Od Gapcia po Elsę – refleksje nad sposobem przedstawienia niepełnosprawności w popularnym kinie animowanym
Słowa kluczowe:
film animowany, niepełnosprawność, kino, media, edukacja, kultura popularnaAbstrakt
Niniejszy artykuł stanowi omówienie sposobu przedstawiania zagadnienia niepełnosprawności z perspektywy pełnometrażowego, hollywoodzkiego kina animowanego funkcjonującego w obrębie kultury popularnej. Produkcje należące do wspomnianego gatunku od lat bowiem odgrywają ważną rolę w procesie nauczania znaczeń oraz kształtowania określonych postaw zarówno wśród publiczności dziecięcej, jak i dorosłej. Podjęte w tekście rozważania poddają analizie wybrane pełnometrażowe animacje, których wybór został umotywowany popularnością oraz stopniem odniesienia do poruszanej problematyki z naciskiem na filmy powstałe od początku XXI wieku. Poprzez rozdzielenie w badaniach niepełnosprawności na aspekt psychologiczny oraz fizyczny, dostrzegalna stała się nie tylko złożoność tego zagadnienia, ale także braki dotyczące odpowiedniej reprezentacji tej grupy w obrębie familijnego kina animowanego. Gatunkowi temu do dzisiaj trudno uwolnić się od stereotypów, zwłaszcza w odniesieniu do pierwszego wspomnianego typu dysfunkcji. Brakuje również produkcji nawiązujących bezpośrednio do tego zagadnienia, które określiłyby i rozwinęły omówioną problematykę w sposób niebagatelny. Celem artykułu jest zatem zwrócenie uwagi na sposób przedstawiania przez pełnometrażowe hollywoodzkie kino animowane problematyki niepełnosprawności, jak również stanowi próbę określenia jej współczesnego charakteru.
Downloads
Bibliografia
Bieganowska A. (2004), Niepełnosprawni w mediach, Obyczaje, nr 18–19: 44–46.
Booker, M. K. (2010), Disney, Pixar, and the Hidden Messages of Children’s Films, Greenwood Publishing Group, Santa Barbara–Denver–Oxford.
Burch S., Sutherland I. (2006), Who’s Not Yet Here? American Disability History, Radical History Review, 94: 127–147.
Cybulski A. (2019), „Kłopotliwe” ciała w filmach Harmony’ego Korine’a. Skrawki i Julien Donkey-Boy wobec przedstawień ułomności fizycznej w kinie amerykańskim, Media–Kultura– Komunikacja Społeczna, 4, 13: 18.
Dicker R. (2017), Disney Princesses With Disabilities Redefine 'Standards Of Beauty', https://www.huffpost.com/entry/disabled-disney-princesse_n_4673988 [dostęp: 19.03.2022].
Donvito T. (2019), What Frozen Taught Me About Raising a Child With Disabilities, https:// parade.com/947122/tinadonvito/frozen-2-children-with-disabilities/ [dostęp: 19.03.2022].
Drabina A. (2017), Czego i jak uczy popkultura? Rola kultury popularnej w procesach socjalizacji i uczenia się znaczeń, Ogrody Nauk i Sztuk, 7: 315–324.
Dziamski G. (2016), Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.
Hansen N., Lutfiyya Z.M., Schwartz K. (2013), Dopey’s Legacy: Stereotypical Portrayals of Intellectual Disability in the Classic Animated Films [w:] J. Cheu (red.), Diversity in Disney Films. Critical Essays on Race, Ethnicity, Gender, Sexuality and Disability, McFarland & Company, Inc., Jefferson–Karolina Północna–Londyn.
Jakubowski W. (2012), Sztuka filmowa jako miejsce uczenia się [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Jakubowski W. (2018), Film jako medium edukacyjne, Studia Edukacyjne, 47: 95–113.
Kiriakidis P. (2021), Seeking Disney’s first disabled princess, https://www.upstart.net.au/seeking-disneys-first-disabled-princess/ [dostęp: 19.03.2022].
Król K.M. (2017), Osoba niepełnosprawna w mediach – człowiek sukcesu czy ofiara losu?, Aion, 1: 37–38.
Lewicki, A. (2011), Od House'a do Shreka: Seryjność w kulturze popularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Niepełnowidzialni. Reprezentacje niepełnosprawności w filmach, serialach i programach telewizyjnych dla dzieci i młodzieży (2021), P.M. Wiśniewska (red.), Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM, Poznań.
Norden M.F. (2013), „You’re a Surprise from Every Angle”: Disability, Identity and Otherness in The Hunchback of Notre Dame [w:] J. Cheu (red.), Diversity in Disney Films. Critical Essays on Race, Ethnicity, Gender, Sexuality and Disability, McFarland & Company, Inc., Jefferson–Karolina Północna–Londyn.
Puchała J. (2016), Dwuadresowość filmu animowanego dla dzieci [w:] A. Zych, A. Charciarek (red.), Dyskurs w aspekcie porównawczym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Resene M. (2017), From Evil Queen to Disabled Teen: Frozen Introduces Disney's First Disabled Princess, Disability Studies Quarterly, 37(2), https://dsq-sds.org/article/view/5310/4648 [dostęp: 19.03.2022].
Shapiro J. (2019), For Many With Disabilities, 'Let It Go' is an Anthem of Acceptance, https://www.npr.org/2019/01/22/686690655/frozen-let-it-go-disabilities-american-anthem [dostęp: 19.03.2022].
Shelley M. (2014), Disney, disability and Frozen, https://tcc.international/blog/accessibility/disney-disability-and-frozen/ [dostęp: 19.03.2022].
Sitkiewicz, P. (2013), Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego, Wydawnictwo słowo/obraz /terytoria, Gdańsk.
The Huffington Post UK (2014), Disabled Disney Princess Illustrations Are A Stark Reminder Of Discrimination In Society, https://www.huffingtonpost.co.uk/2014/01/27/diasbleddisney-princesses_n_4672372.html [dostęp: 19.03.2022].
Wojnach, A. (2017), Film animowany. Sztuka czy biznes?, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.
Zamojska E. (2016), Edukacja i film – punkty styczne. Refleksja o filmie w edukacji i w badaniach edukacyjnych, Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 1 (9): 43–55.