Wsparcie edukacyjne uczniów z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego

Autor

  • Małgorzata Zaborniak-Sobczak Uniwersytet Rzeszowski, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1, Rzeszów
  • Katarzyna Ita Bieńkowska Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa
  • Monika Drozd Uniwersytet Rzeszowski
  • Andrzej Senderski Senso-medical, Warszawa

Słowa kluczowe:

centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, szkoła/praktyka edukacyjna

Abstrakt

Artykuł omawia konsekwencje centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego (CAPD, inaczej też ośrodkowych zaburzeń słuchu) dla funkcjonowania dziecka w roli ucznia. Autorzy prezentują w nim sposoby łagodzenia skutków CAPD w postaci dostosowania środowiska szkolnego do specyficznych potrzeb ucznia oraz omawiają zakres niezbędnej pomocy psychologicznopedagogicznej w warunkach placówki edukacyjnej (ogólnodostępnej lub integracyjnej). Problem centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego opisywany jest od kilkudziesięciu lat, zarówno w literaturze obcojęzycznej, jak i, od co najmniej 20 lat, polskiej. W roku ubiegłym na łamach czasopisma Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej (Nr 23/2016, 116-132), ukazał się artykuł Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego: od teorii do praktyki edukacyjnej. Wybrane problemy, omawiający głównie teoretyczne problemy w zakresie diagnozy CAPD, w tym dla potrzeb edukacji. Opracowany aktualnie materiał ma charakter przede wszystkim metodyczny i odnosi się do praktycznych rozwiązań pomocowych dla ucznia z CAPD, stąd adresowany jest do pedagogów specjalnych, terapeutów pedagogicznych, logopedów i nauczycieli, ale również do adeptów wymienionych specjalności pedagogicznych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

American Speech-Language-Hearing Association (1996), Central Auditory Processing: Current Status of Research and implications for Clinical Practice, „American Journal of Audiology”, vol. 2, s. 51–55.

American Speech-Language-Hearing Association (2005), Central Auditory Processing Disorders – The Role of the Audiologist, http://asha.org/.

Bellis T.J. (1996), Assessment and management of central auditory processing disorders in the educational setting: From science to practice, Singular Publishing Group, San Diego.

Bellis T.J. (2003), Assessment and management of central auditory processing disorders in the educational setting: from science to practice, Cengage Learning.

Borowiecka R. (2015), Dziecko w równowadze – koordynacja i słuch. Program ćwiczeń integracji międzypółkulowej dla dzieci z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego APD, Centrum Edukacji, Warszawa.

British Society of Audiology (2011), Practice Guidance. An overview of current management of auditory processing disorder (APD), Blackburn House, Redhouse Road Seafield, s. 1–68.

Chermak G., Musiek F. (1997), Central auditory processing disorders: New perspectives, Singular, San Diego.

Dawes P., Bishop D. (2010), Psychometric profile of children with auditory processing disorder (APD) and children with dyslexia, „Archives of Disease in Childhood”, 95(6), s. 432–436.

Dązbłaż B. (2016), Orzekanie na nowo. Czym jest ICF?, http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/341499 [dostęp: 15.05.2017].

Faściszewska M., Tuchowska J. [w druku], Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie postaw i zachowań dorosłych osób jąkających się – możliwości zastosowania w polskiej logopedii [w:] Zaburzenia płynności mowy, red. K. Węsierska przy współpracy z K. Gaweł, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk.

Ferguson M.A., Hall R.L., Riley A., Moore D.R. (2011), Communication, listening, cognitive and speech perception skill in children with auditory processing disorder (APD) or specific language impairment (SLI), „Journal Speech, Language and Hearing Research”, 54, s. 211–227.

Gunia G. (2001), Metody indywidualnego nauczania i wychowania dzieci z wadą słuchu w świetle założeń surdologii [w:] Nowatorskie i alternatywne metody w praktyce pedagogiki specjalnej. Przewodnik metodyczny, red. W. Dykcik, B. Szychowiak, Wydawnictwo UAM, Poznań.

Krzeszewska P., Kurkowski Z.M. (2015), Przydatność wybranych kwestionariuszy przesiewowych do wykrywania zaburzeń ośrodkowego przetwarzania słuchowego, „Nowa Audiofonologia”, nr 4(3), s. 51–54.

Polewczyk I. (2013), Diagnozowanie i stymulowanie rozwoju percepcji słuchowej dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Rocławski B. (2010), Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka, Glottispol, Gdańsk.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. Nr 173, poz. 1072).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 843).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, (Dz.U. z 2015 r., poz. 843).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532).

Rusiniak M., Lewandowska M. (2014), Przegląd wybranych koncepcji dysleksji rozwojowej – perspektywa genetyczna, neuropsychologiczna i lingwistyczna, „Nowa Audiofonologia”, 3(1), s. 9–14.

Senderski A. (2009), Centralne zaburzenia słuchu u dzieci w wieku szkolnym. Międzynarodowe Centrum Słuchu i Mowy Instytutu Fizjologii i Patologii SłuchuwWarszawie, Warszawa.

Senderski A. (2014), Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci, „Otorynolaryngologia”, 13(2), s. 77–81.

Sharma M., Purdy S.C., Kelly A.S. (2009), Comorbidity of Auditory Processing, Language, and Reading Disorders, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, 52, s. 706–722.

Shinn J.B. (2012), An Overview of (Central) Auditory Processing Disorders, http://www.audiologyonline.com/articles/overview-central-auditory-processing-disorders-782 [dostęp: 26.03.2017].

Shminky M.M., Baran J.A. (1999), Central Auditory Processing Disorders - An Overview of Assessment and Management Practices, http://www.tsbvi.edu/seehear/spring00/centralauditory.htm [dostęp: 26.03.2017].

Skoczylas A., Cieśla K., Kurkowski Z.M., Czajka N., Skarżyński H. (2012), Diagnoza i terapia osób z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego w Polsce, „Nowa Audiofonologia”, 1(3), s. 51–55.

Skoczylas A., Lewandowska M., Pluta A., Kurkowski Z.M., Skarżyński H. (2012), Ośrodkowe zaburzenia słuchu – wskazówki diagnostyczne i propozycje terapii, „Nowa Audiofonologia”, 1(1), s. 11–18

Stach B. A., Spretnjak M. L., Jerger J. (1990), The prevalence of central presbyacusis in a clinical population, „Journal of the American Academy of Audiology”, 1(2), s. 109–115.

Summers S.A. (2003), Factor structure, correlations, and mean data on Form A of the Beta III version of Multiple Auditory Processing Assessment (MAPA). Master’s thesis, Idaho State University, Pocatello.

Szkiełkowska A., Włodarczyk E., Skarżyński H., Ganc M., Piłka A. (2009), Ocena procesów przetwarzania słuchowego u dzieci z dyslalią, „Otolaryngologia Polska”, 63(1), s. 54–57.

Zaborniak-Sobczak M., Bieńkowska K.I., Senderski A. (2016), Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego: od teorii do praktyki edukacyjnej. Wybrane problemy, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 23, s. 116–132.

Pobrania

Opublikowane

2018-05-21

Jak cytować

Zaborniak-Sobczak, M., Bieńkowska, K. I., Drozd, M., & Senderski, A. (2018). Wsparcie edukacyjne uczniów z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (29), 115–131. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9057