Egalitaryzm a odpowiedzialność i sprawiedliwość w resocjalizacji
Słowa kluczowe:
osoba skazana, zadośćuczynienie, egalitaryzm, odpowiedzialność, sprawiedliwośćAbstrakt
O sprawiedliwości, równości, odpowiedzialności i wolności napisano już wiele traktatów, zwłaszcza w zakresie filozofii i prawa. Z praktycznego punktu widzenia kreuje się potrzeba oceny tych wartości w kontekście pedagogiki resocjalizacyjnej. Nabierają one szczególnego znaczenia w oddziaływaniach resocjalizacyjnych prowadzonych na terenie jednostek penitencjarnych. Stale poszukuje się bowiem skutecznych metod zmierzających do ponownej socjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie. Wydaje się, że połączenie wyżej wymienionych wartości odnajdujemy w idei zadośćuczynienia. Dlatego celem przedstawionych badań jest ustalenie poziomu gotowości osób pozbawionych wolności do czynienia zadość osobom pokrzywdzonym. W tym celu dokonano analizy wyników badań zrealizowanych w grupie 140 osób, z czego połowę stanowiły kobiety. Połowa wszystkich osób w chwili badania osadzona była w placówkach penitencjarnych. Wyniki badań świadczą o znacznych deficytach w zakresie gotowości badanych, szczególnie osadzonych, do podejmowania działań naprawczych.
Downloads
Bibliografia
Bałandynowicz A. (2009), Probacja – wielopasmowa teoria resocjalizacji z udziałem społeczeństwa, „Probacja”, nr 1, Kraków, s. 11–39.
Brzeziński J. (2002), Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa.
Ciążela H. (2009), O etyce odpowiedzialności globalnej – perspektywa historyczna i stan współczesny, „Kultura i Edukacja”, vol. 2(71), s. 7–26.
Filek J. (2003), Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Krzysztofek A. (2015), Rozważania o pojęciu odpowiedzialności, „Prace Naukowe Ekonomicznego Uniwersytetu we Wrocławiu”, nr 401, s. 220–232.
Latała J. (2010), Od idei odwetu po sprawiedliwość naprawczą. Rozważania nad resocjalizacyjnym charakterem instytucji mediacji po wyroku jako formy sprawiedliwości naprawczej, „Probacja” nr 2, Kraków, s. 28–51.
Lewicka-Zelent A. (2015), Uwarunkowania gotowości nieletnich do zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Łojewska-Krawczyk M. (1996), Wartości jako podstawa odpowiedzialności [w:] Odpowiedzialność centralną kategorią aksjologiczną współczesności, M. Łojewska-Krawczyk (red.), Wydawnictwo ONS, Warszawa, s. 13–22.
Mudrecka I. 2010), Poczucie odpowiedzialności młodzieży skonfliktowanej z prawem. Studium pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
Okoń W. (1984), Nowy słownik Pedagogiczny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Ostrowska K. (2015), System wartości, strategie działania i emocje jako czynniki motywacyjne w kierunku zachowań zgodnych z normami społecznymi i prawnymi, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, nr 28, s. 51–78.
Rolewski J. (1994), O równości, Wydawnictwo Comer, Toruń.
Rothbard M.N. (2009), Egalitaryzm jako bunt przeciw ludzkiej naturze, Fijor Publisching Chicago, Warszawa.
Sienkiewicz G.W. (2008), Egalitaryzm demokratyczny. Podstawy teorii sprawiedliwości Johna Rawlsa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Zamojska E. (2010), Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Zjadło J. (2007), Leksykon współczesnej teorii i filozofii prawa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.