Klimat społeczny Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych – diagnoza i perspektywy rozwoju

Autor

  • Anna Karłyk-Ćwik Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu

Słowa kluczowe:

klimat społeczny, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, efektywność resocjalizacji

Abstrakt

Artykuł zawiera prezentację wyników badań empirycznych, których celem było zdiagnozowanie klimatu społecznego instytucji resocjalizacyjnych dla nieletnich. Grupę badawczą (badaną za pomocą Skali Klimatu Społecznego autorstwa R.H. Moosa, w polskiej adaptacji L. Pytki) stanowiło 412 wychowanków oraz 153 wychowawców z trzynastu młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Przeprowadzona analiza wykazała, że klimat społeczny MOW jest najbardziej zbliżony do pozytywnie ocenianego modelu „opiekuńczo-wychowawczego”. Uzyskane wyniki pozwoliły na sformułowanie praktycznych wskazówek i propozycji działań mających na celu kreowanie jeszcze bardziej konstruktywnego klimatu społecznego oraz wzmacnianie potencjału wychowawczego placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adrjan B. (2008), Klimat szkoły [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 2, T. Pilch (red.), Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Bratnicki M., Wyciślak M. (1980), Klimat organizacyjny: pojęcie, mierzenie, badania i diagnoza, „Prakseologia”, nr 4(76).

Goffman E. (2006), Charakterystyka instytucji totalnych [w:] Współczesne teorie socjologiczne, A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Gurycka A. (1997), O sztuce wychowania dla wychowawców i nauczycieli, CDN, Warszawa.

Karłyk-Ćwik A. (2009), Kompetencje zawodowe pedagogów w pracy z nieletnimi agresorami, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Karłyk-Ćwik A. (2012), Pedagog resocjalizacyjny – osobowe i profesjonalne aspekty roli w świadomości studentów resocjalizacji, „Niepełnosprawność. Półrocznik Naukowy”, nr 8.

Karłyk-Ćwik A. (2015), Humor w pracy pedagoga resocjalizacyjnego, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 18.

Karłyk-Ćwik A. (2016), Style humoru wychowanków i wychowawców a klimat społeczny placówek resocjalizacyjnych dla nieletnich, „Resocjalizacja Polska”, nr 12.

Karłyk-Ćwik A. (2016), Humor styles in socially maladjusted girls and boys: a resilience perspective, „CBU International Conference Proceedings”, nr 4.

Konopczyński M. (2006), Teoretyczne podstawy metodyki kulturotechnicznych oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich. Zarys koncepcji twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa.

Konopczyński M. (2009), Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Pedagogium, Warszawa.

Kulesza M. (2011), Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Moos R.H. (1974/1987), Correctional Institutions Environment Scale. Sampler Set. CA: Mind Garden Inc., Menlo Park.

Moos R.H. (1975), Evaluating Correctional and Community Settings, John Wiley&Sons Inc., New York, London, Sydney, Toronto.

Moos R.H. (1994/2003), The Social Climate Scales: A User’s Guide, CA: Mind Garden Inc., Menlo Park.

Pospiszyl K. (1998), Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Pytka L. (1984), Klimat społeczny instytucjonalnych środowisk wychowawczych, „Studia Pedagogiczne”, t. XLVI.

Pytka L. (2008), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Siemionow J. (2009), Efektywność oddziaływań instytucji resocjalizacyjnych a nowe trendy w resocjalizacji [w:] Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, K. Konopczyński, W. Ambrozik (red.), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.

Skuza A. (2012), Klimat społeczny polskiego zakładu poprawczego (pedagogiczna analiza czynników kreujących), „Resocjalizacja Polska”, nr 3.

Sobczak S. (2007), Klimat społeczny instytucji resocjalizujących. „Pedagogika Społeczna”, nr 3.

Staniaszek M. (2016), Postrzeganie młodzieżowych ośrodków wychowawczych przez ich wychowanków w kontekście klimatu społecznego [w:] Resocjalizacja – czarno na białym. Konteksty niedostosowania społecznego i ich praktyczne odniesienia, A. Karłyk-Ćwik, D. Rybczyńska-Abdel Kawy (red.), Wydawnictwo Akapit, Toruń.

Sullivan C.E., Grant M.Q. (1957), The Development of Interpersonal Maturity: Applications to Delinquency, „Psychiatry”, nr 20.

Węgliński A. (2000), Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna, UMCS, Lublin.

Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warszawa.

Zalewski G. (2004), Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych a poziom psychotyzmu u wychowanków, Wydawnictwo Leda, Białystok.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-18

Jak cytować

Karłyk-Ćwik, A. (2017). Klimat społeczny Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych – diagnoza i perspektywy rozwoju. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (28), 192–208. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9216