animated cinema, specifically as presented in pop culture. Pieces of said genre play an important part in teaching meaning and developing attitudes as much in younger audiences as in adult viewers. The films in dissertation have been chosen, based on their popularity and the reference to the issue of disability, with emphasis placed on the ones released in the 21st century. Disability has been divided into two aspects – the physical and the psychological which depicted the complex nature of the issue and highlighted the lack of disability representation in animated family films. The genre struggles to eliminate stigmatisation especially towards psychological disabilities and lacks in pieces which would refer to the issue in a defining yet non-trivial manner. The aim of this study is to draw attention to the means of approach for disabilities in full-length Hollywood animated cinema as well as to attempt to define its character in the modern world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bieganowska A. (2004), Niepełnosprawni w mediach, Obyczaje, nr 18–19: 44–46.

Booker, M. K. (2010), Disney, Pixar, and the Hidden Messages of Children’s Films, Greenwood Publishing Group, Santa Barbara–Denver–Oxford.

Burch S., Sutherland I. (2006), Who’s Not Yet Here? American Disability History, Radical History Review, 94: 127–147.

Cybulski A. (2019), „Kłopotliwe” ciała w filmach Harmony’ego Korine’a. Skrawki i Julien Donkey-Boy wobec przedstawień ułomności fizycznej w kinie amerykańskim, Media–Kultura– Komunikacja Społeczna, 4, 13: 18.

Dicker R. (2017), Disney Princesses With Disabilities Redefine 'Standards Of Beauty', https://www.huffpost.com/entry/disabled-disney-princesse_n_4673988 [dostęp: 19.03.2022].

Donvito T. (2019), What Frozen Taught Me About Raising a Child With Disabilities, https:// parade.com/947122/tinadonvito/frozen-2-children-with-disabilities/ [dostęp: 19.03.2022].

Drabina A. (2017), Czego i jak uczy popkultura? Rola kultury popularnej w procesach socjalizacji i uczenia się znaczeń, Ogrody Nauk i Sztuk, 7: 315–324.

Dziamski G. (2016), Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.

Hansen N., Lutfiyya Z.M., Schwartz K. (2013), Dopey’s Legacy: Stereotypical Portrayals of Intellectual Disability in the Classic Animated Films [w:] J. Cheu (red.), Diversity in Disney Films. Critical Essays on Race, Ethnicity, Gender, Sexuality and Disability, McFarland & Company, Inc., Jefferson–Karolina Północna–Londyn.

Jakubowski W. (2012), Sztuka filmowa jako miejsce uczenia się [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Jakubowski W. (2018), Film jako medium edukacyjne, Studia Edukacyjne, 47: 95–113.

Kiriakidis P. (2021), Seeking Disney’s first disabled princess, https://www.upstart.net.au/seeking-disneys-first-disabled-princess/ [dostęp: 19.03.2022].

Król K.M. (2017), Osoba niepełnosprawna w mediach – człowiek sukcesu czy ofiara losu?, Aion, 1: 37–38.

Lewicki, A. (2011), Od House'a do Shreka: Seryjność w kulturze popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Niepełnowidzialni. Reprezentacje niepełnosprawności w filmach, serialach i programach telewizyjnych dla dzieci i młodzieży (2021), P.M. Wiśniewska (red.), Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, Poznań.

Norden M.F. (2013), „You’re a Surprise from Every Angle”: Disability, Identity and Otherness in The Hunchback of Notre Dame [w:] J. Cheu (red.), Diversity in Disney Films. Critical Essays on Race, Ethnicity, Gender, Sexuality and Disability, McFarland & Company, Inc., Jefferson–Karolina Północna–Londyn.

Puchała J. (2016), Dwuadresowość filmu animowanego dla dzieci [w:] A. Zych, A. Charciarek (red.), Dyskurs w aspekcie porównawczym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Resene M. (2017), From Evil Queen to Disabled Teen: Frozen Introduces Disney's First Disabled Princess, Disability Studies Quarterly, 37(2), https://dsq-sds.org/article/view/5310/4648 [dostęp: 19.03.2022].

Shapiro J. (2019), For Many With Disabilities, 'Let It Go' is an Anthem of Acceptance, https://www.npr.org/2019/01/22/686690655/frozen-let-it-go-disabilities-american-anthem [dostęp: 19.03.2022].

Shelley M. (2014), Disney, disability and Frozen, https://tcc.international/blog/accessibility/disney-disability-and-frozen/ [dostęp: 19.03.2022].

Sitkiewicz, P. (2013), Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Wydawnictwo słowo/obraz /terytoria, Gdańsk.

The Huffington Post UK (2014), Disabled Disney Princess Illustrations Are A Stark Reminder Of Discrimination In Society, https://www.huffingtonpost.co.uk/2014/01/27/diasbleddisney-princesses_n_4672372.html [dostęp: 19.03.2022].

Wojnach, A. (2017), Film animowany. Sztuka czy biznes?, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.

Zamojska E. (2016), Edukacja i film – punkty styczne. Refleksja o filmie w edukacji i w badaniach edukacyjnych, Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 1 (9): 43–55.

Published

2022-12-19

How to Cite

Jędrusik, G. (2022). From Dopey to Elsa – a study on disability representation in popular animated cinema. Disability - Discourses of Special Education, (47), 62–74. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8990

Issue

Section

Artykuły