Egalitarianism and responsibility and justice in rehabilitation

Authors

  • Agnieszka Lewicka-Zelent Maria Curie-Sklodowska University in Lublin
  • Agnieszka Pytka Maria Curie-Sklodowska University in Lublin

Keywords:

convicted person, redress, egalitarianism, responsibility, justice

Abstract

Justice, equality, responsibility and freedom have already been widely discussed, especially in the fields of philosophy and law. From a practical point of view, there is a need to evaluate these values in the context of rehabilitation pedagogy. They are gaining special importance in resocialization activities conducted in penitentiary institutions. There is a constant search for effective ways to re-socialize socially maladjusted people. It seems that the combination of the above-mentioned values is found in the idea of redress. Therefore, the purpose of the research is to determine the level of readiness of persons serving prison sentences to redress the victims. For this purpose, an analysis was performed of the results of study carried out in a group of 140 people, half of whom were women. Half of the people at the time of the study were imprisoned in penitentiary institutions. The results of the research indicate significant deficiencies in the readiness of the respondents, especially the prisoners, to undertake corrective actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bałandynowicz A. (2009), Probacja – wielopasmowa teoria resocjalizacji z udziałem społeczeństwa, „Probacja”, nr 1, Kraków, s. 11–39.

Brzeziński J. (2002), Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa.

Ciążela H. (2009), O etyce odpowiedzialności globalnej – perspektywa historyczna i stan współczesny, „Kultura i Edukacja”, vol. 2(71), s. 7–26.

Filek J. (2003), Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Krzysztofek A. (2015), Rozważania o pojęciu odpowiedzialności, „Prace Naukowe Ekonomicznego Uniwersytetu we Wrocławiu”, nr 401, s. 220–232.

Latała J. (2010), Od idei odwetu po sprawiedliwość naprawczą. Rozważania nad resocjalizacyjnym charakterem instytucji mediacji po wyroku jako formy sprawiedliwości naprawczej, „Probacja” nr 2, Kraków, s. 28–51.

Lewicka-Zelent A. (2015), Uwarunkowania gotowości nieletnich do zadośćuczynienia w paradygmacie sprawiedliwości naprawczej, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Łojewska-Krawczyk M. (1996), Wartości jako podstawa odpowiedzialności [w:] Odpowiedzialność centralną kategorią aksjologiczną współczesności, M. Łojewska-Krawczyk (red.), Wydawnictwo ONS, Warszawa, s. 13–22.

Mudrecka I. 2010), Poczucie odpowiedzialności młodzieży skonfliktowanej z prawem. Studium pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Okoń W. (1984), Nowy słownik Pedagogiczny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Ostrowska K. (2015), System wartości, strategie działania i emocje jako czynniki motywacyjne w kierunku zachowań zgodnych z normami społecznymi i prawnymi, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, nr 28, s. 51–78.

Rolewski J. (1994), O równości, Wydawnictwo Comer, Toruń.

Rothbard M.N. (2009), Egalitaryzm jako bunt przeciw ludzkiej naturze, Fijor Publisching Chicago, Warszawa.

Sienkiewicz G.W. (2008), Egalitaryzm demokratyczny. Podstawy teorii sprawiedliwości Johna Rawlsa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Zamojska E. (2010), Równość w kontekstach edukacyjnych. Wybrane aspekty równości w polskich i czeskich podręcznikach szkolnych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Zjadło J. (2007), Leksykon współczesnej teorii i filozofii prawa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Published

2017-12-18

How to Cite

Lewicka-Zelent, A., & Pytka, A. (2017). Egalitarianism and responsibility and justice in rehabilitation. Disability , (28), 47–60. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9202